25 672 läst · 290 svar
26k läst
290 svar
Bästa ketchupen?
Renoverare
· Stockholm
· 18 154 inlägg
Du har alltså inte provat snabbmakaroner utan och med ketchup?AndersMalmgren skrev:
Och, jo, snabbmakaroner är en maträtt, även om du antagligen vill kalla det för en matfel.
Renoverare
· Stockholm
· 18 154 inlägg
Nu kan det väl vara så att en köttbit blir godare om den är well-done även om man inte måste tillaga den till döds för att mörda parasiter och annat.AndersMalmgren skrev:
Till exempel karré upplever jag som betydligt mer aptitlig om den grillats länge och fått en hel del av sitt fett ursmält.

MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 4 692 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 4 692 inlägg
https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/smittsamma-sjukdomar/trikinos-/AndersMalmgren skrev:
På vilket sätt är detta "gamla rön"? Eller du tänker kanske bara på hur det smakar, inte vad som händer efteråt? Det finns mycket goda grunder till att man ska hetta upp olika typer av kött för att eliminera farliga parasiter eller bakterier, som trikiner eller salmonella t ex.
Renoverare
· Stockholm
· 18 154 inlägg
Finns inget risk för trikiner i griskött från spanien (Iberico) eller Sverige. Som sagt gamla rön. Sjukt många svennebananer som förstör sitt kött pga gamla rön.
Likadant med rött kött, det ska aldrig lagas mer än medium rare
Likadant med rött kött, det ska aldrig lagas mer än medium rare
"Ska aldrig" kan man nog inte säga, vet många som inte äter annat än kremerat... även filé.AndersMalmgren skrev:
Men gillar man det inte så måste man väl få äta det så som man tycker om.
Jag äter gärna rare, även rå oxfilé
Renoverare
· Stockholm
· 18 154 inlägg
Nej det ska aldrig så hård är jag.nino skrev:
Det är likadant med folk som ber om salt och peppar på bordet. Det finns en anledning att det inte finns salt och peppar på bordet på finare restauranger, kocken har redan kryddat det precis som det ska vara. Även av samma anledning man inte frågar kunden om hur de vill ha det stekt på finare ställen för det är upp till kocken att bestämma.
edit: det är ju dessutom respektlöst mot djuret att tvinga den sätta livet till och sedan förstära det med well done
Annars går det som nödlösning att krydda curry på korven. Om man saknar Curryketchup.FredrikR skrev:
Ni vet när pappan i familjen får feeling på spontanshoppingen på väg från jobbet...?
[bild]
Ja, pappan stod för kvällsmaten dessutom, och han har även planer på att ta de 2 resterande grillkorvarna i matlådan till jobbet imorron - med Curry ketchup!
Åh detta påminde mig om barndomens resor till släkten i Tyskland, tänk om det varit en riktig bratwurst på grillen ikväll också.
Fanns av bra kvalisort på lite olika affärer förr, men nu är det mest Scan och liknande, alltså väldigt långt från en äkta tysk bratwurst.![]()
Medlem
· Södermanlands län0
· 960 inlägg
Möjligt att det är så att vi översteker fläsket överlag men i alla fall jag reagerar med ryggmärgen och det jag blivit lärd till och är väldigt negativ till understekt fläskkött och gillar inte dess smak. En fläskfile som jag litar på ursprunget till kan tänkas gå lite kortare så den är lätt rosa inuti.AndersMalmgren skrev:

richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 487 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 487 inlägg
Hur kör du kycklingen @AndersMalmgren, rå?
Kycklingsashimi ska väl vara riktigt najs enligt de som är matgeeks? Hade en kollega med stort matintresse som tjatade om det inför sin Japanresa.
Inget jag skulle äta, men äter man sushi så varför inte
Jag vill dock försvara Ketchup, det funkar till allt köttbaserat!
Kycklingsashimi ska väl vara riktigt najs enligt de som är matgeeks? Hade en kollega med stort matintresse som tjatade om det inför sin Japanresa.
Inget jag skulle äta, men äter man sushi så varför inte
Jag vill dock försvara Ketchup, det funkar till allt köttbaserat!