5 273 läst · 34 svar
5k läst
34 svar
Så ny gräsmatta efter bergvärmeborrning
Småsten bör du ha bort, klipparen gillar dom inte. Det med så direkt på , hur mycket jord är det på berget. Dom små liven behöver nog min 1 decimeter för att må bra, gärna flera decimeter. Det kan bli lite jobbigt att ha en matta på berg, vill gärna torka ur, du får nog räkna med att vattna ofta om det blir varmt
Det måste ju vara flera decimeter. När grävaren grävde upp såg det ut att vara mycket djupt. Däremot hittade han en hel del sten. Han tog även med sig en rejäl bumling när han åkte iväg.J jonaserik skrev:Småsten bör du ha bort, klipparen gillar dom inte. Det med så direkt på , hur mycket jord är det på berget. Dom små liven behöver nog min 1 decimeter för att må bra, gärna flera decimeter. Det kan bli lite jobbigt att ha en matta på berg, vill gärna torka ur, du får nog räkna med att vattna ofta om det blir varmt
Då blir det att krafsa sten,, kratta så det blir löst och ut med mycket frän, mylla ner och börja vattna plaskvått i
1 - 2 veckor innan fjunen kommer att synas. Därefter vattna morgon och kväll i 2 veckor minst. Det får inte bli torrt på ytan, då torkar fröna och dör..
1 - 2 veckor innan fjunen kommer att synas. Därefter vattna morgon och kväll i 2 veckor minst. Det får inte bli torrt på ytan, då torkar fröna och dör..
Idag slängde jag på ett kilo frön på jordytan. Jag hade även några säckar planteringsjord som jag slängde över. En fundering - behöver jag använda gödsel? Har lite kogödsel jag skulle kunna slänga på imorgon i så fall?
Hur skulle ni gjort?
Hur skulle ni gjort?
Ingen idé att gödsla nu, finns en viss vinst att gödsla men kogödslet kan du spara på.
När gräset har börjat gro kan du ge låga men frekventa givor gödsel för att pressa tillväxten. Men är du nöjd med att det är gräs och grönt så gödsla i vår med ett fullgödsel istället.
När gräset har börjat gro kan du ge låga men frekventa givor gödsel för att pressa tillväxten. Men är du nöjd med att det är gräs och grönt så gödsla i vår med ett fullgödsel istället.
Behöver jag vattna nu under hösten? Första dagarna tokregnade det och jag upplever att jorden inte är särskilt torr. Dessutom kommer ju dagg varje morgon. Nu ska det vara sol till torsdag, då det återigen ska regna. Behöver jag vattna något dessa dagar?
Eftersträva att jorden hela tiden är fuktig, då gror gräsfröna som bäst. Sen är det kanske inte möjligt att vattna mitt på dagen om man jobbar, låt då vattenspridaren gå någon minut på morgonen innan jobbet. Men allt beror på vilken nivå man vill lägga sig. Vill man gå bananas kan man kolla in www.olleberg.nu
alltså jag är inte ute efter att ta os-guld i gräsmatteodling. Jag vill enbart att det ska vara lite gräsfrön som kommer upp. Har möjlighet att vattna på lunchen eftersom jag har en klok arbetsgivare som möjliggör att jag kan arbeta hemifrån (hemarbetet borde permanentas - mindre transporttid ger mer fritid samtidigt som det är bra för miljön!), men jorden känns ändå rätt fuktig idag efter flera dagar av regn.N NoOne2k skrev:Eftersträva att jorden hela tiden är fuktig, då gror gräsfröna som bäst. Sen är det kanske inte möjligt att vattna mitt på dagen om man jobbar, låt då vattenspridaren gå någon minut på morgonen innan jobbet. Men allt beror på vilken nivå man vill lägga sig. Vill man gå bananas kan man kolla in www.olleberg.nu
men är det bäst att vattna mitt på dagen?
Men det är ju toppen! Ge gräsmattan lite vatten mitt på dagen så att jorden håller sig fuktig så ska du se att det löser sigL Lilla Yk skrev:alltså jag är inte ute efter att ta os-guld i gräsmatteodling. Jag vill enbart att det ska vara lite gräsfrön som kommer upp. Har möjlighet att vattna på lunchen eftersom jag har en klok arbetsgivare som möjliggör att jag kan arbeta hemifrån (hemarbetet borde permanentas - mindre transporttid ger mer fritid samtidigt som det är bra för miljön!), men jorden känns ändå rätt fuktig idag efter flera dagar av regn.
men är det bäst att vattna mitt på dagen?