47 355 läst · 199 svar
47k läst
199 svar
Laglig prishöjning på tryckt virke?
Detta tyder väl på att efterfrågan i andra länder ökat? Det kan väl ha kopplingar till pandemin, även om jag inte vet om det är så. Tänker att man även i andra länder fått mer "hemarbete" och därmed ökade virkesbehov...S Stefan1972 skrev:
Ska de lotta vem som ska få köpa i stället? Efterfrågan är uppenbarligen högre än tillgången med de gamla priserna. Då pressas efterfrågan med högre priser. Det är normal marknadsekonomi.U Uppner skrev:Som sagt, jag köper en viss prishöjning, men var går gränsen innan det blir en form av ocker?
För inte har de högre omkostnader nu, utan "de" utnyttjar bara situationen som pandemin innebär, vilket jag kan tycka är rent ut sagt fördjävligt - inte okej!
Frågan är om vi "efter pandemin" ens kommer se en prissänkning till de föregående priserna, jag är tveksam.
Möjligen kommer det gå tillbaka till en höjning på just 20-30%, fast då istället?

Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 5 794 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 5 794 inlägg
Som jag har fått det förklarat (källa: nån snubbe) så har vissa stora exportländer t ex Kanada drabbats hårt och bara kunnat exportera en liten del jämfört med vad som är vanligt vilket gör att alla andra som kan exportera t ex Sverige blir väldigt attraktiva på världsmarknaden.Alfredo skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 10 173 inlägg
Drabbats av vad? Pandemin eller nåt annat?Rickard.ag skrev:
Hörde på på radion, tror att det var detta inslaget eller liknande https://sverigesradio.se/avsnitt/1569542, att brist på kanadensiskt virke till USA drev upp exporten. "I västra Kanada har 30-50 procent av de träd som skulle säljas som timmer dött, och i Centraleuropa håller granen på att försvinna för alltid." detta på grund av granbarkborre
Jag tycker det är utmärkt att vi exporterar.H hydrolift skrev:Vad jag förstår exporterar man mycket nu. Jag kan nog tycka att det är lite (mycket) fräckt att skicka iväg virke utomlands som man betalat skogsägarna runtom i Sverige ganska dåligt för att få avverka. Tror det hade uppskattats från skogsägarhåll om redan sålda poster levererats ut i den svenska bygghandeln till rimliga (i förhållande till vad man för betalat för virket) priser i första hand. Inte mycket finare hanterat än baggböleriet.
Vad jag som skogsägare får för timmret är en förhandlingssak, får jag inte vad jag vill ha blir det ingen affär.

Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 5 794 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 5 794 inlägg
Din gissning är lika bra som min här men det är lätt att anta att det är pga pandemin. Såklart inte av sjukdomen eller dödsfall då utan nedstängningar osv.S Stefan1972 skrev:
Såg nu att det fanns svar med ett annan förklaring. Kanske är mer trovärdigt än min gissning.
Rickard.ag skrev:
Barkborre är väl det som härjat i Canada har jag för mig.
Lumber Commodity Price index
52 Week High 1670.5
52 Week Low 348.1
Det har ju varit en skaplig förändring på virkespriserna. Vilket självklart ramlar ned på konsumenterna.
USA köper i princip allt som finns som jag förstår det.
Husägare
· Norra Roslagen
· 147 inlägg
Ett bra citat från en klok person, Rick Rule: "The cure for vi prices is high prices". Mycket mer än så behöver nästan inte sägas.
Jag personligen är övertygad om att virkespriserna över tid kommer att gå ner till något mer normala nivåer igen.
Jag personligen är övertygad om att virkespriserna över tid kommer att gå ner till något mer normala nivåer igen.
Bojkotta på. Lär inte göra någon skillnad alls med tanke på hur det ser ut på tex byggmax. Var där förra helgen för att köpa trekantslister (fanns det gott om) men bland det tryckta var det tomt, endast snett skit kvar slängt på marken som vanligt.
Ocker kan det inte räknas som så länge du ser vad det kostar, då har du ändå ett val.
Det finns de som har det mycket värre, transport i världen är helt bananas och där kan man nästan likna med ocker, men rederier skiter väl i småföretagen.
Ocker kan det inte räknas som så länge du ser vad det kostar, då har du ändå ett val.
Det finns de som har det mycket värre, transport i världen är helt bananas och där kan man nästan likna med ocker, men rederier skiter väl i småföretagen.