68 385 läst · 256 svar
68k läst
256 svar
Altan o pool vid tomtgräns utan medgivande
Trädäcket vid tomtgränsen är uppfört för att ställa studsmattan utanför vårt sovrum. Där skriks det från 06.00 varje lördag o söndag. Inte så kul. Det har spekulerats så mkt om vad vi inte gillar så jag nämner det nuKrille-72 skrev:
Vill man ha lugn och ro så ska man nog inte ha en liten tomt omgiven av grannar. Det kan vara fotbollsmatch varje dag på gräsmattan. Grannens ungar kanske lirar hockey och för att bli bäst så står dom och nöter skott varje dag mot ett mål vi garageporten. Ny studsmatta är kul och lockar aktivitet och ljud. Grannen gillar att snickra. Det sågas och det bankas.
Jag tror att en pool vid tomtgräns stör mindre än en studsmatta vid tomtgräns sett över tid.
Om man pratar med grannen och förklarar läget så kanske man kan få grannens medgivande och sätta upp ett bullerplank på tomtgräns. Det hjälper betydligt mer än att flytta studsmattan eller poolen 4,5 m in på tomten.
Även om jag man gillar lugn och ro så måste man faktiskt accepterar att alla andra inte tycker det är lika viktigt.
Har faktiskt konstaterat när man går omkring i villakvarter att studsmattan ofta hamnar nära någon gräns. Inte så värst hänsynsfullt alla gånger kanske om man inte pratat med grannen. Samtidigt är vi där igen. Hur stor skillnad blir det på ljudnivån om man flyttar studsmattan 4,5 m?F FreddeB62 skrev:
”Där skriks det från 06.00 varje lördag o söndag. Inte så kul”
Då tycker jag verkligen du ska prata med grannen så både grannen och grannens barn lär sig att visa hänsyn.
Jag vet inte varifrån tiderna egentligen kommer men när jag var liten fick jag lära mig att föra öväsen var ok från Kl 08,00 Mån-Lör. 09,00 Sön.
Detta betydde inte att man inte fick vara ute och leka innan. Men man fick lära sig att prata med små bokstäver. Gjorde man inte det så kom föräldrarna ut och rättade en. Passade man sig inte fick man gå in och leka
När kl slog 8 en Lör var det inte fritt fram att vråla rakt ut. Men nu fick man äntligen ta fram fotbollen och lira lite. Fram till kl 10 på helgerna kommer jag ihåg att föräldrarna forfarande kunde tjata om att inte vara så högljudd.
Aningen strängt kan jag tycka med tanke på att dom själva kunde börja klippa gräsmattan kl 9
Nu kan man ju visserligen placera en studsmatta var man vill oavsett trädäck så det känns inte riktigt som att trädäcket och studsmattan är samma problem? Jag skulle nog ta ett snack med grannen om ljudnivå och tidpunkter vad gäller studsmattan oavsett vilket underlag den står på.
Dom här 1,4m syftar nog mer till att det inte får klassas som volymhöjande för fastigheten. DVS om det blir allt för användbara "förvaringsutrymmen". Det är nog inte skrivet för att glädja grannar i första hand, utan täppa till andra kryphål.Krille-72 skrev:
Exakt. Just därför är det spännande att dom även skriver att man bör kontrollera vart tomtgränsen går.
Kan ju bli en liten lustig syn i framtiden på promenaderna när folk sitter på sina marknära altaner 1,40 ovan mark och under altanen skymtar man ett staket med 50% ljusinsläpp på 1,10.
Tror därför inte det kommer ta alltför lång tid innan vi får se nya domar kring detta.
Men sen har vi ”omständigheterna i övrigt” som juridiken så fint brukar säga. Alla tomter är inte lika.
Barns lek kan vara otroligt störande. Jag tycker visserligen att man får stå ut med en del i ett villaområdet. Men en studsmatta full av barn och en miljon decibel kl 06.00 tycker jag nog inte ingår i "en del". Detta sagt så tror jag på det goda samtalet och det bör ju i normalfallet gå att prata med grannarna kring den typen av bekymmer.M maria01 skrev:
Sen finns det visserligen en typ av föräldrar som är helt oförstående till att deras fantastiska små barn skulle kunna vara en källa till irritation för andra människor alldeles oavsett vad saken gäller. Det är samma föräldrar som låter sina barn springa omkring och leka kull på restaurangen en lördagskväll. Dessa får man tala till rätta med extra tydlighet.
Nej, dom kommer från kommunens tolkning av de domar som finns.M mojjen skrev:
Ifall det verkligen är sant att barnen skriker och hoppar i studsmattan kl 6 en lördagsmorgon, får man adressera det. Att ställa studsmattan lite längre bort kommer inte att hjälpa så mycket.
Men är det omöjligt att öppna fönstret och säga till dessa gulliga grannbatmrn att ni fortfarande sover och att de gärna får göra något annat fram till kl 8?
Jag har väldigt svårt att tro att det verkligen är kl 6, men det kan hända att TS har världens mirgonpiggaste grannarna.
Men är det omöjligt att öppna fönstret och säga till dessa gulliga grannbatmrn att ni fortfarande sover och att de gärna får göra något annat fram till kl 8?
Jag har väldigt svårt att tro att det verkligen är kl 6, men det kan hända att TS har världens mirgonpiggaste grannarna.
Samma gäller i Mölndal. Bygger själv nu och ringde kommunen innan för att ha koll. Är den under 0.6m kan man bygga hur nära tomtgräns man vill. Behövs inget lov eller medgivande.M Markarbetaren skrev:I Göteborgs kommun gäller att altanen får placeras vart som helst på tomten, vara hur stor som helst OM dess höjd inte överstiger 0,6m. Så fort den överstiger 0,6m höjd så måste en mängd kriterier vara uppfyllda för att vara bygglovsbefriad som avstånd från boningshuset, avstånd från granne osv.
För en nedgrävd pool, som inte sticker upp mer än 0,6m ovan mark, finns inga begränsningar eller bygglovskrav. Däremot anser kommunen att man ska prata med sin granne innan man gräver, av nån anledning.
Möl
Vad dom har fått just 0,6m ifrån vet dom nog inte själva. Än mindre lär dom veta var dom har fått sina 1,4 m ifrån när altanen byggs 4,5 m från tomtgräns och högst 3,6m från huset.
Då gäller nämligen maxhöjden 1,8 m enligt Pbl.
https://www.molndal.se/startsida/by...fragor/bygglov/behover-jag-bygglov/altan.html
Men riktigt lustigt är det hur olika kommunerna skriver på sina hemsidor just nu.
Som jag skrivit tidigare. Fler domar kring altanbygge lär dyka upp.
Mölndals kommun bör nog se över sina texter kring altanbygge.S Skåning82 skrev:
Vad dom har fått just 0,6m ifrån vet dom nog inte själva. Än mindre lär dom veta var dom har fått sina 1,4 m ifrån när altanen byggs 4,5 m från tomtgräns och högst 3,6m från huset.
https://www.molndal.se/startsida/by...fragor/bygglov/behover-jag-bygglov/altan.html
Men riktigt lustigt är det hur olika kommunerna skriver på sina hemsidor just nu.
Det är möjligt. Det verkar dock som att det finns en hel del utrymme för byggnadsnämnden i en kommun att besluta i vad som gäller.Krille-72 skrev:
Möl
Mölndals kommun bör nog se över sina texter kring altanbygge.
[länk]
https://www.boverket.se/sv/byggande/bygga-nytt-om-eller-till/bygglov/altaner-uteplatser-och-uterum/
1.4 m håller jag med om är märkligt. Felskrivning? De skulle nog ge sig om man visade lagtexten.
Vad gäller övrigt är jag inte så säker på att det är lagvidrigt, men jag är varesig jurist eller inläst på PBL. Men väldigt mycket verkar inte vara definierat i PBL och en hel del frihet verkar, som sagt, lämnas åt byggnadsnämnden. Olika kommuner gör olika. Det gäller inte bara altanbyggen.
Kollade runt lite. Finns en mycket rik flora av riktlinjer. Max 0.5m, utan begränsningar, verkar ganska vanligt men hittade även en på 1m och en på 1.2m (Halmstad) där inget bygglov, eller annat, ansågs krävas. Däremot rekommenderades diskussion med grannen. Halmstad Kommun hänvisar till att allt under 1.2m inte anses påverka byggnadens utseende och då finns inga regler. Personligen tycker jag 1.2m en ganska påtaglig konstruktion. Finns det något prejudikat på 1.2m undrar man?Krille-72 skrev:
Möl
Mölndals kommun bör nog se över sina texter kring altanbygge.
[länk]