1 581 läst · 8 svar
2k läst
8 svar
Flytspackel eller betong eller...
Jag tänkte ha vattenburen golvvärme och klinker i badrummet. Vad är det egentligen för fördelar med flytspackel/golvavjämningsmassa jämfört med vanlig betong? Det är lättare att få det jämnt eftersom det flyter ut och det torkar på några dygn, men förutom det?
Badrummet är ca 10 kvadrat och iom golvvärme och armering blir skikttjockleken uppemot 5-6 cm, så det blir ju ganska många tusenlappar för spacklet plus ett ganska stressigt jobb att blanda och sprida ut allt. Dessutom har jag aldrig flytspacklat så stor yta med fall tidigare, så risken att misslyckas med spacklet för 10 000:- och behöva skämmas för hela forumet håller mig vaken om nätterna redan nu...
Så, frågan är då; Finns det några nackdelar med att gjuta upp med vanlig betong och jämna av med rätskiva och rivbräda som man gjorde förr i tiden?
Badrummet är ca 10 kvadrat och iom golvvärme och armering blir skikttjockleken uppemot 5-6 cm, så det blir ju ganska många tusenlappar för spacklet plus ett ganska stressigt jobb att blanda och sprida ut allt. Dessutom har jag aldrig flytspacklat så stor yta med fall tidigare, så risken att misslyckas med spacklet för 10 000:- och behöva skämmas för hela forumet håller mig vaken om nätterna redan nu...
Så, frågan är då; Finns det några nackdelar med att gjuta upp med vanlig betong och jämna av med rätskiva och rivbräda som man gjorde förr i tiden?
Jag fick bassning här på forumet när jag ville ha betong men då handlade om ca 30mm, inte 50-60.
(Så nu ska jag försöka med flytspackel.)
Jag ville ha det som ytskickt dessutom, du ska ju ha klinkers.
Helt spontant tycker jag absolut det borde funka bra och billigare.
Men vem är jag att tycka, det finns ju folk här som kan nåt också
(Så nu ska jag försöka med flytspackel.)
Jag ville ha det som ytskickt dessutom, du ska ju ha klinkers.
Helt spontant tycker jag absolut det borde funka bra och billigare.
Men vem är jag att tycka, det finns ju folk här som kan nåt också
Klart att du kan använda betong vid den tjockleken men armering kan vara vettigt så som du nämner och då pratar jag inte om armering i tjocklek som hönsnät. Gäller iofs vid flytspackel också men då kan man ju använda ett fiberspackel.
Flytspackel används just för att få en färdig jämn yta och det är ju inte lika lätt med betong. Ett badrum brukar ju ha ett fall eller flera och då brukar ju flytspackel vara att föredra. Behöver inte flytspackla allt samtidigt, går ju att dela upp under flera gjutningar.
Flytspackel används just för att få en färdig jämn yta och det är ju inte lika lätt med betong. Ett badrum brukar ju ha ett fall eller flera och då brukar ju flytspackel vara att föredra. Behöver inte flytspackla allt samtidigt, går ju att dela upp under flera gjutningar.
Det är ganska så lång torktid även på flytspackel vid tjockare lager. Siffrorna på säckarna ska nog tas med en nypa salt.7ender skrev:
Räkna med 1vecka +2dygn/mm vid tjocklekar 40-60mm.
https://vpp.sbuf.se/Public/Documents/ProjectDocuments/74276456-b978-4e3c-bf17-c6de0398f7fe/FinalReport/SBUF 11427 Slutrapport_Fuktsäkerhet vid limning på lågalkalisk avjämning.pdf
Redigerat: