Tänker öppna upp taket i sovrummet och ha snedtak upp i nocken. Takstolarna är idag 130 mm. Hur hade ni gjort med isoleringen.
min tanke:
30 mm luftspärr (beg takstol)
100 mm isolering (bef takstol)
220 mm påbyggnad takstol. Antingen följa bef takstol eller sätta de nya tvärs över (Längsgående)
ångspärr
glespanel
skivor.
Det finns inget rakt svar här. När man gör ändringar i en befintlig konstruktion som fungerat bra så får man helt enkelt inspektera och kontrollera över tid. När man flyttar isoleringen så flyttar man även kondenseringspunkten. Det man brukar vilja ha med oorganiska material är en luftspalt mellan tak isolering. Att isolera upp till nock är problematiskt. Du kommer få det svårt att kunna inspektera. Personligen skulle jag isolera i underkant med oorganiska material så att den värmen som sipprar ut ser till att konderingen inte sker i isoleringen. Annars finns hygroskopiska material som cellulosa som är mycket mer förlåtande i äldre hus.
Om du menar 30 mm luftspalt, (inte -spärr), så är ditt förslag ok.
Tänk på att luftspalten måste mynna någonstans också. Det blir alltid lite problematiskt med igentäppt nock.
Det var inte lätt det här. Luftspalt eller inte. Cellulosa eller mineral. På nätet går att hitta både för och emot. Dessutom visar forskning att det kan vara bättre med ingen cirkulation i luftspalten. Vissa menar på att mögelstopp/ventilation är bra. Ju mer jag läser ju mer fundersam blir man.
Projektet ska börjas på i morgon. Rivning av befintligt innertak står på schemat så jag behöver inte bestämma mig ikväll.
När jag byggde ut huset tidigare använde jag ventilerad luftspalt. Det kändes klockren och säkert då men jag har ju inte inspekterat och sett hur det ser ut idag.
Fördelen med mineralull är att det är enkelt och billigt att göra göra själv. Cellulosa går också att köpa i block men då 4 ggr dyrare. Det är bra med information men om den pekar i helt olika riktningar blir man mest fundersam.
Det var inte lätt det här. Luftspalt eller inte. Cellulosa eller mineral. På nätet går att hitta både för och emot. Dessutom visar forskning att det kan vara bättre med ingen cirkulation i luftspalten. Vissa menar på att mögelstopp/ventilation är bra. Ju mer jag läser ju mer fundersam blir man.
Projektet ska börjas på i morgon. Rivning av befintligt innertak står på schemat så jag behöver inte bestämma mig ikväll.
När jag byggde ut huset tidigare använde jag ventilerad luftspalt. Det kändes klockren och säkert då men jag har ju inte inspekterat och sett hur det ser ut idag.
Fördelen med mineralull är att det är enkelt och billigt att göra göra själv. Cellulosa går också att köpa i block men då 4 ggr dyrare. Det är bra med information men om den pekar i helt olika riktningar blir man mest fundersam.
Det finns väl cellulosabaserade isoleringsskivor som är billigare än 4 ggr mineralull, eller är jag helt ute och cyklar? Självklart dyrare, men snarare dubbla priset.
Håller med om att det här är ett väldigt svårt ämne att sätta sig in i. Känns inte som att det finns nån konsensus, och man ska väl knappast lita allt för mycket på företagen som tjänar pengar på att folk köper en viss produkt heller (både för mineralull och naturmaterial).
Det är komplext, och ännu mer så i befintliga hus som byggs om. Det är riktigt att det inte finns ngn konsensus, och vad värre är: om man hårddrar de fakta som existerar så finns det idag ingen lösning för kallvindar som garanterat uppfyller boverkets krav map fukt/mögel...
Det som mest sannolikt klarar ditt hus från fukt/mögelproblem är kombinationen:
1) Luftspalt (måttligt ventilerad)
2) Ångspärr
3) God ventilation på övervåningen (inget termiskt övertryck)
Typ av isolering har ingen nämnvärd betydelse.
Tyvärr är värmekomfort/ekonomi diametralt motsatt risken för fuktskador, dvs ju mer välisolerat desto större risk för fuktskador.
Tidigare kallvind (1)
Här tänker jag:
Luftspalt
100 mm + 120 mm mineralull
Ångspärr
Hur gör jag med ventilationen. Den isolerade kattvinden stoppar ventilationen från takfoten. Jag tänker mig någon ventil (Mögelstopp) i nederkant av luftspalten och en i överkant vid nock eller ännu mindre.
Kattvind (2)
Mellan yttertak och innertak i kattvinden är det isolerat med 120 mm sågspån. Här tänker jag mig att bygga på med 120 mm mineralull.
Ingen luftspalt i kattvinden. Bara sågspån. Det sitter råspont/panel på yttersidan och insidan av takstolen och sågspån emellan.
Till yttertaket är det råspont, papp, pannor.
Jag har tänkt på ekofiber men det är bara ett rum och känns som stort projekt att ta hit firma för så få kvadrat. Mineralull fixar jag lätt själv.