Har dragit in ny matning till en stallbyggnad som på sikt skall få sig en uppfräschning. Befintlig anläggning är urkopplad och kommer inte att återanvändas i någon del.
Den nya matningen kommer in inomhus i ett lider, så det är inte extremt utsatt, dock f.n. ouppvärmt.
Byggnaden är indelad i lider, stall och en bostadsdel. Jag tänker mig en huvudcentral i lidret som matar några grupper för den delen av byggnaden, och separata undercentraler för stall- och bostadsdelen.
Initialt skall den dock bara mata ett par trefasuttag så att man kan få tillfällig el.
Några tankar kring materialval?
Vad tror ni om GARO:s klassiska lättmetallkapslingar?
Den nya matningen kommer in inomhus i ett lider, så det är inte extremt utsatt, dock f.n. ouppvärmt.
Byggnaden är indelad i lider, stall och en bostadsdel. Jag tänker mig en huvudcentral i lidret som matar några grupper för den delen av byggnaden, och separata undercentraler för stall- och bostadsdelen.
Initialt skall den dock bara mata ett par trefasuttag så att man kan få tillfällig el.
Några tankar kring materialval?
Vad tror ni om GARO:s klassiska lättmetallkapslingar?
Tack, japp den har jag koll på.K knipo skrev:
Har kikat lite på Eldon NRGA, men den känns inte som det bästa valet. Bl.a. efter att ha läst här:NICHOLAS J skrev:
https://www.fluxio.se/forum/elinstallationer/12954-installation-av-central-utomhus/
Även om detta då inte är utomhus. Funderar också på om det är bättre att bygga den med modulära kapslingar, även om det blir en liten central, och på diazed vs. dvärg - det är av någon anledning väldigt mycket diazed när man tittar på alternativen.
Du kan ju titta på Spelsberg kapslingar då kan du både bygga modulärt och blanda normkomponenter och diazed som det passar bäst. Eldon är inte prisvärd tyvärr har de gjort några sista besparingar där som fäller den lite i onödan. Samma med Garo replikor på gamla gjutjärnstilen ofta för dyra och dåligt detaljarbete. Malmberg har också den typen billigare men rejält rappligt innanmäte.C cpalm skrev:Tack, japp den har jag koll på.
Har kikat lite på Eldon NRGA, men den känns inte som det bästa valet. Bl.a. efter att ha läst här:
[länk]
Även om detta då inte är utomhus. Funderar också på om det är bättre att bygga den med modulära kapslingar, även om det blir en liten central, och på diazed vs. dvärg - det är av någon anledning väldigt mycket diazed när man tittar på alternativen.
Bra länk med exempel, men den var ju felinstallerad om du ska följa BSFs rekommendationer om att inte använda fasskena undertill...C cpalm skrev:Tack, japp den har jag koll på.
Har kikat lite på Eldon NRGA, men den känns inte som det bästa valet. Bl.a. efter att ha läst här:
[länk]
Det är sant, samtidigt nämns det en del allmän kritik och Eldons produktchef verkar inte heller direkt försvara produkten och påpekar att det är en prisoptimerad produkt.NICHOLAS J skrev:
Självbyggare
· Stockholm
· 9 604 inlägg
Vi brukar köra med Schneider apparat lådor i metall och sätta vanliga normcentraler i dem.
Garo har också kapslingar i metall men de är inte lika stabila och bra lås på som Schneiders.
https://www.se.com/se/sv/product-range/2536-spacial-s3d/?parent-subcategory-id=88376
Garo har också kapslingar i metall men de är inte lika stabila och bra lås på som Schneiders.
https://www.se.com/se/sv/product-range/2536-spacial-s3d/?parent-subcategory-id=88376
"Problemet" som jag ser det är att försäkringsvillkoren uttryckligen kräver att elinstallationerna skall följa LBK:s regelverk.E elmont skrev:
Även om jag kan köpa att ett skåp är en bra lösning ur ett tekniskt perspektiv är frågan om regelverket tillåter en sådan lösning? Har själv svårt att se att det kan tolkas så. Vill inte ha något tjafs om det skulle hända någonting.
Om du ser det som avgörande kan du välja AK-Air det är i princip samma men med det testförfarandet klart. Dessutom mycket bra skydd mot kondens om det är svåra förhållanden. Nu tror jag du är väldigt långt från det i ditt fall så kondensrisken är liten. Inget hindrar ju att man tar till lite extra ändå om man vill.C cpalm skrev:
Ett exempel på den typen.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Man kan bygga lite oldschool med kapslingar också likt gjutjärn och siluminlådor. Inte fel om man vill strukturera lite och med passform och stycken för sammankoppling av lådorna.

Logga in
Skapa konto
Besvikelsen med de klena Eldon centralerna i lite utsatt läge kan lätt bli likt detta exempel på PEN-problem och i Gårö-lådor. Gnosjöandan har tyvärr inte så mycket annat än kopieringsförmåga åt det snåla hållet i många fall precis som tyvärr Eldon exemplet också lider av.

Logga in
Skapa konto
Problemet här var ett fel i botten av lådan ett typiskt montagefel med isolering som kallflyter och ger en tidsinställd bomb. Läckströmmen havererade flänsar och plåtkapslingen på sikt så fukt kunde komma till och skynda på förfallet från alla håll. Utvändigt såg allt relativt vettigt ut trots allt när djuren började rygga för att dricka osv uppdagades källan som satt två steg högre upp än närmaste central.

Logga in
Skapa konto
Ursäkta utvikningen Cpalm men olika klassningar mm säger inte alltid så mycket i de här fallen. Arbetets riktiga och fackmässiga utförande där rätt materialval och montage, placering ingår väger tyngre.
Tackar och bockar för det mycket utförliga inlägget! Definitivt inget att be om ursäkt för!GK100 skrev:
Håller med dig helt och hållet angående utförandet. Faktiskt precis därav jag ställer frågan då det uppenbarligen finns mindre bra grejor.
Montaget blir nästa utmaning, inte minst då installatören har satt en ny kille på uppdraget som jag inte vet något om. Förhoppningsvis inte någon slarver, men jag har å andra sidan konstant otur med hantverkare...
Jag är så klart ute efter att material som både är bra och uppfyller det formella regelverket.
Kanske en omöjlig kombination?
Redigerat:
Liknande trådar
-
Tips om och varning för Luktproblem efter Ozonbehandling
Miljö & Hälsa -
Tips för Insynsskydd i Bottenvåningen
Fönster & Dörrar -
Tips för dragning av CAT 6 kabel i lägenheten?
Internet - Fiber, Bredband, ADSL, 3G/4G -
Tips på vakuumförpackare?
Övrigt Off Topic -
Slippa kostnader för tillval, tips?
Hustillverkare