2 800 läst · 5 svar
3k läst
5 svar
Kan jag öppna upp mellan kök och vardagsrum i mitt hus?
På konsumentens sida
· 2 940 inlägg
Detta är en ständigt återkommande fråga i Byggahus forum. Ofta är den formulerad som att ”jag behöver ta ner en bärande vägg för att få en öppen planlösning”. För att kunna öppna upp mellan kök och vardagsrum behöver man alltid riva väggar. Ofta måste man ersätta dessa väggar med pelare och balkar. Här går Justus Andersson igenom de olika tekniska förutsättningarna och hur du gör för att ta ner en vägg, beroende på hur huset är konstruerat.
Du kan läsa artikeln här: Kan jag öppna upp mellan kök och vardagsrum i mitt hus?
Du kan läsa artikeln här: Kan jag öppna upp mellan kök och vardagsrum i mitt hus?
Vilken bra artikel! Jag blir alltid imponerad av Justus Anderssons kunskaper. Att genom att bara se en ritning vet han vad som är bärande och inte. Nu känns hans svar som lite mindre magi, jag förstår varför han kan svara. (jo, jag har minimala kunskaper själv om konstruktion - trots teknisk linje en gång i tiden med konstruktionsritning som ämne )
Har aldrig riktigt förstått varför man vill ha en öppen planlösning? Lagar man mat i köket blir det matos och fett. Hade en radio som stått i köket i 20 år som slutade fungera. Öppnade den. Fettet i den hade räckt till flera mackor. Vill man ha det i vardagsrummet?
Fast idag köper folk väl bara färdigt från Mc D och pizzerior? Min granne har ett superdyrt kök. När han har gäster är det catering som gäller.
Fast idag köper folk väl bara färdigt från Mc D och pizzerior? Min granne har ett superdyrt kök. När han har gäster är det catering som gäller.
Värdefull kommentar....suck.D Dalf skrev:Har aldrig riktigt förstått varför man vill ha en öppen planlösning? Lagar man mat i köket blir det matos och fett. Hade en radio som stått i köket i 20 år som slutade fungera. Öppnade den. Fettet i den hade räckt till flera mackor. Vill man ha det i vardagsrummet?
Inte bara negativ, utan du har även en usel köksfläkt. Jobbigt. Vi har öppen planlösning och inte ett spår av fett eller os på något annat ställe än i köket. Faktiskt bara i den del av köket där vi steker och inte ens vid matplatsen.D Dalf skrev:Har aldrig riktigt förstått varför man vill ha en öppen planlösning? Lagar man mat i köket blir det matos och fett. Hade en radio som stått i köket i 20 år som slutade fungera. Öppnade den. Fettet i den hade räckt till flera mackor. Vill man ha det i vardagsrummet?
Tack för bra artikel.
Liknande trådar
-
Öppnat upp mellan kök och matrum!
Kök -
Öppna upp mellan kök och vardagsrum
Planlösningar -
Öppna upp för fönster mellan två rum.
Byggmaterial & Byggteknik -
Öppna upp mellanbjälklaget över vardagsrum
Byggnadsfysik -
Öppna upp vägg mellan kök och matsal, hus med innerväggar av tegel