Byggahus.se
Hej,

Håller på att byta lite avlopp hemma.

Nu är det så att jag ska byta ut ett rör som går ner i ett gjutjärns rör i dagsläget men hur ska jag få isär de gammla rörern?

Det är smällt bly i skarven och det sitter som berget...

Du kan nog glömma att få isär dem i skon, utan får skarva på annat sätt. Antingen kapar du röret innan skon och skarvar på där, eller så hugger du ur röret ur skon med en huggmejsel. Det sistnämnda är ganska svårt om man inte är van, det är lätt hänt att man spräcker skon.

Jag funderade på om man skulle kunna värma röret med gasolbrännare för att få blyt att smälta.

Det kanske man kan. Men se för fan till att inte andas in ångorna från det smälta blyet då, jag skulle nog tro att du behöver en friskluftsmask om du ska göra det.

Nä det har jag redan tänkt på.

Men du har ingen anan idé?

Nej, jag hugger alltid ur rören ur skon. Men kan du inte skarva på före skon då?

ambly skrev:
Hej,

Håller på att byta lite avlopp hemma.

Nu är det så att jag ska byta ut ett rör som går ner i ett gjutjärns rör i dagsläget men hur ska jag få isär de gammla rörern?

Det är smällt bly i skarven och det sitter som berget...
Hej!

Du kan göra på två sätt....
1:Kapa röret en bit från muffen, sätt en slangklämma om muffen (så den inte spricker) stoppa en trasa i röret, späck bort bit för bit...
2:Kapa röret använd en övergångsmuff järnrör-PVC....

Good Luck!

Detta har lyckats 2 gånger, kapa röret jäms med muffen, borra bort blyet med en 4-6 mm borr.

Smält bly är inte så giftigt.

Prototypen

prototypen skrev:

Prototypen
nej, men blyångor är det ... och det ångar ju när det är smält :(
gaia

Vi har tagit isär en hel del gjutgärnsskarvar genom att bruka våld med en hammare en bit upp. Kanske har vi haft tur men muffen vi ville spara har alltid klarat sig.

Ang blyets giftighet så har jag för mig att det farligaste är om man slipar får det att damma så man andas in det. Ångor får man nog smälta det riktigt hårt för att det ska bli farligt. Lödde mycke blykabel med tenn för massa år sedan och där va man noga med att inte använda ståborste för att få rent och att tvätta händer när man jobbat med detta. Inga restriktioner för luftväxlig vid lödning eller liknande.

prototypen skrev:
Detta har lyckats 2 gånger, kapa röret jäms med muffen, borra bort blyet med en 4-6 mm borr.

Prototypen

Jag har oxo borrat ur så mycket jag kunde och sedan bände jag lös resten.
Ett långt borr är att föredra så man kommer åt.
/PPalm

• Gilla
Luckitch
  • Laddar…
ambly skrev:
Jag funderade på om man skulle kunna värma röret med gasolbrännare för att få blyt att smälta.
Nej det går knappast att smälta blyet med gasolbrännare. Med gassvets skulle jag tro att det skulle gå att smälta blyet. Det går åt mycket mer värme än man tror.
Således någon annan metod rekommenderas. Ex.vis sliprondell med kapskiva.

Bly rakt upp och ner smälter man ganska lätt med en gasolbrännare om man har rätt typ av munstycke. Däremot kan nog säkert röret kyla så att det blir svårt. Kapskiva eller sliprondel funkar kanske om man kommer åt vilket kan vara krångligt plus att då ska man tänka sig noga för med dammet som blir från blyet.
Funderar oxå på om detta verkligen är bly eller en blandning med tenn för att det ska vara lättare att smälta.

Blyet på dessa gjutjärnsrörsskarvar är svårt att smälta. Lägg inte ned tid på det.
Kapa röret direkt med sliprondell och skarva med gummimuff eller motsvarande.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.