Vi har just nu snickare hemma som har gett en prisuppskattning på sitt arbete på 30 tkr (skriftligt). Nu har de gjort drygt en tredjedel av arbetet, och vi fick då en delfaktura på utfört arbete.
Delfakturan är på 115 procent av prisuppskattningen. Eftersom två tredjedelar av arbetet återstår kommer priset totalt landa på över 300 procent av prisuppskattningen. Detta har vi helt enkelt inte råd med.
Det finns inga yttre omständigheter som påverkat arbetet. Det verkar helt enkelt handla om en kombination mellan att de räknat fel, och att de nu vill debitera för fler timmar än de faktiskt jobbat (vi har fotograferat resultatet varje kväll, samt varit hemma under arbetet, så vi ser tydligt att de fakturerat för betydligt fler timmar än de lagt ner)
Vad händer nu? Vi har som sagt var inte möjlighet att betala så mycket som de nu vill debitera. Kan de avsluta arbetet utan att slutföra det då? Eller kan vi kräva att de slutför arbetet för det priset som de tidigare uppskattat (plus en accepterad felräkning på 15 procent)?
Tråkig situation. Hantverkaren har inte rätt att lägga på mer än 15 procent över det ungefärliga pris som ni fått.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
De frågor du måste ställa dig är om ni på något sätt beställt extratjänster, tilläggsarbeten eller fördyrande åtgärder eller materialval under arbetets gång?
Det skulle kunna finnas en möjlighet för hantverkaren att få ett avtal ogiltigförklarat med hjälp av avtalslagen. Det vill säga att det skulle vara oskäligt att tvinga näringsidkaren att slutföra avtalet pga av omfattande kostnader.
Nu tycks ju dock näringsidkaren bara köra på och fakturera utan att ha tagit en avstämning med dig kring fördyringen.
De frågor du måste ställa dig är om ni på något sätt beställt extratjänster, tilläggsarbeten eller fördyrande åtgärder eller materialval under arbetets gång?
Precis, 15 procents ökning har vi räknat med. Inga extratjänster, tilläggsarbeten eller fördyrande åtgärder har valts. Prisuppskattningen fick vi när vi visste precis hur allt skulle se ut, och inga ändringar har gjorts sedan dess.
Vi kommer bestrida fakturan, och betala en tredjedel av prisuppskattningen (eftersom en tredjedel är klart), men vi är oroliga över hur det blir med de två tredjedelar som är kvar. Vi kan inte lämna det halvfärdigt. Hade vi vetat att det skulle bli såhär dyrt hade vi valt en annan lösning, men eftersom det nu är påbörjat så är det för sent att byta lösning.
Om man är väldigt nöjd med utförandet och de kanske stött på oväntade problem under arbetets gång kanske man ska ha lite fingertoppskänsla.
Speciellt om man vill använda deras tjänster igen.
Inga oväntade problem ha skett vad vi har noterat, och vi har varit hemma under hela bygget. Fingertoppskänsla har vi nog passerat för längesen med tanke på prisökningen på 300 procent. Hade priset stigit 20-30 procent, och de hade kunnat förklara varför, så hade vi naturligtvis varit mer medgörliga.
Som det är nu är vi förstås inte jättetaggade på att använda deras tjänster igen, men vi måste ju få arbetet klart nu när det är påbörjat, så vi kanske inte har så. Mycket att välja på.
Det skulle kunna finnas en möjlighet för hantverkaren att få ett avtal ogiltigförklarat med hjälp av avtalslagen. Det vill säga att det skulle vara oskäligt att tvinga näringsidkaren att slutföra avtalet pga av omfattande kostnader.
Nu tycks ju dock näringsidkaren bara köra på och fakturera utan att ha tagit en avstämning med dig kring fördyringen.
Ja, det stämmer att de inte informerat oss om att det skulle bli dyrare.
Om de väljer att häva avtalet:
- Behöver vi då betala för det arbete de gjort hittills?
- Kan vi kräva att de återställer utan kostnad för oss? Hade vi haft kännedom om slutkostnaden från början så hade vi inte valt denna lösning, men eftersom arbetet nu är påbörjat kan vi inte byta lösning utan att återställa befintligt arbete
Hur mycket har de kvar. Vill ni vara lite fräcka kan ni ju vänta med att bråka tills de hunnit göra mer. Ofta har man ju 30 dagars förfallotid på fakturan.
Hur mycket har de kvar. Vill ni vara lite fräcka kan ni ju vänta med att bråka tills de hunnit göra mer. Ofta har man ju 30 dagars förfallotid på fakturan.
Tyvärr är det bara 10 dagars förfallotid, och arbetet kommer inte kunna slutföras inom den tiden...
Precis, 15 procents ökning har vi räknat med. Inga extratjänster, tilläggsarbeten eller fördyrande åtgärder har valts. Prisuppskattningen fick vi när vi visste precis hur allt skulle se ut, och inga ändringar har gjorts sedan dess.
Vi kommer bestrida fakturan, och betala en tredjedel av prisuppskattningen (eftersom en tredjedel är klart), men vi är oroliga över hur det blir med de två tredjedelar som är kvar. Vi kan inte lämna det halvfärdigt. Hade vi vetat att det skulle bli såhär dyrt hade vi valt en annan lösning, men eftersom det nu är påbörjat så är det för sent att byta lösning.
Skulle gjort precis som du planerat. Betala en 1/3 del. 30 000 räcker ju bara till ca 50 tim för en person (utan material) Hur kan det inte bli klart på 10 dagar? Det är något som inte stämmer. Det måste väl bli klart innan du hinner betala?
Skulle gjort precis som du planerat. Betala en 1/3 del. 30 000 räcker ju bara till ca 50 tim för en person (utan material) Hur kan det inte bli klart på 10 dagar? Det är något som inte stämmer. Det måste väl bli klart innan du hinner betala?
De tar en paus i bygget i några veckor nu, det är därför
Jag skulle frågat hur stor del de har kvar, gärna skriftligt via mail. Säg att de svarar 1/3 då skulle jag betala 10 000 kr. Vad händer sen? Slutar de arbeta eller vill de fortsätta och få ut 30 000 kr? Ja det återstår att se.
2) Höra med ditt försäkringsbolag, det är en annalkande rättstvist och det kan finnas möjlighet att få tex en timme gratis proffisionell juridisk rådgivning.
3) läs igenom relevanta delar av konsumenttjänstlagen. Den är begriplig.
4) Se till att ha dokumentation och att dokumentera kontakten med hantverkarna.
Jag skulle frågat hur stor del de har kvar, gärna skriftligt via mail. Säg att de svarar 1/3 då skulle jag betala 10 000 kr. Vad händer sen? Slutar de arbeta eller vill de fortsätta och få ut 30 000 kr? Ja det återstår att se.
Ja, det kanske är så vi får göra. Jag är mest nervös över vad som händer om de väljer att sluta arbeta, och vi står här med något som inte är klart...
Hade nog tagit ett snack med hantverkarna innan jag betalat ett öre, lämnar dom det ofärdig så hamnar du i en situation där du måste göra ny upphandling till kanske det dubbla priset, samtidigt kan det om dom lämnar utgöra avtalsbrott så ta snack med dom först o förklara vad ni förväntar er , avtal + 15% kommer ni betala, säger snickarna att nej då lämnar vi då bryter dom avtalet och då juridisk kan dom bli skadeståndsskyldig så innan du betalar ska du deklarera att du vidhåller avtalat pris och dom bör bekräfta skriftlig.... då är du säkrad i en rätts tvist