Byggahus.se
Hej! Ska bygga altan och har väldigt begränsat med både kunskap och erfarenhet.

Förra sommaren fixade jag marken; grävt bort material, lagt ner markduk, fyllt upp med ~30cm makadam 8/6 och paddat. Klart för att lägga ut plattor och börja väga av - eller rekommenderas att gå över hela ytan med sand/något finare material innan plattorna läggs på? Tänkte iaf köra sand, plattor på 5cm, takpapp, regel, trall. När bjälklaget sitter, ska det då fyllas upp med något material mellan reglarna?

Det kommer bli Nedsänkt bjälklag med kottlingar/balkskor. Jag vill inte ha någon trapp från skjutdörrsutgången. Är idag drygt 17cm mellan makadambädd och nivån jag vill ha trallen på så jag antar att jag kommer behöva klubba ner plattorna lite. Har tänkt köra 45x170 reglar. Hur långt mellan plattorna rekommenderas?

Trallen vill jag ha i 28x120, lagd i den riktning jag streckat ut på min skiss. Fris i skiftena. Med layouten osv i åtanke, ska jag försöka få tag i utvalda längder, eller bara köpa löpmetern? Kommer behöva hemleverans och då verkar bara K-rauta ha, men dessvärre bara i G4-3. Byggmax lockar med bättre sortering och pris, men då kan jag ju inte styra längder alls. Samma med de byggvaruhus jag hört med.. Finns tyvärr inte på kartan att själv åka och köpa/hämta. Hemleverans ett måste.

Åtgångsmässigt; är jag hyfsat rätt på det nedan?
45x170
49st 5.2m = 260 lpm
9st 3,6m = 32 lpm

28x120
3.6m - 175lpm
4.2m- 117lpm
4.8m-720lpm

Input, uppläxningar och övrigt hur jag kan göra det smidigare&smartare tas emot med glädje. Stort tack på förhand

• Handritad skiss av planerad altan med måttangivelser och markering av huset.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Står inför liknande projekt. 140 kvm trädäck på plintar.

Jag förstår inte riktigt hur du ska få plats med konstruktionen på höjden?
Bärlina på 170 mm och trall som bygger 28 mm, dessutom plattor som du ska slå ner i makadammen. Du skriver att det är 17 cm tillgodo.

Jag har 45 cm att spela med och min set-up är:

Plintar med stolpskor, bärlina 45 x 170, skruvreglar 45 x 145 och trall 28 x 145.

Kommer ändå krävas att tillgängliga höjden ökas något genom grävning eftersom jag vill ha trallen ca 5 cm nedanför altandörrarnas trösklar. Inte kul på vintern om snön ligger alltför högt upp på väggar och altandörrar.

Jag ska bygga med fasta längder avdelade med fris precis som du.
Väljer dock byggmax för trallen och räknar med ganska stort spill. Byggmax ligger ca 30% lägre i pris än de övriga på trallen så jag har råd med ett ganska stor spill. Byggmax var dessutom enda leverantören som kunde ”garantera” leverans av 28 x 145 trall. Jag får längder på minst 4,2 meter.

Ska tillägga att jag valt minsta djup på däcket på 4,2 meter vid gavlarna på huset. Kör med fasta längder på skruvreglar på just 4,2 m och djupet gör att jag kan runda loungemöbler och matbord utan att kliva ner på gräsmattan. På långsidan av huset är djupet 6 m.

• Gilla
Östgöte89
  • Laddar…
Jag konstruerade och byggde/lät bygga med hela oskarvade sektioner och mellanliggande friser:

Övergång på trallriktning:

Notera att det ligger dubbel yttre fris längs hela den stora altanen och enkel på den utsitckande pergolan.

Innerhörn för den infällda trappen:

Valde dubbel yttre fris för att kunna försänka altanstolparna centrerat i yttre frisen och inte ha några "hål" i själva trallen.

/Göran

• Gilla
Östgöte89
  • Laddar…
B Boende45 skrev:
Står inför liknande projekt. 140 kvm trädäck på plintar.

Jag förstår inte riktigt hur du ska få plats med konstruktionen på höjden?
Bärlina på 170 mm och trall som bygger 28 mm, dessutom plattor som du ska slå ner i makadammen. Du skriver att det är 17 cm tillgodo.

Jag har 45 cm att spela med och min set-up är:

Plintar med stolpskor, bärlina 45 x 170, skruvreglar 45 x 145 och trall 28 x 145.

Kommer ändå krävas att tillgängliga höjden ökas något genom grävning eftersom jag vill ha trallen ca 5 cm nedanför altandörrarnas trösklar. Inte kul på vintern om snön ligger alltför högt upp på väggar och altandörrar.

Jag ska bygga med fasta längder avdelade med fris precis som du.
Väljer dock byggmax för trallen och räknar med ganska stort spill. Byggmax ligger ca 30% lägre i pris än de övriga på trallen så jag har råd med ett ganska stor spill. Byggmax var dessutom enda leverantören som kunde ”garantera” leverans av 28 x 145 trall. Jag får längder på minst 4,2 meter.
Tack för svar!

Skrev fel i all trötthet, har inte 17 utan ca 24cm upp till panelen.

Min osäkra plan:
-Makadam befintligt.
-Finare material (nödvöndigt? Isf hur mycket; över hela ytan eller enbart där plattorna läggs? Bygger väl inte upp nämnvärt så räknar inte med något där på höjden?)
-Padda(nödvändigt?)
-5cm Marksten (hur många och med vilket avstånd?)
-Takpapp
-Reglar (17cm)
-Trall (2,8cm)

Du har en poäng i det där med 5cm till tröskel för snön osv. Blir ju ändå inget behov av trapp då. Får skrapa bort ett lager i så fall..

Trallvalet tycker jag också är knepigt. G4-3 från K-rauta i rätt längder eller bättre sortering och pris från Byggmax, dock med oklarheten kring vilka längder jag får.

• Måttband visar höjd ca 24cm från grus till träpanel, för byggplanering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.