Byggahus.se
Alfredo Alfredo skrev:
Tur och tur. Jag tror att en del skulle se deras död som en välsignelse. :rofl::p Eller vad säger du @AndersMalmgren?
Helt klart en välsignelse, lika så McDonalds, lådvin, osv, osv listan kan göras lång :)

P
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
produkter som ketchup och margarin har ingen plats i det moderna köket.
För de som har att omodernt kök, då?
;)

P
tippz tippz skrev:
Lite översittarfasoner, @AndersMalmgren ? Förmodar att du inte köper ditt smör heller, för det stånkar du väl fram till varje frukost?
En ko måste man ha så man säkert får bra kvalitet på råmjölken.

• Haha
Igen
  • Laddar…
P
Hävdar fortfarande att det inte finns någon maträtt som blir bättre med Ketchup.
En bra korvmoj, tex Gunters har ju egen sås på körven. osv
Du har alltså inte provat snabbmakaroner utan och med ketchup?

Och, jo, snabbmakaroner är en maträtt, även om du antagligen vill kalla det för en matfel.

• Gilla
Igen
  • Laddar…
P
Helt klart en välsignelse, lika så McDonalds, lådvin, osv, osv listan kan göras lång :)
För att du inte kan låta bli att äta ketchup och dricka lådvin när det finns lättillgängligt?

• Haha
Alfredo och 2 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
För att du inte kan låta bli att äta ketchup och dricka lådvin när det finns lättillgängligt?
Tycker bara synd om alla som inte vet bättre. Det var någon annan i tidigare tråd som körde gris well-done pga okunskap och gamla rön

P
Så det bästa sättet att inte behöva tycka synd om de som inte vet bättre är att tvinga dem att veta bättre?

Fläsk ska vara väl genomstekt för att eliminera risken för att man ska drabbas av en zoonotisk sjukdom.

Redigerat:
Tycker bara synd om alla som inte vet bättre. Det var någon annan i tidigare tråd som körde gris well-done pga okunskap och gamla rön
Nu kan det väl vara så att en köttbit blir godare om den är well-done även om man inte måste tillaga den till döds för att mörda parasiter och annat.

Till exempel karré upplever jag som betydligt mer aptitlig om den grillats länge och fått en hel del av sitt fett ursmält.

• Gilla
hablam
  • Laddar…
MultiMan
https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/smittsamma-sjukdomar/trikinos-/

På vilket sätt är detta "gamla rön"? Eller du tänker kanske bara på hur det smakar, inte vad som händer efteråt? Det finns mycket goda grunder till att man ska hetta upp olika typer av kött för att eliminera farliga parasiter eller bakterier, som trikiner eller salmonella t ex.

Finns inget risk för trikiner i griskött från spanien (Iberico) eller Sverige. Som sagt gamla rön. Sjukt många svennebananer som förstör sitt kött pga gamla rön.

Likadant med rött kött, det ska aldrig lagas mer än medium rare

Finns inget risk för trikiner i griskött från spanien (Iberico) eller Sverige. Som sagt gamla rön. Sjukt många svennebananer som förstör sitt kött pga gamla rön.

"Ska aldrig" kan man nog inte säga, vet många som inte äter annat än kremerat... även filé.
Men gillar man det inte så måste man väl få äta det så som man tycker om.
Jag äter gärna rare, även rå oxfilé

nino nino skrev:
"Ska aldrig" kan man nog inte säga, vet många som inte äter annat än kremerat... även filé.
Men gillar man det inte så måste man väl få äta det så som man tycker om.
Jag äter gärna rare, även rå oxfilé
Nej det ska aldrig så hård är jag. :D Då kan man äta något annat om man inte vill äta det som det är tänkt :D
Det är likadant med folk som ber om salt och peppar på bordet. Det finns en anledning att det inte finns salt och peppar på bordet på finare restauranger, kocken har redan kryddat det precis som det ska vara. Även av samma anledning man inte frågar kunden om hur de vill ha det stekt på finare ställen för det är upp till kocken att bestämma.

edit: det är ju dessutom respektlöst mot djuret att tvinga den sätta livet till och sedan förstära det med well done :p

FredrikR FredrikR skrev:
Ni vet när pappan i familjen får feeling på spontanshoppingen på väg från jobbet...?
[bild]
Ja, pappan stod för kvällsmaten dessutom, och han har även planer på att ta de 2 resterande grillkorvarna i matlådan till jobbet imorron - med Curry ketchup!
Åh detta påminde mig om barndomens resor till släkten i Tyskland, tänk om det varit en riktig bratwurst på grillen ikväll också. :love:
Fanns av bra kvalisort på lite olika affärer förr, men nu är det mest Scan och liknande, alltså väldigt långt från en äkta tysk bratwurst. :confused:
Annars går det som nödlösning att krydda curry på korven. Om man saknar Curryketchup.

Möjligt att det är så att vi översteker fläsket överlag men i alla fall jag reagerar med ryggmärgen och det jag blivit lärd till och är väldigt negativ till understekt fläskkött och gillar inte dess smak. En fläskfile som jag litar på ursprunget till kan tänkas gå lite kortare så den är lätt rosa inuti.

richardtenggren
Hur kör du kycklingen @AndersMalmgren, rå?;)
Kycklingsashimi ska väl vara riktigt najs enligt de som är matgeeks? Hade en kollega med stort matintresse som tjatade om det inför sin Japanresa.
Inget jag skulle äta, men äter man sushi så varför inte :)

Jag vill dock försvara Ketchup, det funkar till allt köttbaserat! ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.