Byggahus.se
kristofer12345
tommib
Det går att köra dem. Kortvarigt kan du nog köra VVBn och den lilla plattan samtidigt men risken är rätt stor att säkringen går. Du har 2300 W tillgängligt med 10 A så det är bara att räkna.

• Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
Det är ett typexempel på där man tänjer gränserna gör vad en ledning klarar av. Det är olämpligt att dessa ansluts till samma 10A säkring då det med största sannolikhet kommer leda till frekvent överlast av ledningen.

• Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
kristofer12345
ok då sätter jag dom på varsin..tack!

Egentligen ska du ha 3 grupper. En till spis/ugnen, en till VVB och en till övriga uttag. Du kan dra en 5G1,5 för detta och splitta i en dosa. Det förutsätter att du har tillgång till 3-fas.

• Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
kristofer12345
J Johan456 skrev:
Egentligen ska du ha 3 grupper. En till spis/ugnen, en till VVB och en till övriga uttag. Du kan dra en 5G1,5 för detta och splitta i en dosa. Det förutsätter att du har tillgång till 3-fas.
ja gammalt proppakåp, men kan köra alla till varain grupp ja, bättre, går det inte med en 3g1,5?

tommib
Inte med en nej, men med tre separata.

Är du med på att Johan456 pratar om att dra fram en trefasgrupp? Det innebär att du måste ha trefas i stugan. Har du det? Annars spelar det inte så stor roll, du måste då kolla på matningen till hela stugan. Ingen större vits att koppla flera uttag på olika säkringar om du istället bränner huvudsäkringen.

En bild säger mer än tusen ord...

Jag undrar också över vad som står i trådstarten, "hqr". Att det är felskrivet är uppenbart men ska det stå "har" eller "hyr"? Det är en avgörande skillnad för vad du bör göra med elsystemet i stugan.

• Gilla
kristofer12345 och 1 till
  • Laddar…
kristofer12345
har” haha, där finns ingen trefas nej,, menade mer att jag kör uttag till en 10 , spis till en 10o beredare till en 10 ,, men kanske tänkt fel?

tommib
Vad har du för huvudsäkring?

• Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
kristofer12345
tommib tommib skrev:

jo där verkar vara 3 fas 3X25 såg jag nu , såhär ser det ut generellt, o kag behöver bara till vanliga uttag , en spis 230 o en varmvatten beredare så vad gör jag bästa här?

• Öppet eluttag med 3 faser synligt i en väggmonterad kabelkanal mot en trävägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett gammalt elskåp med flera säkringsdosor och kablar, monterat på en trävägg omgiven av isoleringsmaterial.
    Skapa konto
kristofer12345
har en 3g1,5 kabel hemma o skulle helst vilja använda denna i första hand om så går..

• Rulle med vit 3g1,5 elektrisk kabel märkt "EQLQ Tube Pure 3G1,5" och längdangivelse på golv.
    Skapa konto
kristofer12345
där
sitter bara 3 st 10 säkringar idag..

kristofer12345
tommib tommib skrev:

tommib
Du kan sannolikt använda den kabeln om du drar ut tre separata grupper. För att vara säker måste du göra en korrekt kabeldimensionering. Hur du gör det kan du hitta här på forumet.

Jobbet är auktorisationskrävande och det är således olagligt för dig att göra det själv. Så var det sagt.

• Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
kristofer12345
2 frågor ,, första är där finns bara 1 st 16 amp på dom 3 huvudsäkringarna , räcker detta till det jag vill ha? eller måste där sitta 3x 16?

sedan så är där ju 3 fas in i skåpet 3 svarta och en blå kabel lite större kablar dock så ser jag att den blå är kopplad på jordfelsbrytare plinten som ni ser på bilden av tidigare elektriker ,, varför och är den label ej 0:a är det jord?

tacksam för svar

• Gammalt elskåp med tre säkringar och en blå kabel kopplad på jordfelsbrytarens plint.
    Skapa konto
  • Elektriskt skåp med en blå kabel kopplad till jordfelsbrytare och andra kablar i en fördelningsplint.
    Skapa konto
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.