Byggahus.se
Målade fasaden för några år sedan och fick då foga på några ställen. Använde ms-polymer. Målade sedan på med demidekk.

När kvällssolen ligger på så ser man att det är blankare på vissa ställen. Det är där jag har fogat. Inget jätteproblem och säkert bara jag som tänker på det....men...är det bara jag som har detta problem?

Och det är kanske inte så konstigt egentligen eftersom fogytan är väldigt slät i jämförelse med en bräda.

Kan också tycka att på vissa ställen på fogen finns det tendenser, efter 4 år, att fogen tittar igenom. Skulle använt grundfärg först?

Men...om jag ska måla om i framtiden - kan jag lösa problemet med de blanka partierna på något sätt? Hjälper grundfärg? Skulle behöva lite struktur.....

Jag får uppa igen, nu när kvällssolen tittar fram så börjar man fundera på en smidig lösning vid nästa ommålning......

Bifogar även en bild där det nedre området är fogat mellan brädorna och det övre inte.

Det ser kanske inte så "allvarligt" ut men när det kommer upp på en gavel i gassande sol så ser det allt annat än fint ut eftersom det är rätt många brädor som är fogade (det är större mellanrum på panel som sitter på plast än på exemplet).

Fogen jag använt är en ms-plymer som verkar fungera bra. Frågan är om man kan försöka åtgärda det på något sätt - måla med strukturmedel i "dalarna"? Försöka hitta en grundfärg som på något sätt hjälper till att göra ytan matt? Jag har nämligen inte grundat på fogen, målat med demidekk. Nån som har någon idé nu när det finns bild?

• Träpanel målad i grått där nederdelen har fyllda fogar och ovandelen visas ofogad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.