[bild]
Mestadels knoppar än så länge men några pionblommor har slagit ut.
[bild]
Liknar min pion, kanske samma? Jag räddade tre (3!) rötter undan ett myrbo 2013, och när de landade i god jord hos mig så dröjde det bara ett år innan de blommade. Ursprungligen en pion som min pappa köpte på sent 1940-tal, för att glädja sin mamma, min farmor. En vän till mig minns hur min farmor varje år besökte min väns mamma och ärade henne en pion. De är lite speciella (mina) eftersom de har två, tre mindre knoppar vid sidan av den stora blomman, så som snitt räcker de ganska länge. Och doftar ljuvligt.
Jag bävar lite eftersom jag inser att platsen den står på är för liten, och jag har två andra pioner, en rosa och en mörkröd, som skulle behöva lite mer utrymme.
Men nu är tiden att njuta, och hoppas att det inte kommer ett störtregn som slår sönder de magnifika blommorna.
Vet du namnet på din pion @Keiller ?
Ingen aning, de flesta blommor i vår trädgård fanns redan här när vi flyttade in för två år sedan.
Så roligt ändå med så mycket "gammalt" att ta över, som är fint. Strunt samma vad min pion har för namn, hon är en gammal dam nu som har ett bra liv och blommar överdådigt.
Det är bara att klippa ner gräslöken så kommer den igen. Gör så själv, låter hälften gå i blom till de flygande insekternas stora glädje och skördar av resten. Sen klipper jag ner blommorna och låter den andra delen gå i blom osv.