Byggahus.se
D Daniel 109 skrev:
Var kameraövervakningen uppmärkt? Man får inte övervaka utan att informera om det.
Och det är relevant för frågeställningen på vilket sätt?

• Gilla
  • Haha
Workingclasshero och 5 till
  • Laddar…
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Men, vad är problemet? Vi, på våra 13000 kvm, tycker det inte är några problem om folk skulle gå in på vår mark.

På vintern har vi många skridskoåkare som tar en paus på vår brygga och äter sin matsäck. Bara trevligt

Problemet är att de kollar in bostaden på nära håll utan att fråga, inte att de skidrar någon kilometer från den.

• Gilla
Igen och 6 till
  • Laddar…
G gblc skrev:
Vi har en liten gård som ligger sist på en liten skogsväg. Vi bor inte i huset, men är ofta där. Eftersom huset ligger ca 600 m från närmsta granne och inne i skogen, så har vi satt upp en åtelkamera på husväggen. Bilder tas ca 10 m från huset om något rör sig på uppfarten. Vi har sett rådjur, harar, kaniner, grävling, katter och nu igår så såg vi personer från en förening i byn. De gick fram till huset och försvann sedan ur bild när de gick runt knuten och in på gårdsplanen. Jag kände igen flera personer. De stannade vid vårt hus i knappt en kvart.
Ingen hade kontaktat oss och bett om lov. Jag ringde tre av personerna och frågade (inte särskilt vänligt) vad de hade gjort. Jo de var ute på morgonpromenad och ville bara titta lite! En sa att om det funnits en bil så hade de inte gått fram! De hade bara gått runt huset och i trädgården och tittat. Av de tre jag pratat med så är det bara en som verkar ha förstått vad de gjort. Till saken hör att vi var i byn och jobbade på ett annat ställe, vilket åtminstone någon av personerna måste ha vetat om. Om de hade ringt och frågat om de fick gå runt och titta i vår trädgård så hade det varit ok. Nu är jag skitförbannad. Har ni varit med om något liknande och vad har ni då gjort?
De har gjort två fel, varit för nära huset och uppehållit sig för länge på tomten. Man får passera över tomten men inte ”närmast huset” där man stör, det är ingen ursäkt att du inte är hemma. Vad som inte är riktigt klart är vilket avstånd som gäller, men 10 meter är för nära. Huvudregeln är att man får inte störa. Ett uppenbart hemfridsbrott.

• Gilla
Igen och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Var kameraövervakningen uppmärkt? Man får inte övervaka utan att informera om det.
Jo, närmast ditt hus på din privata mark, dvs där ingen annan får vistas, som i detta fall.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Åjo, en brukad sommarstuga har samma skydd som en permanentbostad. I alla fall under de säsonger den brukas.
Jag kan vara ute i min sommarstuga någon enstaka gång på vintern och då har jag som du skriver samma skydd. Den som beträder tomten kan inte säkert veta att jag inte är där. Tveksamt om man kan skylla på att det är en fritidsbostad

D Dr Jumping Jack skrev:
Jo, närmast ditt hus på din privata mark, dvs där ingen annan får vistas, som i detta fall.
I annat fall får du inte övervaka alls. Men det ska skyltas i detta fall.

• Gilla
Rasputitsa och 1 till
  • Laddar…
Vad är det för typ av förening ? Nyfikna skvallergrannars förening ?

• Gilla
  • Haha
Igen och 6 till
  • Laddar…
sysmali
L Lilak skrev:
Vi har stuga som ligger ungefär som din. Det du råkat ut för, händer oss flera gånger i veckan. Vi har inte kamera, utan får reda på det genom att de som varit runt och kikat, berättar det för oss när vi är där.
Det händer också att besökarna sätter sig och äter sin medhavda fika vid våran trädgårdsmöbel.

Detta rör inte oss i ryggen, så vi har inte gjort något alls.

Mvh

Jonas
Härligt! Var ligger stugan? och när är ni inte där?

• Gilla
  • Haha
Igen och 8 till
  • Laddar…
Unikt namn
sysmali sysmali skrev:
Härligt! Var ligger stugan? och när är ni inte där?
Det är väl trevligare att fråga när dom är där, så man kan lämna en påse bullar som tack för sittplatsen.

• Gilla
Sona2012
  • Laddar…
Tänk om du inte haft kameran. Då hade du varit lyckligt ovetande och sluppit sitta och fundera på detta. Är det inte läge att ta ner kameran?

• Gilla
B6304S1 och 13 till
  • Laddar…
Våra grannar på ön sålde sin sommarstuga - Vi var på plats när en av visningarna ägde rum.
Vår tomt sträcker sig hela vägen mellan den som var till salu och havet.

Helt sjukt och galet många som klampade in och pratade så högt att jag hörde hur dem skulle fälla ned träd för att förbättra utsikten.... Min gårdsbrunn som står ca metern in på tomten har nog aldrig pumpat så mycket vatten på en dag.

Lätt kanske 30-43 personer på min tomt den dagen - Det är vad det är, jag skriver av det som allmän idioti.... dem som köper kommer däremot att tydligt få veta vart gränsen går!

• Gilla
Appendix och 7 till
  • Laddar…
Det är väl nu man önskar liberala vapenlagar med licens på minst fyra tunga kulsprutor och två granatkastare, eller?:D

Nu i sommartid, bjud in dem på lite grillat och öl och visa vem som äger så har du polare för livet. Många tänker inte ens tanken på att det är olämpligt att stryka runt på annans mark. Jag har årligen strövare runt knuten och det är hittills trevliga personer. Kanske är jag bara naiv och att det egentligen är superskurkar som rekar läget:rofl:

• Gilla
lat och 8 till
  • Laddar…
K kettu skrev:
Uppväxt på landet i en liten by. Ingen har rätt att snoka runt husknuten när man är borta.
S Stego1 skrev:
Det hör till hyfs och folkvett att man inte traskar in på folks tomter och runt husen utan lov. Någon jävvla ordning får det vara i ett samhälle.
Rätt eller inte men att folk saknar respekt för gränser lär knappast vara överraskande oavsett om man bor på landet eller inte.

Själv tror jag på fördomarna om att lantisar i större utsträckning saknar respekt för privatliv. Under de ~15 år jag bodde i städer var det aldrig någon som gick in i lägenheten, jag hade inte ens en tokfull granne som av misstag försökte klampa sig in i lägenheten.

Under de år jag bott på landet då? Jodå, här har jag haft folk som klampar in i hallen och frågar om någon är hemma. Eller gå runt på tomten för att, förhoppningsvis, kolla om jag är där.

Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Men, vad är problemet? Vi, på våra 13000 kvm, tycker det inte är några problem om folk skulle gå in på vår mark.

På vintern har vi många skridskoåkare som tar en paus på vår brygga och äter sin matsäck. Bara trevligt
Problemet är att de inte satt på TS brygga eller rörde sig i utkanten av deras tomt. De spenderade en kvart precis vid huset.

Om jag får gissa hej vilt så hade du inte tyckt det var trevligt om du hade en tomt på 1300 kvm och att skidåkarna satte sig på farstutrappen och åt sin matsäck.

JanneAh JanneAh skrev:
Haha, klart jag framstår som grinig.

Jag har laddat ett tag, guilty as charged.

Grejen är att jag läst så många oändliga diskussioner just här i juridik och känslan är att det är så många envetna gubbjävlar, oavsett ålder, som absoluta ska ha rätt. För att inte tala om de som kommer in i kommentar #300 med en banal kommentar om något som är totalt irrelevant och avhandlades i kommentar #2. Det självförtroende… Och samtidigt det avslöjandet hur kass man är…
Juridikdelen på byggahus är ungefär som ”integration & invandring” på flashback. En blandning av underhållande, patetiska och skrämmande inlägg. På byggahus brukar man dock kunna föra något som liknar en mänsklig diskussion.

• Gilla
Elektra och 2 till
  • Laddar…
C
Hemfridszon är för övrigt ordet här som alla famlar efter :D

Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
Appendix och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.