Byggahus.se
Hej!
Har köpt ett sommarhus med en installerad luft vattenvärme pump av typen CTC ecozenith i250.
Den har krånglat en del men en rörmockare var där häromveckan o bytte kretskort o sen dess har den funkat. Häromdagen var jag dock in på mina sidor på Ellevio o noterar drastiskt ökad elförbrukning under några dagar. Då jag själv inte är på plats kan jag ju inte kolla på pumpen/display så kan inte med säkerhet säga vad som är problemet men har läst mig till att sannolikhet elpatronen gått igång (6 kw/h) i förbrukning istället för som vanligt mellan 1-2.

Helt plötsligt (efter 3 dgr) går den tillbaka till normal förbrukning.
Vad kan ha hänt? Ingen varit där o nyttjar värme/vatten. Huset står tomt när vi är där o inget annat drar el.
Det har inte varit kallt.
Det blir väldigt kostsamt att elen stiger så, helt i onödan. Går det att koppla ur elpatronen?

Elpatronen ska du inte stänga av, den går bara in vid behov och som backup om något fallerar med värmepumpen. Dessutom så behövs den övre patronen för varmvattenspets.
6 kWh är inte många kronors förbrukning. Under hur lång tid är detta uppmätt?

Hej o tack för ditt svar!
Nu senast gick den in under 3 dgr för att sedan gå tillbaka till normal användning. Det konstiga nu sist var att det inte var kallt alls så förstår inte varför den gick igång. Vi var inte på plats i huset så något vatten användes inte heller. Är det någon inställning som gör att den måste gå in av o till?

förstår att enstaka dagar kanske inte blir så kostsamma men om den går in helt i onödan blir det ändå mycket på lång sikt. När det inte behövs menar jag .

Den toppar normalt varmvattnet med elpatron, men varför den skulle ligga till i 3 dagar kan jag inte förklara direkt. 6 kWh är ändå rätt lite på 3 dagar (ca 10 kr) så jag är lite tveksam till att det är elpatronen Men det går att läsa av hur mycket eltillskottet används så ni kan ju kolla mellan gångerna ni är på plats. Även kompressorn drar ju el när den arbetar.

Redigerat:
L lordi skrev:
Den toppar normalt varmvattnet med elpatron, men varför den skulle ligga till i 3 dagar kan jag inte förklara direkt. 6 kWh är ändå rätt lite på 3 dagar (ca 10 kr) så jag är lite tveksam till att det är elpatronen Men det går att läsa av hur mycket eltillskottet används så ni kan ju kolla mellan gångerna ni är på plats.

hej igen!
Det var alltså 6 kw per timme så elmätaren rasade till 120 kw på ett dygn. Så på 3 dygn drog den mera än vad den gör på flera veckor under normal vårvecka

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.