Jag bygger ett hus i lättbetong (Ytong) och har valt att sätta gesims vid takfoten (trappstegsliknande utsmyckning). De två understa är i lättbetong och ditmurade. Den översta måste jag konstruera av något trävirke. Dels för att det ska vara en luftspalt på vissa ställen och dels för att jag ska skruva hängrännan i den. Tanken är att alla tre ska vara slätputsade när det är klart (vitmålade).
Jag fundera på vilket material jag ska använda. Brädor och reglar eller är det bättre med något skrivmaterial (OSB, plyfa, etc?). Kan det inte vara risk för att brädor vrider sig med tiden så det blir glipor och fult? Om man väljer skivor, står de emot fukt med åren?
Inte många svar på över fem år Jag kan meddela att jag till slut valde att lägga ytterligare en lättbetongsten (platta) högst upp. Luftspalten skippade vi och isolerade med cellulosaisolering istället. Hängrännan fäste vi i nederkant av taket (råsponten).
Inte många svar på över fem år Jag kan meddela att jag till slut valde att lägga ytterligare en lättbetongsten (platta) högst upp. Luftspalten skippade vi och isolerade med cellulosaisolering istället. Hängrännan fäste vi i nederkant av taket (råsponten).
Hej,
Vi vill försöka få till en gesims likande din men har inte riktigt upplag i muren för att en tegelsten eller lättbetongsten skulle få ett stabilt upplag. Hur gjorde du när du la den sista lättbetongstenen, hade du upplag för den eller skruvade/limmade du fast den på något sätt?
Hej,
Vi vill försöka få till en gesims likande din men har inte riktigt upplag i muren för att en tegelsten eller lättbetongsten skulle få ett stabilt upplag. Hur gjorde du när du la den sista lättbetongstenen, hade du upplag för den eller skruvade/limmade du fast den på något sätt?
Hej!
Vi la lite större platta för varje "gesims" (nivå). Sista stenen/plattan är dock mycket mindre. Dels för att det tog slut på stenar och dels för att spara in lite pengar. Hela huset är murat med ett speciallim som blir stenhårt när det torkar. Se bilder...
Har du bilder på slutresultatet? Har ni även gesims på gavlarna?
Hej,
Är i startgroparna för att göra en takfotsgesims på mitt hus från 40-talet. Kommer nog att använda illbrucks stenlim och komplettera med nån rejäl lättbetongskruv för att fästa lättbetongen mot väggen. Hittade ni någon lösning?
Är i startgroparna för att göra en takfotsgesims på mitt hus från 40-talet. Kommer nog att använda illbrucks stenlim och komplettera med nån rejäl lättbetongskruv för att fästa lättbetongen mot väggen. Hittade ni någon lösning?
Vi har sågat ut " gesims" ur superhård froigolit och limmat med utomhus kakelfix. Ska sen nätas och putsas tillsammans med fasaden.
Kapar tråden lite och gör en liten uppdatering ifall fler än jag har undrat: testade i helgen att limma fast en bit lättbetong direkt på fasaden med tunnfogsbruk. Hade inga större förhoppningar om att det skulle nypa tag tillräckligt men Jag hade fel.
Drog bruk på en sten, och smällde fast på väggen stöttad av två putshakar, lät det stå ett dygn. Hamrade lite försiktigt, hamrade lite hårdare - slog så att stenen sprack. Nedan är en bild där jag med lite över 100 kilo står på stenen. - tunnfogsbruk är tydligen starkt.
Intressant! Detta kände jag inte till med cellulosaisolering. Någon tråd där man kan läsa mer om detta?