Byggahus.se
Hej

Plötsligt blir det inget varmvatten och jag misstänker någon inställning i någon av alla menyer som finns. Tyvärr vet jag inte vad som ska ställas in och ingen VVS butik svarar idag (såklart). Är ju första dagen med riktigt varm utetemp (24° nu) så kanske hänger ihop?

Någon som har en sådan pump och kan vägleda optimala inställningar?

Här är bilder på min som den är inställd just nu. Display av värmepump med menyn valfri lagring av varmvatten inställt på "Nej".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Värmepumpens kontrollpanel med meny för val av varmvattentemperatur inställningar.
Skapa konto
Styrpanel av värmepump med menyn visande inställningar för "Smart Grid", "Värme" och "Varmvatten".
Skapa konto
Skärm på värmepump med menyn för "Semester" inställningar visas, omringad av knappar.
Skapa konto
Display av värmepump med tidsschema inställningar för veckodagar och tider når den är på/av.
Skapa konto
Display av värmepump med inställningsmeny för tidsprogram, inställt på 'av'.
Skapa konto
Display av värmepumpsinställningar visar menyalternativ för varmvatten med vald manuell inställning.
Skapa konto
Display av värmepump med inställningsmeny för varmvatten och växeldrift aktiverad.
Skapa konto
Display på varmvattenberedare med inställningsmenyn "Extra varmvatten" där temperaturen är 65°C och tiden är 02:00.
Skapa konto
Displaypanel för varmvatteninställningar med texten 'Mitt varmvattentidspr.' visande schema från 05:00 till 23:00.
Skapa konto
Display på en värmepump med meny för varmvatteninställningar, visar driftläge 'Komfort'.
Skapa konto
Display på värmepumpsinställningar med val av VV-växeldrift och tidsinställningar.
Skapa konto
Display av en varmepump med inställningsmenyn öppen, visar 'Värme/kyla: Auto' och 'Vinterdrift från 17°C'.
Skapa konto
Värmepumpsdisplay med inställningar för tid och värme, visar 'Mitt tidsprogram 1'.
Skapa konto
Skärm på värmepumpsinställningar med menyn för tidprogram aktiverad.
Skapa konto
Värmepumpens kontrollpanel visar menyn för temperaturinställningar med värme på 21,0°C och sänkning 15,0°C.
Skapa konto
Inställningsdisplay på en värmepump med menyn Värme/kyla vald, visar alternativ som Driftläge Auto.
Skapa konto
Display på värmepump med inställningar visande 21,5 °C framledningstemperatur och datum/tid.
Skapa konto

Har du ändrat några inställningar? Annars verkar det konstigt att någon inställning helt plötsligt ändras av sig själv så att varmvattnet uteblir...

• Gilla
Brandten
  • Laddar…
Det är VVS firman som ställt in allt och den har inte varit med en hel sommar ännu. Är ju några förinställda tider / datum / grader så tänkte att något kanske inte blev som det var tänkt med

IF 17+ grader
= stäng av x

:)

Men dom kommer på måndag och kikar på det. Blev lite varmare nu 3h senare med extra värme aktiverat.

B Brandten skrev:
Det är VVS firman som ställt in allt och den har inte varit med en hel sommar ännu. Är ju några förinställda tider / datum / grader så tänkte att något kanske inte blev som det var tänkt med

IF 17+ grader
= stäng av x

:)

Men dom kommer på måndag och kikar på det. Blev lite varmare nu 3h senare med extra värme aktiverat.

Jag har en likadan frånluftsvärmepump. Ni har väldigt mycket inställningar gjorda med tidsprogram och jag ser inte någon fördel med det.

Vad har ni för inställningar på elpatrontillskottet.
Är det begränsat vid vilken temperatur?
Det kan hända att det är inställt att inte få värma med elpatron vid rådande utetemperatur. Det och kombination med stort varmvattenuttag gör vattnet kallt.

• Gilla
Brandten
  • Laddar…

Bästa svaret

Såhär ser den menyn ut. Jag har inställt så att 3kW elpatron är tillåten vid utetemp under -12grader.
Över den temperaturen är det bara kompressorn som levererar värme.

• Display med inställningar för elpatron på 3kW och utetemperaturgräns på -12 grader Celsius.
    Skapa konto
  • Gilla
Brandten
  • Laddar…
Hur har det gått?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.