Byggahus.se
Anna_H Anna_H skrev:
Det korrekta förfarandet för din del i detta scenario är att svänga ut åt andra hållet och vända vid tillfälle. Det lärde jag mig på körskolan.
Ser inte att det står att Bjober svänger vänster, dvs korsar en fil först, men det kan ju vara så...?

T ToRy skrev:
Ser inte att det står att Bjober svänger vänster, dvs korsar en fil först, men det kan ju vara så...?
Nä jag svänger höger.
Svänger jag vänster ska jag dels korsa vägen och dels har ikappkörande bilar nerförsbacke och ännu svårare att anpassa hastigheten.
Så det är svårt åt båda håll.

• Gilla
ToRy
  • Laddar…
P
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
30-40 meter för att återfå fattningen och faktiskt bedöma om det är lämpligt att stanna exakt där man befinner sig tycker jag låter helt rimligt.. (y)
Han hade sakta kört ut i korsande väg när krocken inträffade. Då hade han kört betydligt kortare än 30-40 meter och hade låg fart. Att då köra vidare 30-40 meter efter sammanstötningen tyder på dålig uppfattningsförmåga. Om han hade varit lite mer alert hade han stannat på vägrenen omedelbart. Vägrenen är visserligen ganska smal, men det var knappast bättre att stanna på vägrenen längre fram där 1+2-vägen börjar.

P
MacAver MacAver skrev:
En olycka händer så lätt vilket kräver extra uppmärksamhet i många situationer.
Jag brukar ibland hävda att det borde vara krav på att ha kört motorcykel en tid innan man får köra bil. Som MC-förare måste man ha skärpt uppmärksamhet hela tiden om man vill vara hel. Jag har fortfarande MC-vanor när jag kör bil fastän det var tjugo år sen jag körde MC sist.

• Gilla
hobbs och 2 till
  • Laddar…
P
Karlia Karlia skrev:
Anektodiskt: När jag blev påkörd för några år sedan blev jag utskälld av den andre föraren som hade missat väjningsplikt. Jag var så chockad att jag skakade. Hen ringde även upp mig, påstod att jag kört för fort, varit berusad, var ett avskräde till människa. Fb tittade på bilderna jag skickat in och ansåg hen som vållande.
En liknande situation har jag också varit med om. Jag var inte med om själva krocken utan anlände strax efteråt.
Jag höll på att få på käften när jag påpekade att man inte får köra på någon som kommer från höger.

T-korsning utan skyltar. Den som kom från höger och blev påkörd körde på en grusväg som anslöt till en rak asfaltväg. Högerregeln gäller i trevägskorsningar oavsett vägbeläggningens beskaffenhet.

Försäkringsbolaget höll med mig.

P
J JohanLun skrev:
Jo, jag menar så här, om man bara haft trafikförsäkring i TS fall och anser man inte är vållande så får man ingen ersättning för skador på egen bil. Det hade varit extra surt. För TS är det en självrisk trots att denne ej ser sig som vållande. Beroende på nivån på självrisk och eventuellt bonusbortfall så kan det ju vara lite skillnad, men säg att man har 3000 i självrisk så är det inte så jättefarligt. Har man bara trafikförsäkring alternativt en hyrbil eller leasingbil med svindyr vagnsskada (kan vara 15.000) så är det ju betydligt värre.

I mitt eget fall så fick jag ju bilen reparerad, men fick inte ersättning för två förlorade arbetsdagar. FB ansåg att jag gjort detta på min "fritid" - jag skulle väl sjukanmält mig eller nåt, jag tog ut några timmar ledigt för att göra detta och då räknades det inte som förlorad arbetstid, då skulle det "kodats" annorlunda. De sa att om jag inte åkte in till en läkare som kollade whiplash samma dag eller senast dagen efter (24h) så skulle jag kunna förlora framtida ersättning om tex smärta kom efter en vecka. Väntetiden på reparation hos "hemmaverkstan" var ca 2-3 månader till skadebesikting och sen ca 2-3 månader till reparation. Jag skulle ha bilen kvar ungefär ett halvår till efter denna skada. FB ansåg att bilen inte var tillräckligt skadad för att ge mig hyrbil direkt eller lösa in bilen och att jag kunde ta ut en ny leasingbil - jag hade ju kört hem från olyckan. Så antingen åka utan öppningsbar baklucka och utan dragkrok hela resten av min tid med bilen. Eller ta en annan verkstad som kunde skadebesiktiga dagen efter. Så jag stannade hemma från jobbet och åkte in till den verkstan. Det finns andra som får riktiga skambud för sina bilar, så de inte kan köpa en ny motsvarande bil. FB försöker minimera sina kostnader.

Vad jag vill säga är att även om du inte kunnat påverka olyckan så kan försäkringsbolagen agera så att du får betala ganska mycket på ett eller annat sätt innan du har löst situationen.
Vilket försäkringsbolag är det som vi ska undvika?

P
MacAver MacAver skrev:
Använder sällan mobilen utanför bilen så varför skulle jag pilla på den i bilen?
Om du sällan använder mobilen utanför bilen så har du förstås ett uppdämt mobilbehov när du sitter i bilen. ;)

• Haha
MacAver
  • Laddar…
P
Nissens Nissens skrev:
Nej, det är ju just det, det ser enkelt ut, fri sikt och den andra bilen kör ut långsamt enligt dig själv. Ändå låter det som att du gjorde panikåtgärder. Som om att det var dålig sikt, eller att den andre körde fort. Men så var det ju inte enligt dig.
Vad är din egen ålder och kön förresten?
I inlägg #10 gjorde jag en överslagsberäkning på stoppsträcka givet att TS höll hastighetsbegränsningen.
Om jag har gjort en miss i den beräkningen så kan du väl visa var felet ligger?

• Gilla
fsn och 1 till
  • Laddar…
P
B Bjober skrev:
Varför gör man så?
Bristande kunskaper i fysik.

Karlia
P pmd skrev:
En liknande situation har jag också varit med om. Jag var inte med om själva krocken utan anlände strax efteråt.
Jag höll på att få på käften när jag påpekade att man inte får köra på någon som kommer från höger.

T-korsning utan skyltar. Den som kom från höger och blev påkörd körde på en grusväg som anslöt till en rak asfaltväg. Högerregeln gäller i trevägskorsningar oavsett vägbeläggningens beskaffenhet.

Försäkringsbolaget höll med mig.
Chock kan visa sig på olika sätt. En del blir förbannade, andra gråter skakar eller blir paralyserade. Det går att utsätta sig för vissa situationer och därmed få kontroll över hur man agerar - jämför med ambulans eller läkare tex.

Just att själv vara med i en trafikolycka är något vi inte har träning inför. Därför är det svårt att förutse hur vi kommer att bete oss. Få som beter sig helt rationellt även om de givetvis finns.

I mitt fall reagerade jag mest på att den andre föraren ringde upp dagen därpå och fortsatte att skälla, chocken borde ha lagt sig då. Och med det borde även insikten att hen inte var en ofelbar förare ha kommit.

Nissens
P pmd skrev:
I inlägg #10 gjorde jag en överslagsberäkning på stoppsträcka givet att TS höll hastighetsbegränsningen.
Om jag har gjort en miss i den beräkningen så kan du väl visa var felet ligger?
På bilden i inlägg #16 ser man tydligt att sikten var betydligt bättre än vad som framgick tidigare. Och eftersom den andra bilen enligt ts körde ut ”låååångsamt” så hade ts gott om tid att manövrera på ett kontrollerat sätt.

P
Nissens Nissens skrev:
På bilden i inlägg #16 ser man tydligt att sikten var betydligt bättre än vad som framgick tidigare. Och eftersom den andra bilen enligt ts körde ut ”låååångsamt” så hade ts gott om tid att manövrera på ett kontrollerat sätt.
Drar du den slutsatsen baserad på TS hastighet, reaktionstid och bromssträcka? Vilken stoppsträcka ger dina beräkningar?

Den här diskussionen är förstås överspelad eftersom TS nu har fått besked av sitt försäkringsbolag att han inte behöver betala någon självrisk. Det tyder på att försäkringsbolaget inte längre ser TS som vållande till olyckan.

Det gjorde de sannolikt aldrig. Det var ett missförstånd av TS från start.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Håller med @Daniel 109 om att det sannolikt är ett missförstånd, men tycker ändå att det är lite slött av försäkringsbolaget att först utgå från att båda nog är vållande. Ett lite senare svar och en rimlig utredning hade nog varit på plats.

Här är det ju uppenbart att den utsvängande gjort fel och är vållande. Om även TS varit medvållande pga. dålig uppmärksamhet eller för hög hastighet kan ju behöva utreds, men teorier som att den med väjningsplikt ”vinner” om den bara hinner så långt att den blir påkörd stämmer helt enkelt inte.

Bra att TS fick rätt, och den generella slutsatsen är nog att man har goda möjligheter att vinna i sånt här om man på ett lugnt och sakligt sätt kan visa att man själv gjort vad man kunnat/kan förväntas medan motparten brutit mot reglerna.

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
De har inte bedömt TS som vållande. De gör inte den bedömningen förrän de har information att göra den. Det var samma sak för mig, vilket störde mig.

Jag stod vis vägkanten med en förstörd bil på väg till arbetet och frågade om jag fick ersättning för att ta mig till jobbet. Svaret då var att jag fick ta mig till jobbet på billigast möjliga sätt. Men inte hem igen.

lite senare när de konstaterat vem som orsakade olyckan gick det bra att ta ut en hyrbil. Att de inte kunde säga det direkt. Med reservation för att det bara gällde om jag inte var vållande.

Nu var polisen redan på plats när olyckan hände. Men annars skulle jag inte kontakta dem om motparten samarbetar och det ”bara” handlar om plåtskador. Här var det två kvaddade bilar och polis på plats. Så jag behövde inte fundera på det. Om det blev juridiska följder för motparten har jag ingen aning om.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.