15 903 läst · 28 svar
16k läst
28 svar
Få isär gjutjärnsrör
Sida 1 av 2
Hej,
Håller på att byta lite avlopp hemma.
Nu är det så att jag ska byta ut ett rör som går ner i ett gjutjärns rör i dagsläget men hur ska jag få isär de gammla rörern?
Det är smällt bly i skarven och det sitter som berget...
Håller på att byta lite avlopp hemma.
Nu är det så att jag ska byta ut ett rör som går ner i ett gjutjärns rör i dagsläget men hur ska jag få isär de gammla rörern?
Det är smällt bly i skarven och det sitter som berget...
Du kan nog glömma att få isär dem i skon, utan får skarva på annat sätt. Antingen kapar du röret innan skon och skarvar på där, eller så hugger du ur röret ur skon med en huggmejsel. Det sistnämnda är ganska svårt om man inte är van, det är lätt hänt att man spräcker skon.
Hej!ambly skrev:
Du kan göra på två sätt....
1:Kapa röret en bit från muffen, sätt en slangklämma om muffen (så den inte spricker) stoppa en trasa i röret, späck bort bit för bit...
2:Kapa röret använd en övergångsmuff järnrör-PVC....
Good Luck!
Medlem
· Västerbottens län
· 17 785 inlägg
Detta har lyckats 2 gånger, kapa röret jäms med muffen, borra bort blyet med en 4-6 mm borr.
Smält bly är inte så giftigt.
Prototypen
Smält bly är inte så giftigt.
Prototypen
Ang blyets giftighet så har jag för mig att det farligaste är om man slipar får det att damma så man andas in det. Ångor får man nog smälta det riktigt hårt för att det ska bli farligt. Lödde mycke blykabel med tenn för massa år sedan och där va man noga med att inte använda ståborste för att få rent och att tvätta händer när man jobbat med detta. Inga restriktioner för luftväxlig vid lödning eller liknande.
Nej det går knappast att smälta blyet med gasolbrännare. Med gassvets skulle jag tro att det skulle gå att smälta blyet. Det går åt mycket mer värme än man tror.ambly skrev:
Således någon annan metod rekommenderas. Ex.vis sliprondell med kapskiva.
Bly rakt upp och ner smälter man ganska lätt med en gasolbrännare om man har rätt typ av munstycke. Däremot kan nog säkert röret kyla så att det blir svårt. Kapskiva eller sliprondel funkar kanske om man kommer åt vilket kan vara krångligt plus att då ska man tänka sig noga för med dammet som blir från blyet.
Funderar oxå på om detta verkligen är bly eller en blandning med tenn för att det ska vara lättare att smälta.
Funderar oxå på om detta verkligen är bly eller en blandning med tenn för att det ska vara lättare att smälta.