Byggahus.se
B bygges skrev:
Tack för svar!

Bifogar en bättre bild. Min uppfattning är att den övre kapslingen (som på bilden är öppnad) är till elcentralen inne i huset. Inkommande el till elskåp verkar komma i ett stålombundet rör. Slår man av huvudbrytaren dör all el.
Har Du kontrollmätt på plintarna som nu inte har lock att de verkligen blir spänningslösa när Du slår av huvudbrytaren? Jag hade inte väntat mig det.

Detta är ett ganska ovanligt mätarskåp, med plats för mätare och 2 st styrningar eller undermätare. Nere till vänster (med egen huvudbrytare, men inga monterade säkringshållare) är plats för en utgående, avsäkrad, ledning.

Skåpet kan vara ändrat och kopplat som Du tror. Det borde i så fall kompletteras med en liten ritning som visar kopplingen - just för att området är för farligt att bara "tro" - man måste VETA före alla arbeten, och för att man har ändrat utförande från det ursprungliga.

Dessa skåp var från leverans alltid kopplade som: Inkommande -> Brytare -> Säkring -> Mätare -> Abonnent
Numera vill man i stället ha kopplingen Inkommande -> Säkring -> Mätare -> Brytare -> Abonnent via kopplingsplint.
Orsaken till ändringen är att man har fjärrkommunikation med elmätaren, därför vill man inte ha en huvudbrytare före som kan göra mätaren "avstängd" och därmed oåtkomlig för kommunikation.

Om Du vill sätta ett uttag i skåpet vore det snyggaste att flytta den säkringshållare Du har ned till nedre vänstra delen, bakom sin egen huvudbrytare

Om man vill slöjda, och kan få till det kanske man kan fila upp hålet för en av de 3 säkringarna till fyrkantigt och sätta DIN-skena på lagom djup bakom för att få plats med en jordfelsbrytare där.

Riktigt tydligt vore det om den 3:e gluggen där nere får bli platsen för själva uttaget (någon infälld typ).

MEN:

Skåpen brukar vara rätt "djupa" bakom dörren - de gamla snurrelmätarna krävde det.

Och i detta skåp med flera oanvända montageytor finns ju gott om plats för prylar!

Så det kan vara väldigt mycket mer rättfram att sätta in en liten modern plastlåda med en "normkapsling", dvs en automatsäkringscentral med 8 moduler...

2 För en huvudbrytare
2 För en personskyddsautomat (10A / 30mA)
1,5 med täckbricka
2,5 För ett skenmonterat vägguttag. (se länken)
https://malmbergsprod.blob.core.windows.net/web/products/2149134/pdf/MS-2149134.pdf

Allt blir då mycket tydligt och överskådligt, och jag tror totalpengen för material + tid faktiskt blir den lägsta på det viset.

Redigerat:
  • Gilla
El-Löken66 och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
B bygges skrev:
Bifogar en bättre bild. Min uppfattning är att den övre kapslingen (som på bilden är öppnad) är till elcentralen inne i huset. Inkommande el till elskåp verkar komma i ett stålombundet rör. Slår man av huvudbrytaren dör all el.
Du har bara tre säkringar i skåpet, vilket gör att de nästan säkert är mätarsäkringar, dvs som bestämmer abb storlek. Dessa sitter i princip alltid före mätaren, så jag tror att du har omätt ström på den där ensamma säkringshållaren.

Det är snabbt att testa genom att slå av strömmen med brytaren i själva elmätaren:
https://www.upplandsenergi.se/core/files/elmatare_upplands_energi_info.pdf

Och sen mäta om man ändå har spänning på säkringshållarna där.

• Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
En PSA kan väl sättas i en egen liten kapsling på skivan ovanför elmätaren, som man drar kabel till.

E
Inte riktigt, det ska ansluta till säkringar först, via plint, sen har det tidigare gått till huvudbrytare och därefter mätare men numera mätare->HB.

Inkommande el är normalt sett plomberad så jag har mycket svårt att se att 6A-säkringen skulle sitta på inkommande el om inte plomberingen har brutits.

tommib
En större mer heltäckande bild vore bra, om inte annat så för intresse.

Det borde gå bra att ta bort tavlan till höger helt och installera en liten normkapsling där.

Redigerat:
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
B
Jag har tagit bort en kåpa som suttit över kopplingarna övre vänstra hörnet. Denna var plomberad.

När jag slår av huvudbrytaren går strömmen även för mätaren. Huvudbrytaren allra längst ner tycks bortkopplad.

Jag ska kolla med elpenna/spänningsdetektor en gång till efter jag slagit av huvudbrytaren, men som jag minns var allt dött.

B
S Soltorp40 skrev:
Har Du kontrollmätt på plintarna som nu inte har lock att de verkligen blir spänningslösa när Du slår av huvudbrytaren? Jag hade inte väntat mig det.

Detta är ett ganska ovanligt mätarskåp, med plats för mätare och 2 st styrningar eller undermätare. Nere till vänster (med egen huvudbrytare, men inga monterade säkringshållare) är plats för en utgående, avsäkrad, ledning.

Skåpet kan vara ändrat och kopplat som Du tror. Det borde i så fall kompletteras med en liten ritning som visar kopplingen - just för att området är för farligt att bara "tro" - man måste VETA före alla arbeten, och för att man har ändrat utförande från det ursprungliga.

Dessa skåp var från leverans alltid kopplade som: Inkommande -> Brytare -> Säkring -> Mätare -> Abonnent
Numera vill man i stället ha kopplingen Inkommande -> Säkring -> Mätare -> Brytare -> Abonnent via kopplingsplint.
Orsaken till ändringen är att man har fjärrkommunikation med elmätaren, därför vill man inte ha en huvudbrytare före som kan göra mätaren "avstängd" och därmed oåtkomlig för kommunikation.

Om Du vill sätta ett uttag i skåpet vore det snyggaste att flytta den säkringshållare Du har ned till nedre vänstra delen, bakom sin egen huvudbrytare

Om man vill slöjda, och kan få till det kanske man kan fila upp hålet för en av de 3 säkringarna till fyrkantigt och sätta DIN-skena på lagom djup bakom för att få plats med en jordfelsbrytare där.

Riktigt tydligt vore det om den 3:e gluggen där nere får bli platsen för själva uttaget (någon infälld typ).

MEN:

Skåpen brukar vara rätt "djupa" bakom dörren - de gamla snurrelmätarna krävde det.

Och i detta skåp med flera oanvända montageytor finns ju gott om plats för prylar!

Så det kan vara väldigt mycket mer rättfram att sätta in en liten modern plastlåda med en "normkapsling", dvs en automatsäkringscentral med 8 moduler...

2 För en huvudbrytare
2 För en personskyddsautomat (10A / 30mA)
1,5 med täckbricka
2,5 För ett skenmonterat vägguttag. (se länken)
[länk]

Allt blir då mycket tydligt och överskådligt, och jag tror totalpengen för material + tid faktiskt blir den lägsta på det viset.
Jag måste skaffa en kapsling för jordfelsbrytare/PSA. Eluttagen ska dock nyttjas för dels fiberomvandlare, permanent trädgårdsbelysning, samt eventuell utrustning, därför vill jag inte ha ett eluttag inkapslat.

B bygges skrev:
Jag har tagit bort en kåpa som suttit över kopplingarna övre vänstra hörnet. Denna var plomberad.

När jag slår av huvudbrytaren går strömmen även för mätaren. Huvudbrytaren allra längst ner tycks bortkopplad.

Jag ska kolla med elpenna/spänningsdetektor en gång till efter jag slagit av huvudbrytaren, men som jag minns var allt dött.
Bruten plombering kan ställa till det för dig. Ring in en elektriker så fixar de detta åt dig, inklusive hanteringen av plomberingen.

Mikael_L
B bygges skrev:
Prova att göra som jag skrev i inlägg #17.
Men du måste ha ett mätinstrument också.

B
Mikael_L Mikael_L skrev:
Prova att göra som jag skrev i inlägg #17.
Men du måste ha ett mätinstrument också.
Om jag förstår rätt ska jag slå av strömmen med elmätaren och se om det finns ström i 6A/10A-säkringen?

Jag vågar inte röra el-detaljerna med mätinstrument eller liknande, inte tillräckligt bekväm för det.

tommib
Men du var bekväm med att ta bort en plomberad kåpa? Och hade tänkt dig att sätta dit ett uttag?

Jag rekommenderar att du tar in en elektriker. Ta ordentliga bilder på hela skåpet och specificera vad du vill ha för funktion så löser hen det.

• Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
B
tommib tommib skrev:
Men du var bekväm med att ta bort en plomberad kåpa? Och hade tänkt dig att sätta dit ett uttag?

Jag rekommenderar att du tar in en elektriker. Ta ordentliga bilder på hela skåpet och specificera vad du vill ha för funktion så löser hen det.
Ja vad ska man säga, blev förundrad över att det var en propphållare bakom kapslingen som inte hade en propp i sig. Om el är avstängd och bekräftat med spänningsdetektor som elektriker använt hemma hos mig vid annat arbete trodde jag att man var säker för att sätta ett vnaligt eluttag. Men jag verkar ha fel. Jordfelsbrytare alt. psa kommer jag inte sätta själv så det blir säkerligen elektriker för allt.

B bygges skrev:
Jag måste skaffa en kapsling för jordfelsbrytare/PSA. Eluttagen ska dock nyttjas för dels fiberomvandlare, permanent trädgårdsbelysning, samt eventuell utrustning, därför vill jag inte ha ett eluttag inkapslat.
Det betyder att säkringen nästan garanterat sitter på omätt ström.

Det där med plomberingen, nog bra om du inte i onödan erkänner att det är du som brutit plomberingen, tror det kan bli dyrt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.