123 843 läst · 926 svar
124k läst
926 svar
Det är ni som göder hantverkarna!
- Status
- Tråden är låst och går ej att kommentera.
Nu stod det ju iof "överdebiterar grovt antal timmar", men det kan ju vara värt att veta att elektriker (och även vissa andra hantverkare) enligt avtal ska ha sin firma som utgångspunkt för sina jobb. Det innebär att tiden som kunden debiteras är tiden från det att den anställde börjar plocka ihop material för jobbet som ska utföras tills dess att den anställde kommit tillbaka till firman och "städat ur" bilen efter det utförda jobbet.orustinnan skrev:
Jag fattar verkligen att det finns jobbiga kunder. Men jag tror inte att jag är jobbig utan tydlig, och det vill jag gärna ha tillbaka. Som när jag tog in en elektriker skickade jag en lista på vad jag behövde ha utfört (en rad småjobb). Elektrikern kom, fixade exakt enligt listan, jag var där sa hej och hejdå. Men det sen kommer det ändå en faktura - från firman - som överdebiterar grovt antal timmar. Själva elektrikern var supertrevlig. Firman hade varken ursäkt, motivering eller förklaring till överdebiteringen men blev skitsura när jag ifrågasatte tiden och vägrade betala för lufttid. Sen blev jag svartlistad "hör inte av dig till oss mera". Nej, tjena, det kommer jag inte att göra.
Det innebär att kunder som inte har en aning om det kan bli förvånade när elektrikern varit hos dem t.ex 4 timmar och det kommer en faktura på 5 timmar.
När jag började jobba en gång i tiden så var min chef väldigt noga med att om man t.ex skulle bygga ihop och förbereda ett mätarskåp som skulle monteras hos kund så skulle materialet tas med till kunden och att man sedan utförde förberedelserna på plats hos kund, just för att minska "dold" tid som kunden inte kunde kontrollera. Även om det innebar att man ibland fick stå ute i snöstorm och montera istället för på den varma verkstaden.
Numer driver jag ett enmansföretag och i mitt fall så "bjuder" jag på tiden som jag plockar ihop material, åker till/från kund och plockar ur bil, men förut när jag hade anställda så var jag tvungen att följa avtalet eftersom de anställda inte var speciellt intresserade av att jobba gratis någon/några timmar/dag. Så jag har full förståelse för att företag med många anställda måste följa avtalet för att slippa en massa tid som ej går att debitera.
För att det är ett fritt jobb, man rår sig själv och bestämmer själv över sin tid.Ionut skrev:
Jag har numer en kollega som tidigare hade ett jobb som chef på en elverkstad på ett stort företag, där han tjänade "väldigt bra". Han startade för några år sedan en egen firma och numer tjänar han ungefär hälften mot vad han tidigare tjänade men säger att han det var det bästa han gjort när han bytte jobb.
Utveckla gärna på vilket sätt de överdebiitera lufttid?orustinnan skrev:
Jag fattar verkligen att det finns jobbiga kunder. Men jag tror inte att jag är jobbig utan tydlig, och det vill jag gärna ha tillbaka. Som när jag tog in en elektriker skickade jag en lista på vad jag behövde ha utfört (en rad småjobb). Elektrikern kom, fixade exakt enligt listan, jag var där sa hej och hejdå. Men det sen kommer det ändå en faktura - från firman - som överdebiterar grovt antal timmar. Själva elektrikern var supertrevlig. Firman hade varken ursäkt, motivering eller förklaring till överdebiteringen men blev skitsura när jag ifrågasatte tiden och vägrade betala för lufttid. Sen blev jag svartlistad "hör inte av dig till oss mera". Nej, tjena, det kommer jag inte att göra.
Om elektrikern kom till dig halv åtta och åkte 15 så får du räkna med att bli debiterad för 8 timmar. Restid, plocka ihop material etc. tar även det tid och någon måste betala och det blir ju du eftersom allt detta hänför sig till just ditt jobb
Man får hoppas att din kommande "frihetsberövning" får dig att coola ner lite. Inga större inskränkningar betr. användandet av mobilen (eng.: cellphone) eller datorn lär vara förestående på dessa inackorderingar med fri tand-/läkarvård, mat, frisör, gym et.c. Förbetalt via ditt och mitt skattekonto. (Ej Volvos!).OCDennis skrev:
Hallå chefen! Trevligt! Nä jag hade precis avslutat ett mejl till en ”nätbaserad bank” som antagligen kommer att få mig frihetsberövad.. Så när jag ändå var igång och ”tömt” mig villkorslöst över en idiot så fick jag notisen härifrån och tänkte att varför inte fortsätta med en idiot till. Har inga andra motiv med detta än det att bidra till det ”hänt i veckan” som detta forum kommit att bli i min mening.. Alltid retar man någon! Fridens
Krya på dig.
Mycket bra inlägg.V Von Tratt skrev:Jag kan faktiskt förstå hantverkarens pris när han lägger en avgift på en framkörning.
I bilen/ bussen som ofta är firmaägarens, finns nästan alla verktyg till det aktuella jobbet.
En seriös och planerande snickare har med sig flera stora sågar, flera väskor med bort/skruvdragare, skruvar och förbrukningsmaterial tex skruv för att nämna nåt samt handverktyg.
Ev byggmaterial, plywood, gips, reglar mm.
Detta för att hans arbetsdag skall flyta på så enkelt och smärtfritt som det bara går.
Fordonet slits ganska hårt.
Allt detta för att slippa avbrott i jobbet som DU som kund har önskat att få utföra.
Verktyg slits med tiden och måste bytas ut.
Dessa redskap köps inte på Rusta, Jula, (B)Feltema
eller annat enkelt byggvaruhus.
Proffsverktyg köps på helt andra ställen och har en kvalitet där efter.
Dessa verktyg används i flera timmar i veckan av snickaren.
Det går inte att jämföra med en vanlig privatpersons användningområde som är nån ynka timma om året.
Den ovana privatisten kanske tillverkar en enkel spaljé eller sandlåda, då duger vilken skit som helst.
Kan funka även till att bygga EN friggebod men absolut inte TRE.
Yrkesmannen måste ha grejer som fungerar dagligen till DITT projekt där han är anlitad till.
PS: Jag är inte HV själv utan en enkel kund som lejt bort hela bytet av kök.
Tänk dig själv att släpa med sig hela denna arsenal av verktyg och material dagligen i din privatbil.
Din Kia Ceed/ Volvo V70 hade sett för jävlig ut efter 2 veckor.
Skulle du själv (TS) inte vilja få ersättning för ditt fordon då ?
Tyvärr finns det personer som inte förstår vad verktyg, förbrukn.material och servicebil kostar. Maskiner som ska lämnas in med jämna mellanrum för kalibrering, ex.vis pressmaskiner inom mitt område vvs. Allt för att leva upp till de lagar och regler som gäller inom "Säker vatteninstallation".
Ovan nämnda är en mycket stor utgiftspost.
Skulle jag strunta i detta skulle naturligtvis debiteringen bli billigare.
Men samtidigt skulle jag äventyra förtroendet gentemot kunden vad gäller en seriös vvs installation med bifogat arbetsprotokoll, garantier mm.
Det gäller som Hantverkare att man är tydlig i sin prissättning när man arbetar mot privatkunder. Speciellt viktigt om man är enmansföretagare. På hemsidan eller i första kontakt med kund kan man säga att jag tar xxx / timme och har en starttimma som är dubbel timma just för materialplock etc. Sedan att man har en restidsersättning och använder sig av exempelvis perioder om 6 min.
Har du hans mobilnummer?Livanbygger skrev:
Ajaj! TS kanske ska se sig om efter lite mer pålitliga firmor framöver Jag gör mycket själv, så mycket jag kan iaf. Sätta lister, lägga golv, bygga trädäck osv.
Men de gånger jag behöver hjälp så har jag en kanonbra snickare som inte överdebiterar och jobbar på riktigt bra. Och vet du vad, han är svennebanan kostar typ 480 kr /h vitt.
Inte så mycket att klaga på trots allt när det blir så bra gjort. Samma arbete hade ju tagit mig mycket längre tid att göra.
Jo tjena. Vill se den hantverkaren som tar bussen till och från jobbet!Krille-72 skrev:
Du behöver absolut inte hålla med. Men bakgrunden till Servicebil är djupt rotad och det finns faktiskt en annan marknad där ute än konsumentmarknaden. Är det ett storbygge så behöver hantverkaren ingen servicebil. Då blir det fel ifall den är inbakade i Timpriset. Däremot har hantverkarna på storbyggen, oftast får jag tillägga, sina egna handverktyg på plats.
När samma firma sedan fick in Servicejobb fungerade det inte att hantverkaren tog Bussen mellan arbetsplatserna. Man fick helt enkelt köpa in bilar avsedda och utrustade för ändamålet. Många företag idag har därför bilar, men inte till alla, stående vid kontoret eller ibland vid någon etablering.
När ett företag pysslar mycket med arbeten som kräver servicebil blev det lättare ifall X också tog hem Servicebilen. Fördelen blev att X kunde vara hos kund snabbare.
Men sen kom skattmasen in i bilden. Aja baja. Köra till och från hemmet med en Servicebil innebär en förmån. Så numera förmånsbeskattas Servicebilen för dom som går med på att ta bilen hem.
Men det blev svårt att tvinga folk att ta hem bilen och betala förmån.
Så dom kom facket på den briljanta idén att arbetstiden skall börja och sluta på firman. Det gäller dock inte alla och jag får villigt erkänna att jag inte vet hur man skiljer på detta idag.
Detta kan alltså innebära att en hantverkare väljer att ta bilen hem till och från firman. Men då blir det också förmån att betala. Nästa hantverkare väljer bussen.
Vad innebär detta i praktiken? Jo att ett företag har anställda som börjat och slutar på firman. Därifrån åker dom ut till kund och tillbaks från kund.
Nästa företag kan ha anställda som börjat och slutar hos kunden. Eller börjar hos grossisten om det behöver handlas.
Tar vi detta ytterligare ett steg så har vi lunchen. Om vi inte erbjuder lunchkuponger eller har en etablering på plats så har hantverkaren rätt att ta sig till första bästa etablering som oftast innebär firman för att avnjuta sin lunchrast. Givetvis räknas tiden när hantverkaren anländer och lämnar firman.
Någonstans skall allt detta betalas. Eftersom vi lever av kunder och inte har sponsorer så blir det kunden som ska betala. Exakt hur man väljer sin affärsmodell är givetvis upp till var och en. Men degen ska in. Punkt slut.
För att nu till sist blanda in konsumentmarknaden så kräver Skatteverket vid Rotjobb att Servicebil eller reseersättning inte får bakas in i Timdebiteringen. Enkelt förklarat ska du ta betalt för bilen på samma sätt som du normalt gör. Tar du inte betalt för bilen normalt måste du ändå bryta ut kostnaden.
Är vi klara med Servicebilen?
Angående resor.
En anledning till att detta blir en diskussionspunkt är hur det ser ut för den enskilt anställde är följande:
"I de flesta avtal är restidsersättningen [för löntagaren] månadslönen delat med 240 för varje timme."
Dvs som indvid i ett "slipsyrke" så för man en rätt blygsam ersättning för resor. (Och de antas/förväntas göras efter arbetstid.) Och de flesta köparna ingår nog i den här kategorin.
Att man i det perspektivet väljer att resa på arbetstid för att kunna ta betalt för tiden sticker i ögonen på vissa. Bilden blir att enda anledningen att man gör så är för att öka faktureringen, utan att tillföra mer arbete eller nytta.
Jag säger inte att bilen och all dess utrustning saknar värde.
Edit: Som Krille säger , den här typen av fakturering accepteras sällan av storföretag.
En anledning till att detta blir en diskussionspunkt är hur det ser ut för den enskilt anställde är följande:
"I de flesta avtal är restidsersättningen [för löntagaren] månadslönen delat med 240 för varje timme."
Dvs som indvid i ett "slipsyrke" så för man en rätt blygsam ersättning för resor. (Och de antas/förväntas göras efter arbetstid.) Och de flesta köparna ingår nog i den här kategorin.
Att man i det perspektivet väljer att resa på arbetstid för att kunna ta betalt för tiden sticker i ögonen på vissa. Bilden blir att enda anledningen att man gör så är för att öka faktureringen, utan att tillföra mer arbete eller nytta.
Jag säger inte att bilen och all dess utrustning saknar värde.
Edit: Som Krille säger , den här typen av fakturering accepteras sällan av storföretag.
Redigerat:
Förvisso, men det du beskriver är rena tjuvar. Det finns såklart helt ohederliga personer. Men det system vi har med höga skatter och avgifter är också ruttet och dödar all kreativitet.E eleson skrev:Det är inte orsaken till att man jobbar 6 timmar och tar betalt för 8.
Att man inte kommer på utsatt tid. Eller inte kommer alls.
Att man säger 40 timmar men det står 60 timmar när fakturan kommer, utan någon kommunikation.
Att man visar fakturan från materiallevernatören, men 'glömmer' att säga att man har en kickback till ett konto hos dom där man kan plocka ut varor.
Renoveringsnovis
· Växjö
· 37 inlägg
”Firman hade varken ursäkt, motivering eller förklaring till överdebiteringen”orustinnan skrev:
Hur hade firman överdebiterat enligt dig? Hade du klickat hantverkaren vid tröskeln eller vad det något annat som var fel?
Många spelbutiker? Har verkligen aldrig sett en ända spelbutik som bjuder just hantverkare på frukost. Vart i landet är detta?slaskman skrev:
Jag har däremot noterat att det står väldigt mycket tjänstebilar på golfbanorna under dagtid. Det är inte hantverksbilar. Men det kanske går att ”jobba hemma” från golfbanan också. Vad vet jag...