Byggahus.se
Det finns en separat säkerhetsventil och back ventil innan på matningen till de bägge beredarna. Det har inte suttit någon vid befintlig beredaren. Om jag sätter en till backventil, så tappar jag väl funktionen av den säkerhetsventil som redan finns? (Edit: Kanske inte, trycket kan ju gå via de två beredarna istället. Hmm, vad fyller den backventilen för funktion i ett normalt system?)

Så här ser det ut i badrummet, nedre röret från väggen passerar avstängning, backventil och säkerhetsventil innan det går in i väggen igen Rörinstallation i badrum med avstängningsventil, backventil och säkerhetsventil på väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det övre röret fortsätter sedan upp till andra våningen där det kommer ur golvet och direkt in i den gamla beredaren.

Vattenrör med avstängnings-, back- och säkerhetsventil i badrum, anslutna till en äldre vattenberedare.
Skapa konto

Det måste ju rimligen räcka med en backventil. Den skall då sitta före båda beredarna. Meningen är att när vattnet expanderar vid uppvärmning så skall det inte tryckas tillbaka i kallvattenröret. I princip skulle det väl även räcka med en säkerhetsventil. Men det kanske är bäst att ha en på varje tryckkärl ändå. Kanske rent av ett krav.

Finns inga avstängningar mellan beredarna räcker det med en säkerhetsventil Däremot antar jag det TS skriver som backventil för nya blandventilen är av sk patrontyp dvs inbyggd i en stödhylsa och som sätts i KV röret mot BV. Denna har bara funktion för att hindra backströmmning av VV ut i KV ledning och har inget med säkerhet att göra. Skadar aldrig att sätta in den vid BV på samma sätt som de finns tex vid duschblandare.

Det kommer bara vara en säkerhetsventil, och därför har jag ingen avstängning mellan beredarna, så det alltid kommer vara fritt "bakåt" till säkerhetsventil på nedanvåningen.

Tittat lite på dina bilder, på den sista ser det ut som att det är en VV-förrådsberedare matas med värme från pannan och samtidigt till värmen i huset. Denna typ är en tung luring, väger nog några 100 kg, innehåller en massa rör av koppar för att få bra med VV och är oerhört effektiv, var rädd om den. De är ingen fara med att det kommer för varmt vatten till VVB. Det med säken som syns är en modern sak. Röret i taket går då upp till beredaren och sedan i serie till EL-VVB och blandas därefter till tapptemp.

Om du tänker på ventilen med blå hatt så har jag bytt den. Det satt en antik sak med motvikt där innan, men den började läcka

Är nog en 9 bars , dom brukar vara blå hatt på, finns det inga kranar/ventiler efter det så räcker det. Det sitter en ventil på armaturen till VVB ,för att stänga av vattnet till VVB och användes den armaturen så har den en backventil i sig och då ska det vara 2 st säkerhetsventiler.

Ja, såhär blev det. Frun provduschar i detta nu.

Nyinstallerad vit elberedare i ett trärums hörn med kopparrör och en gammal avstängd beredare.
Skapa konto
Elberedare installerad i utrymme med synliga kopparledningar och träväggar.
Skapa konto
Installation av kopparledningar och hörn av en grå elberedare, med verktyg på ett trägolv.
Skapa konto

Inser att det kanske inte går att tömma elberedaren helt. Visst sitter varmvatten utloppet i toppen på den? Jaja, den dagen den sorgen.

Snyggt jobb och lödningar billigare än kopplingar
Då blir det att kapa U-et under VVB och sätta ett T-stycke med en kulventil på och ett rör/slang bort till avlopp.

Edit , var är den allpoliga strömbrytaren som ska vara före VVB om den inte har stickpropp

Tack, tycker lödning blir bra. Hade kunnat bocka i och för sig, men då hade jag behövt lite länge rör. Räckte med diverse spillbitar nu.

Allpoliga säkerhetsbrytaren sitter vid centralen (sen tidigare). Det fick räcka.

Jag har inget avlopp där uppe på ovanvåningen, men från u-et via ventil till kallvattenröret in till blandningsventilen borde räcka. Utlopp och säkerhetsventil i badrum under beredarna.

Går nog bra det, åker ut baklänges innan ev. backventiler

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.