Hej allihopa,
Jag planerar att bygg till ett uterum som anslut till hus genom en befintlig altan dörr. Jag fick bygglovet men inte startbesked. Anledningen var att enligt kommunens byggnadsinspektör så jag skulle ta hänsyn till grannarnas carport, vilken som ligger typ 2,5 m sidled från mitt uterum. Dvs, skjutdörrarna och skjutfönsterna ska vara EI 30 i brandklassad. Att bygga två väggar istället för skjutplatser är inte vad jag vill göra, vill bara ha ett uterum som alla andra uterum. Jag funderar på flera saker kan lösa det, hoppas att jag kan få lite hjälp.
1. Hjälper det något med en analytisk dimensionering? Fick höra något om resultatet är under 15Kw/m2 så man kan ha oklassade partier.
2. Om inte, kan man montera brandgardin EI30? Hittade inget pris nånstans.
3. Hur dyrt är de brandklassade partier? googlade men lyckade inte.
Tips någon?
Hej
Lite sent svar kanske.. men
jag är i samma situation som du nu, men har 5 m till grannens carport.
Byggnadsnämnden ville också att jag skulle brandskydda mitt kommande uterum.
Har du kollat vad grannen har i sin vägg?
I mitt fall har grannen en vägg byggd med El30. Detta fick jag kolla upp själv, det gör inte byggnadsnämnden här.
Enligt Boverket ska det räcka men det hade min handläggare på byggnadsnämnden inte koll på…
Enligt Boverkets brandskyddstabell och där står det ” Mellan komplementbyggnad och småhus och mellan komplementbyggnader är det dock tillräckligt att den ena (valfri) av de motstående ytterväggarna följer kraven i tabell 5:611.