Byggahus.se
@oscrug
Märkligt tyst från dig i denna tråd. Det är många viktiga frågor som ställts ifall du vill ha hjälp. Hur ligger det till egentligen med allt? Ser i dina andra trådar att ”renoveringen” verka ha påbörjats för ett tag sedan.

För mig känns det märkligt att starta upp den här typen av tråd där du utfört egna beräkningar av hantverkarens fasta pris som du översatt till antalet timmar och sedan bara lämna tråden utan att svara på frågor.

Men du kanske har dina själ. Vad vet jag.

• Gilla
oscrug
  • Laddar…
Skumpe Skumpe skrev:
Din dagisfröken hade fel och att lämna in oläsligt underlag är inte kundens fel.
Livets skola har lärt mig att min dagisfröken hade så mycket rätt i det hon sa. Absolut inte alltid rätt. Men otroligt ofta.

Hon sa dock aldrig något om oläsliga underlag vad jag kan minnas så när det gäller underlagen har du säkert rätt. Själv har jag inte en susning eftersom jag inte sett några oläsliga underlag. Har du?

• Gilla
Skumpe
  • Laddar…
Kolla om hantverkaren är med i någon branschorganisation. Skicka i så fall ett klagomål med underlag till dem. Det fungerar ibland och då mycket snabbare och mer effektivt än de flesta andra vägar. En sådan organisation vill inte bli utskämd och håller därför viss koll på sina medlemmar, vilka å sin sida inte gärna vill förlora medlemskapet. Tyvärr är det vanligt att råka ut för bondfångerier från hantverkare nu för tiden. Det verkar som att ROT-avdraget gjort dem fartblinda när det gäller hur mycket pengar de kan tjäna. De har ju höjt med minst avdragets belopp, ofta mycket mer, men lurar ändå i kunderna att det är billigt på grund av avdraget, som de alltså stoppar i egen ficka. Ersättningsnivåer på i praktiken ungefär 10.000 kr i timmen verkar inte helt ovanliga - och de fattar inte alltid själva hur tokiga deras prisnivåer är. Har ställt frågor här om detta och fått de mest absurda svar från hantverkare m fl. Vi har också råkat ut för allt möjligt. Vanligt är att de påstår att extraarbete behövs, fast vi brukar avtala fast pris när det går, tigger om ett tillägg på priset och sedan inte gör något extrajobb fastän de får det. Å andra sidan finns det också hederliga hantverkare som gör ett bra jobb och inte överdebiterar. Till exempel har vi haft tur med vissa elektriker (men rejäl otur med andra) och vissa som gjort trädgårdsjobb (men även i den branschen har vi råkat ut för en del tokigheter).

• Haha
  • Gilla
oscrug och 1 till
  • Laddar…
OlssonX OlssonX skrev:
Tycker du ska ta ett prat med ditt hemförsäkringsbolag och kanske lägga en timme på en jurist. Det där är inte alls ok.
Jag har precis avslutat en större entreprenad ang badrum och tvättstuga. Stambyte, helt nytt wc, totalrenovering drygt 30 m2. Innan vi skrev under hade vi fått ett fast pris, slutdatum, en betalplan där fakturering skedde stegvis när vissa moment var klara, och ett kontrakt som även innehöll info om försäkringar och vad som skulle ske om tidplanen sprack. Utöver det bra rabatt på material och badrumsmöbler som beställts separat, dvs kostnaden var känd innan.
Det fungerade exemplariskt. Summa på fakturor stämde exakt med planen och jobbet är femstjärnigt.
Men jag etade rätt entreprenör ganska länge och hade en tydlig kravspec. Jag skulle inte våga anlita på löpande räkning när det handlar om de summorna.
Har du lust att berätta vilken hantverkare du anlitade? Letar själv nu hantverkare i Stockholm.

OlssonX OlssonX skrev:
Tycker du ska ta ett prat med ditt hemförsäkringsbolag och kanske lägga en timme på en jurist. Det där är inte alls ok.
Jag har precis avslutat en större entreprenad ang badrum och tvättstuga. Stambyte, helt nytt wc, totalrenovering drygt 30 m2. Innan vi skrev under hade vi fått ett fast pris, slutdatum, en betalplan där fakturering skedde stegvis när vissa moment var klara, och ett kontrakt som även innehöll info om försäkringar och vad som skulle ske om tidplanen sprack. Utöver det bra rabatt på material och badrumsmöbler som beställts separat, dvs kostnaden var känd innan.
Det fungerade exemplariskt. Summa på fakturor stämde exakt med planen och jobbet är femstjärnigt.
Men jag etade rätt entreprenör ganska länge och hade en tydlig kravspec. Jag skulle inte våga anlita på löpande räkning när det handlar om de summorna.

I Iderkima skrev:
Har dom informerat om att du har ångerrätt?
Har dom inte gjort det så har du ett år och 14 dagar ångerrätt...

[länk]
Lugn nu Ivan, sluta länka trams som rent juridiskt skulle bli en mardröm för TS. Läs delen med skäligt betalt för utfört arbete, vet du hur mycket de kan krydda där?? Lägg ner med ditt pragrafrytteri som inte går att förankra i verkliga livet.

Gällande TS så är det du ska göra precis det du gjort. Själv gå igenom allt, be om underlag. I värsta fall ringa och dubbelkolla priser hos grossist eller liknande. Håller de på med fiffel så blir det fiffel i flera led....Lider med dig att du snubblat på ett sånt företag men glöm inte att du har ammunitionen i pickan. Du har inte betalat ännu som jag uppfattat det? Om så är fallet så har du en betydligt bättre förhandlingssits mot slutet än om du har betalat allt.

Oftast ska folk ge råd om att stämma och bråka med firmor, det går i 99 % av fallen att bara samla ihop lite underlag och förs en diskussion med vederbörande företag. Prova sånt först är mitt råd, är de någorlunda vettiga så brukar det lösa sig.

Glöm inte bort att få våtrumsintyg samt intyg gällande säkra vatten för båda badrummen. På så sätt garanterar de att tätskiktet är korrekt monterat ifall något skulle hända.

Tur i oturen att de verkar utfört ett bra jobb...finns situationer där det både är skit monetärt samt skit jobb.

Lycka till
/företagare

• Gilla
Karl.s
  • Laddar…
A adrii skrev:
Lugn nu Ivan, sluta länka trams som rent juridiskt skulle bli en mardröm för TS. Läs delen med skäligt betalt för utfört arbete, vet du hur mycket de kan krydda där?? Lägg ner med ditt pragrafrytteri som inte går att förankra i verkliga livet.

Gällande TS så är det du ska göra precis det du gjort. Själv gå igenom allt, be om underlag. I värsta fall ringa och dubbelkolla priser hos grossist eller liknande. Håller de på med fiffel så blir det fiffel i flera led....Lider med dig att du snubblat på ett sånt företag men glöm inte att du har ammunitionen i pickan. Du har inte betalat ännu som jag uppfattat det? Om så är fallet så har du en betydligt bättre förhandlingssits mot slutet än om du har betalat allt.

Oftast ska folk ge råd om att stämma och bråka med firmor, det går i 99 % av fallen att bara samla ihop lite underlag och förs en diskussion med vederbörande företag. Prova sånt först är mitt råd, är de någorlunda vettiga så brukar det lösa sig.

Glöm inte bort att få våtrumsintyg samt intyg gällande säkra vatten för båda badrummen. På så sätt garanterar de att tätskiktet är korrekt monterat ifall något skulle hända.

Tur i oturen att de verkar utfört ett bra jobb...finns situationer där det både är skit monetärt samt skit jobb.

Lycka till
/företagare
För andra gången idag. Är det inte lite märkligt att Ts inte svarar i tråden? Han kanske har sina skäl. Men efter att ha läst lite i hans andra trådar han skapat då väljer jag att tro att jag anar ugglor i mossen just nu. Hur har det här egentligen gott till? Hur har Ts gjort sin uträkning med antalet timmar. Frågorna är många. Svaren få.
Fortsättning kanske följer....

Music Man Music Man skrev:
Att stämma någon är inte det lättaste och ofta en lång och tråkig process.

Även om man tror att det är enkelt så är det en kostsam sak och som oftast slutar i förlikning.
Tro mig jag har varit med.

Det kan ta år och firman kan gå i konkurs, vilket slutar med att du får betala både dina och motpartens jurister.

Försök att lösa det smidigt.
Är du med i Villaägarna så har du möjlighet att få råd från en jurist.
Ganska KORKAT skrivet VEM har pratat om jurist...viktigt att hålla sig till sak...

Krille-72 Krille-72 skrev:
För andra gången idag. Är det inte lite märkligt att Ts inte svarar i tråden? Han kanske har sina skäl. Men efter att ha läst lite i hans andra trådar han skapat då väljer jag att tro att jag anar ugglor i mossen just nu. Hur har det här egentligen gott till? Hur har Ts gjort sin uträkning med antalet timmar. Frågorna är många. Svaren få.
TS svarade i söndags, tycker inte det är farligt att inte svara på 2-3 dagar. Till helgen kan jag förstå detta men inte såhär kort tid. Han väntar kanske på info, har familj osv, glömsk vem vet. Vi märker kommande dagarna om TS uppdaterar eller inte.

TS har svarat gällande timmarna. Läs hans svar

F
Trist när inte TS styr tråden med nytt eller uppdaterat innehåll.

Skumpe
Tvivlar inte på att det är livets skola du gått!

Livets skola har lärt mig att min dagisfröken hade så mycket rätt i det hon sa. Absolut inte alltid rätt. Men otroligt ofta.

Hon sa dock aldrig något om oläsliga underlag vad jag kan minnas så när det gäller underlagen har du säkert rätt. Själv har jag inte en susning eftersom jag inte sett några oläsliga underlag. Har du?

A adrii skrev:
TS har svarat gällande timmarna. Läs hans svar
Jag har läst Ts inlägg. Både här och hans andra trådar. Jag påstår inte att Ts har fel. Men jag misstänker starkt att det ligger en hund begraven. Arbete i ett badrum berör många olika yrkeskategorier. Tim debitering mellan målare, rörmokare, elektriker, snickare skiljer sig åt en del.
Hur har Ts egentligen kommit fram till antalet timmar? Jo han har tagit Tim debitering han fått på extrabeställningar/ äta och dividerat med priset på offerten. Vad ingår egentligen i Offerten? Bara arbetstimmar påstår Ts. Transporter då?
I mitt inlägg till Ts ställer jag vissa frågor. Det skulle vara otroligt intressant att få svar på dom.

Vi får se om vi får några mer svar. I Ts andra trådar ska det byggas bastu. Bytas takfönster och allt vad det är. Här skriver han att offerten omfattar 2 badrum. Det finns också annan information i hans trådar som får mig att fundera lite. Bla. Frågor kring en väggnära golvbrunn.

Vi får se om det blir någon fortsättning på tråden från Ts håll. Väldigt intressant ska det bli isf.

Skumpe Skumpe skrev:
Tvivlar inte på att det är livets skola du gått!
Snart har jag gått Byggahus.se skolan också. En så länge har jag inte avancerat upp till mellanstadiet. Vi får se hur lång tid det tar. Om jag ens kommer dit.

Så är det självfallet inte. Vem skulle då kunna lämna ett fast pris innan rivningen av ett badrum är klar tex.
Men det är väl självklart att ett fast pris är just det, ett fast pris! Däremot kan ju företagaren gardera sig i son offert med att skriva olika saker som då givetvis gäller. Men skriver man ett fast pris på rivning, material och arbete mm, så är det det som gäller även om det tillkommer problem.

H hempularen skrev:
Det där var kanske lite väl förenklat.

Jag har ett aktuellt exempel. Vi har drabbats av en vattenskada i ett rum i källaren. Ett avloppsrör under ett uppreglat golv. Själva vattenskadan är rätt begränsad. Försäkringsbolaget ger ca 25 000 efter åldersavdrag osv. Men det stora problemet är att råttor har kommit ut under golvet, och dels tuggat i sig de bärande golvreglarna, dels förstört isoleringen, och lämnat massor med skit. Kort sagt hela golvet måste ut, och ytan saneras. Det ersätter inte försäkringen, den tar inte skador som råttorna orsakar, bara utrotningen.

Nu när vi rivit golvet (löpande räkning) visar det sig att råttorna även grävt sig in under husets hjärtvägg. De har karvat bort dålig betong. Och vi kommer att tvingas gjuta under väggen. OM detta hade varit fastpris, så är det väl rätt självklart att ett fastpris för nytt golv med utrivning, sanering osv. inte kan inkludera förstärkning av en betongvägg? Skulle jag hävdar det får jag nog leta en annan hantverkare i framtiden.

För övrigt tror jag inte att vi kommer upp till förs. bolagets ersättningsnivå, för det som ingår i ersättningen. Men min totalkostnad (inkl. Byte av rörstamnar under källaren) räknar jag till 2-300 000.
Exakt så är det som du skriver, är det ett fast pris så är det. Sedan är det ju så klart så att står det "byte av reglar xx och byte av xx" så är det just det som gäller, skulle det då tillkomma att det behöver muras upp eller annat som inte står utförligt i det fasta priset så tillkommer det. Men står det, väldigt förenklat, att det skall göra allt arbete som behövs till ett fast pris som behövs för att få golvet klart med allt som hör till det, så är det dtta som gäller. Men så skriver man självklart inte en offert på ett fast pris.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.