Byggahus.se
E Enit skrev:
Och när jag skall säkerställa skyddsjorden i varje uttag så använder jag bara multimetern för att se om jag får kontakt mellan fas och jord?
Det finns uttagsprovare du kan använda.

• Gilla
Enit
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det finns uttagsprovare du kan använda.
Tack så mycket för hjälpen. Jag har en polare som är utbildad elektriker som kommer förbi imorgon och tar sig en titt.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Nej, det ska inte vara på detta sätt med brandskydds-JFBer. Detta är helt enkelt en felaktig inkoppling av ledningen till TS stuga. Det normala är att koppla TS huvudledning utanför JFBn i grannens lada. Brandskydds-JFB'er är ovanliga, ingenting normalt.

Nej, jag har inte pratat om krypströmmar och jag kan mer om el än (dagens) elektronik. Det handlar om läckströmmar, och huruvida de kryper på en yta, hoppar över ett luftgap eller beror på genombrott i fast isolering är en annan fråga.
Så då är min anläggning helt felinkopplad av auktoriserad elektriker?
Jag har på landet: matarskåp direkt till huset. I huset går det ut el via en jfb på 0,03A. Från huset går det via en brandskydds jfb på 0,3A till ladan där nästa normcentral sitter och i den sitter en jfb 0.03 A. Denna förser i sin tur både ladan och garaget med el.
Är detta tokigt? Jag betalade dyra pengar för ominstallation av el för ca 10 år sedan.

Jag har inte påstått att din anläggning är felinkopplad.

Jag har inte påstått att din anläggning är felinkopplad.
Okej. Men har dom gjort rätt? För om det är fel så måste jag ju åtgärda detta. Man tror ju blint på någon som jobbar med detta och som säger att det måste vara på ett visst sätt.

Ja dom har gjort rätt i den meningen att man kan göra så med brandskydds-JFB som skyddar kablar och personskydds-JFB i elcentralerna. Men om inte du själv har beställt detta så kan man undra över anledningen, ifall de har sålt på dig en JFB som inte behövs. Varför skulle din huvudledning till ladan behöva skyddas? Den kanske är gammal och i tveksamt skick? Pratade de med dig om det? Kanske tolkade de brandskyddsföreningens råd så att huvudledningen behövde skyddas med avseende på hur den var förlagd i ladan, t.ex i (extra) brandfarliga utrymmen (ovanligt)?

Det finns alltså ingenting som säger att det ska vara på detta sätt såsom du påstod. Det är dessutom ingen lösning för TS. Det var detta jag reagerade på. En brandskydds-JFB skulle dessutom troligen sitta på fel plats i grannens elcentral, utan den skulle i så fall sitta tidigare.

Det man kan se som ett fel är två personskydds-JFBer i serie. Det ska dock normalt inte har någon större betydelse om allting står rätt till. Här finns ett jordfel någonstans, troligen både hos grannen och hos TS. Eventuellt kanske man kan tala om normala läckströmmar hos dem båda som blir för mycket en grannens JFB, men det behöver man mäta först för att säga.

Ja dom har gjort rätt i den meningen att man kan göra så med brandskydds-JFB som skyddar kablar och personskydds-JFB i elcentralerna. Men om inte du själv har beställt detta så kan man undra över anledningen, ifall de har sålt på dig en JFB som inte behövs. Varför skulle din huvudledning till ladan behöva skyddas? Den kanske är gammal och i tveksamt skick? Pratade de med dig om det? Kanske tolkade de brandskyddsföreningens råd så att huvudledningen behövde skyddas med avseende på hur den var förlagd i ladan, t.ex i (extra) brandfarliga utrymmen (ovanligt)?

Det finns alltså ingenting som säger att det ska vara på detta sätt såsom du påstod. Det är dessutom ingen lösning för TS. Det var detta jag reagerade på. En brandskydds-JFB skulle dessutom troligen sitta på fel plats i grannens elcentral, utan den skulle i så fall sitta tidigare.

Det man kan se som ett fel är två personskydds-JFBer i serie. Det ska dock normalt inte har någon större betydelse om allting står rätt till. Här finns ett jordfel någonstans, troligen både hos grannen och hos TS. Eventuellt kanske man kan tala om normala läckströmmar hos dem båda som blir för mycket en grannens JFB, men det behöver man mäta först för att säga.
Vad betyder TS?

E Enit skrev:
Vad betyder TS?
E Enit skrev:
Vad betyder TS?
Trådskapare såklart. Det är ju jag

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Tack för svaret @Bo.Siltberg .
Jag ville byta all el i huset och ladan (isoleringen ramlade bokstavligen av från kablarna) men kabeln mellan huset och ladan är från 60 talet. Troligen var allting annat det också. Jag ville ha en normcentral i ladan med egen jfb och då sa dom att det krävdes brandskydd på utgående. Då verkar det som att jag fått betala extra för något som jag egentligen inte behövde. Men huvudsaken är om det inte är fel så behöver man inte heller behöva åtgärda något.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.