Byggahus.se
Jag har bestämt mig för att köpa en av dessa modeller. Jag har ca 670-700kvm klippyta ( Enligt Husqvarnas gräsmatteberäknare och Eniro ). Gräsmattan är öppen och plan med bara 3 st fruktträd, en studsmatta och en brunn som hinder.

Till min fråga, finns det någon anledning att välja 1000 modellen istället för 750 i mitt fall? Vad jag har läst mig till så är det endast mjukvara och klipptid per dygn som skiljer dom åt, hårdvaran ska vara densamma som jag har förstått det.

Ja kapaciteten begränsas genom hur mycket vilotid klipparen måste ha/dygn.

Hur mycket en klippare klarar beror på faktorer som tomtens utseende och grästyp/tillväxt/gödning/vattning.

E etompau skrev:
Ja kapaciteten begränsas genom hur mycket vilotid klipparen måste ha/dygn.

Hur mycket en klippare klarar beror på faktorer som tomtens utseende och grästyp/tillväxt/gödning/vattning.
Och om man har en relativt enkel gräsmatta som jag har,finns det någon anledning att välja en modell större än ytan man har som ska klippas? Anledningen till att jag frågar är för att jag ser att många ofta väljer en klippare som klarar större yta än vad dom har.
Iochmed att hårdvaran är densamma i maskinerna så känns det lite som pengar i sjön ifall den extra klipptiden inte behövs.

J J1robin skrev:
Och om man har en relativt enkel gräsmatta som jag har,finns det någon anledning att välja en modell större än ytan man har som ska klippas? Anledningen till att jag frågar är för att jag ser att många ofta väljer en klippare som klarar större yta än vad dom har.
Iochmed att hårdvaran är densamma i maskinerna så känns det lite som pengar i sjön ifall den extra klipptiden inte behövs.

Ja, rådet brukar vara att köpa en klippare med större klippkapacitet, men å andra sidan ska man kunna lita på tillverkarens specifikationer.
Spontant låter det som att en 750-modell skulle duga bra.
Som sagt, det som kan påverka resultatet är hur mycket gräsmattan växer. Har du en frodig matta, som vattnas och gödslas regelbundet kan det påverka resultatet.

Sen har jag också läst i flera andra trådar här att gardenas gräsklippare ska vara specade för +20% av den angivna klippkapaciteten. Men jag har inte hittat någon info ifrån gardena där detta bekräftas.

E etompau skrev:
Du hittar detta på Gardenas hemsida.
[länk]

Både plus och minus 20%.
Okej tack ! Ja då är väl plus och minus 20% beroende på hur gräsmattan är utformad precis som du säger. Då tycker jag att det i mitt fall med en okomplicerad gräsmatta bör räcka med 750. Men man kanske ändå ska ta 1000 modellen för att vara på den säkra sidan, det tål att funderas på lite.

Visst det är bara någon tusenlapp till. Men samtidigt då så närmar man sig priset för en HQ 310 för "bara" några tusen till :thinking:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.