Byggahus.se
Jag bygger ett hus i lättbetong (Ytong) och har valt att sätta gesims vid takfoten (trappstegsliknande utsmyckning). De två understa är i lättbetong och ditmurade. Den översta måste jag konstruera av något trävirke. Dels för att det ska vara en luftspalt på vissa ställen och dels för att jag ska skruva hängrännan i den. Tanken är att alla tre ska vara slätputsade när det är klart (vitmålade).

Jag fundera på vilket material jag ska använda. Brädor och reglar eller är det bättre med något skrivmaterial (OSB, plyfa, etc?). Kan det inte vara risk för att brädor vrider sig med tiden så det blir glipor och ”fult”? Om man väljer skivor, står de emot fukt med åren?

Hur skulle ni ha gjort?

Bifogar bild.
Gesims konstuktion.jpg

• Gilla
GustafWesterholm
  • Laddar…
Inte många svar på över fem år :giggle: Jag kan meddela att jag till slut valde att lägga ytterligare en lättbetongsten (platta) högst upp. Luftspalten skippade vi och isolerade med cellulosaisolering istället. Hängrännan fäste vi i nederkant av taket (råsponten).

• Gilla
blackhoundbus
  • Laddar…
R rsa skrev:
Inte många svar på över fem år :giggle: Jag kan meddela att jag till slut valde att lägga ytterligare en lättbetongsten (platta) högst upp. Luftspalten skippade vi och isolerade med cellulosaisolering istället. Hängrännan fäste vi i nederkant av taket (råsponten).
Hej,
Vi vill försöka få till en gesims likande din men har inte riktigt upplag i muren för att en tegelsten eller lättbetongsten skulle få ett stabilt upplag. Hur gjorde du när du la den sista lättbetongstenen, hade du upplag för den eller skruvade/limmade du fast den på något sätt?

R Roslagen11 skrev:
Hej,
Vi vill försöka få till en gesims likande din men har inte riktigt upplag i muren för att en tegelsten eller lättbetongsten skulle få ett stabilt upplag. Hur gjorde du när du la den sista lättbetongstenen, hade du upplag för den eller skruvade/limmade du fast den på något sätt?
Hej!
Vi la lite större platta för varje "gesims" (nivå). Sista stenen/plattan är dock mycket mindre. Dels för att det tog slut på stenar och dels för att spara in lite pengar. Hela huset är murat med ett speciallim som blir stenhårt när det torkar. Se bilder...

Person som applicerar speciallim på vitmurad byggnad med plattor i stigande storlek för varje nivå.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Husfasad med stegvis ökande stenplattor under takutskott, sista mindre platta synlig.
Skapa konto

• Gilla
13th Marine och 4 till
  • Laddar…
Hej, har du bild på slutresultatet?

R rsa skrev:
Har du bilder på slutresultatet? Har ni även gesims på gavlarna?

• Gilla
Srixon
  • Laddar…
A Annaonym skrev:
Har du bilder på slutresultatet? Har ni även gesims på gavlarna?
Ska se om jag kan hitta någon bra bild... påminn mig gärna igen om jag glömmer bort :)

• Gilla
Annaonym
  • Laddar…
R rsa skrev:
Ska se om jag kan hitta någon bra bild... påminn mig gärna igen om jag glömmer bort :)
Väntar med spänning!

Har ingen superbra bild från i år, men jag hittade den här på datorn som visar en del av huset...

En del av ett vitt hus med blått tak, fönster med spröjs och en övre halvmånefönster.
Skapa konto

• Gilla
Peckalanger och 4 till
  • Laddar…
R rsa skrev:
Har ingen superbra bild från i år, men jag hittade den här på datorn som visar en del av huset...

[bild]

Så fint!!!

• Gilla
Näsberget123 och 1 till
  • Laddar…
D
R Roslagen11 skrev:
Hej,
Är i startgroparna för att göra en takfotsgesims på mitt hus från 40-talet. Kommer nog att använda illbrucks stenlim och komplettera med nån rejäl lättbetongskruv för att fästa lättbetongen mot väggen. Hittade ni någon lösning?

D Drburr skrev:
Är i startgroparna för att göra en takfotsgesims på mitt hus från 40-talet. Kommer nog att använda illbrucks stenlim och komplettera med nån rejäl lättbetongskruv för att fästa lättbetongen mot väggen. Hittade ni någon lösning?
Vi har sågat ut " gesims" ur superhård froigolit och limmat med utomhus kakelfix. Ska sen nätas och putsas tillsammans med fasaden.

• Utsågad gesims av froigolit monterad på husfasad under konstruktion, redo att nätas och putsas.
    Skapa konto
  • Gilla
rsa och 2 till
  • Laddar…
D
Kapar tråden lite och gör en liten uppdatering ifall fler än jag har undrat: testade i helgen att limma fast en bit lättbetong direkt på fasaden med tunnfogsbruk. Hade inga större förhoppningar om att det skulle nypa tag tillräckligt men Jag hade fel.

Drog bruk på en sten, och smällde fast på väggen stöttad av två putshakar, lät det stå ett dygn. Hamrade lite försiktigt, hamrade lite hårdare - slog så att stenen sprack. Nedan är en bild där jag med lite över 100 kilo står på stenen. - tunnfogsbruk är tydligen starkt.
Person står på en fastlimmad lättbetongssten på fasad för att demonstrera tunnfogsbukets styrka.
Skapa konto

En lättbetongsten limmad på en vit fasad med tunnfogsbruk, visar den starka bindningen.
Skapa konto

• Gilla
rsa och 2 till
  • Laddar…
R rsa skrev:
Intressant! Detta kände jag inte till med cellulosaisolering. Någon tråd där man kan läsa mer om detta?

A Annaonym skrev:
Vi har sågat ut " gesims" ur superhård froigolit och limmat med utomhus kakelfix. Ska sen nätas och putsas tillsammans med fasaden.

• Ett hus under renovering, ställningar, grå putsad fasad, fönster, kvällsljus.
    Skapa konto
  • Två vita hus med röda takpannor, brostensbelagd gång, cykel och trädgårdsmöbler, grå molnig himmel.
    Skapa konto
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.