16 458 läst · 177 svar
16k läst
177 svar
Storbank: ”Huset en pengako för gemene man”
Barn och barnbarn brukar i allmänhet ärva sina äldre nära släktingar. De ärver inte bränd jord.makhno_ skrev:
Slumpad är inte skaran. De som har valt att själva äga sin bostad är vinnarna. Ju mer privat ägande desto bättre för samhällsutvecklingen.
På en fungerande bostadsmarknad måste ett par i 30-40-årsåldern kunna köpa en villa eller bostadsrätt med hjälp av banklån, och betala tillbaka lånet innan pensionen. Så gjorde våra föräldrar och generationer innan dem, och så ser det ut att bli även för oss.
Men kanske är vi sista generationen som klarar det? Jag har insett att den dagen jag får ett arv efter mina föräldrar, så måste jag passa det vidare direkt till nästa generation, för att mina barn ska få någonstans att bo. Mina barn kommer att klara sig, för de kommer att få det där arvet. Men jag tycker synd om dem som inte har den turen.
Men kanske är vi sista generationen som klarar det? Jag har insett att den dagen jag får ett arv efter mina föräldrar, så måste jag passa det vidare direkt till nästa generation, för att mina barn ska få någonstans att bo. Mina barn kommer att klara sig, för de kommer att få det där arvet. Men jag tycker synd om dem som inte har den turen.
Renodlade nationalekonomer (utan politisk bindning) tycker nog rätt illa om fastighetsskatten i dess nuvarande form.P pmd skrev:Så länge det finns ett tak på fastighetsskatten (eller "fastighetsavgiften" på nysvenska) så är det ingen katastrof, men rätt många (de flesta?) nationalekonomer är överens om att fastighetsskatt är en "bra" skatt eftersom det inte går att flytta den beskattade tillgången utomlands. Detta vet förstås även politiker.
Om förmögenheten min stiger med 10mkr och det innebär att skatten min stiger med XX antal kronor är väl ingen katastrof även om det självklart är sämre än om det inte funnits skatt öht?
Låter ju lite som på 70talet då vi hade 80% marginalskatt... "Nej tack, jag vill inte ha nån löneökning för Sträng tar ju ändå "allt". Ja han tog 80% men du fick 20% vilket ändå är bättre än 0%...
Hur leder det till ett "fint cash flow"? Det ska till rätt stora räntebesparingar på lånen för det.Z Zodde skrev:
Vi har så lite lån på huset att en procents lägre ränta bara ger några hundralappar lägre ränta per månad.
Hur tror du att de vill utforma den?Z Zodde skrev:
Det beror på hur stor din inkomst är eller hur lätt det är att realisera delar av din förmögenhet.
För en som är näst intill obelånad gör det självklart ingen större skillnad men om du är det är du i en klar minoritet. Diskussionen gällde inte dig specifikt utan mer ett snitt av befolkningen, vilket jag trodde var uppenbartP pmd skrev:
Ja, jag hoppas på att bubblan spricker med en smäll. Då kommer det att finnas många billiga fastigheter att investera i.Z Zodde skrev:
Problemet är att ringverkningarna på ekonomin slår mycket hårdare vid en krasch än vid en pyspunka...P pmd skrev:
Jag hade kollegor som ville shorta Nordström&Thulin aktien dagen efter Estoniakatastrofen men jag är inte lagd åt det hållet...
R
RalleB
Husägare
· Jönköpings län
· 1 022 inlägg
RalleB
Husägare
- Jönköpings län
- 1 022 inlägg
Du måste ju inse att det inte kommer inträffa, detta eviga tjat om att ”snart händer det”P pmd skrev:
Hur tror du Sverige skulle må överlag om man tillät det hända....?
Med en smäll kommer det inte hända, hur många det än är som ”väntar” på detta för att kunna ge sig in på marknaden billigt.
Bankerna och de som styr detta land har varken råd eller vill att det ska hända.
Däremot behöver den extrema utvecklingen kylas ner för en mer normal prisuppgång.
Hur man nu ska göra det överlåter jag till folk som har detta som jobb att spekulera i.
Jag är iallafall glad att jag skiljde mig och löste ut min ex fru från huset i rätt tid innan denna utvecklingen
Bankerna påverkar öht inte prisbildningen på fastighetsmarknaden. (Räntan, nybyggen, befolkningsökning och politiska beslut är däremot avgörande faktorer) Jag tror och hoppas på pyspunka istf krasch men det senare kan inte på något sätt uteslutas.R RalleB skrev:Du måste ju inse att det inte kommer inträffa, detta eviga tjat om att ”snart händer det”
Hur tror du Sverige skulle må överlag om man tillät det hända....?
Med en smäll kommer det inte hända, hur många det än är som ”väntar” på detta för att kunna ge sig in på marknaden billigt.
Bankerna och de som styr detta land har varken råd eller vill att det ska hända.
Däremot behöver den extrema utvecklingen kylas ner för en mer normal prisuppgång.
Hur man nu ska göra det överlåter jag till folk som har detta som jobb att spekulera i.
Jag är iallafall glad att jag skiljde mig och löste ut min ex fru från huset i rätt tid innan denna utvecklingen![]()
Det kan dock fortfarande ta flera år innan vi ser en vändning.
R
RalleB
Husägare
· Jönköpings län
· 1 022 inlägg
RalleB
Husägare
- Jönköpings län
- 1 022 inlägg
Du tror inte bankerna har ett finger med i spelet gällandes Sveriges ekonomi och hur det ser ut idag... yeah right.....
Och Lehman Brothers hade inget att göra med att en hel världs ekonomi gick åt helvete....
Pengar styr, inte politiker.
Och Lehman Brothers hade inget att göra med att en hel världs ekonomi gick åt helvete....
Pengar styr, inte politiker.
Om du tror LehmanBros bestämde att vi skulle få en finanskris får du tänka om.R RalleB skrev:
Lehman Bros var största individuella konkursen under finanskrisen, du måste skilja på orsak/verkan.
Lehman Bros var mest exponerat/minst skyddad mot det som startade med missförtroende mot subprime mortgage loans i USA.
Tror du svenksa bankerna önskade fastighetskraschen 1990 som fortplantade sig till en bankkrasch 1991-92?
Gå ekonomin åt h-e åker bankerna dit och staten får träda in som man gjorde i början på 90talet.
Javars, det kanske fungerar, men min instinkt protesterar direkt mot att låna till att betala skatt. Det kan visa sig ödestigert med tiden. T.ex. om en av de renodlade nationalekonomerna (utan politisk bindning) lyckas få staten att avskaffa den nuvarande fastighetsskatten och återinföra den gamla ...Z Zodde skrev: