Dottern har en äldre cykel som har stått i många år som vi nu försöker få i farbart skick. Det mesta är nu OK, men handbromsen tar så dåligt så farten nog skulle öka i en lite brantare nedförsbacke. Jag är rätt usel på cyklar, men har funderingar på om bromsbeläggen bör bytas eftersom de säkert är original från 80-tal.
Samma sak med vajern. Jag vet inte att det är så gamla saker, men garanterat att cykeln stått orörd i 10 år åtminstone.
Så några frågor då. Bör jag byta belägg och/eller vajer?
Om ja, till vad isåfall? Jag har kollat lite på Biltema till exempel, men jag vet ju inte vad jag ska ha till den gamla cykeln. Ingen poäng att köpa något som inte passar.
Dottern har en äldre cykel som har stått i många år som vi nu försöker få i farbart skick. Det mesta är nu OK, men handbromsen tar så dåligt så farten nog skulle öka i en lite brantare nedförsbacke. Jag är rätt usel på cyklar, men har funderingar på om bromsbeläggen bör bytas eftersom de säkert är original från 80-tal.
Samma sak med vajern. Jag vet inte att det är så gamla saker, men garanterat att cykeln stått orörd i 10 år åtminstone.
Så några frågor då. Bör jag byta belägg och/eller vajer?
Om ja, till vad isåfall? Jag har kollat lite på Biltema till exempel, men jag vet ju inte vad jag ska ha till den gamla cykeln. Ingen poäng att köpa något som inte passar.
Är det någon som kan vägleda mig lite?
Beläggen har nog torkat för gott. Leta reda på nya belägg som passar. Vajer behöver du inte byta om allt fungerar. Däremot kanske en rundsmörjning är på sin plats. Spruta ner lite 5-56 i vajerhöjet och tryck på handtaget medans du sprutar.
Har en gammal cykel från 80-talet med originalbeläggen kvar, funkar OK.
Tror inte du behöver byta belägg.
Har du kollat så att bromsen tar när handbromshandtaget är halvvägs indraget mot handtaget?
Jag har testat att skruva fram och tillbaks, men inget verkar hjälpa. Jag testar nya belägg och kanske en ny vajer. Det är ju inga pengar att prata om på Biltema.
Jag har testat att skruva fram och tillbaks, men inget verkar hjälpa. Jag testar nya belägg och kanske en ny vajer. Det är ju inga pengar att prata om på Biltema.
Byt vajer. Typ vilken bromsvajer som helst som är tillräckligt lång borde fungera, det är bara att kapa vajern och höljet. (Gärna med en Dremel eller liknande, inte avbitartång.)
(Kolla infästningen i bromshandtaget först, finns några olika varianter.)
Är där inga skadade kardeler i vajern så behöver den inte bytas.
Sannolikt är den av bättre kvalité än en ny från biltema.
Som sagt, bromsen ska ha närapå full verkan när handtaget är indraget halvvägs.
Du kan testa med att lossa vajern i infästningen i bromsarmen och spänna ihop grejorna.
Det där ser ombyggt ut. En sådan broms skall normalt ha de bromsbelägg som refererades ovan, troligtvis har någon stoppat in V- eller cantileverbelägg senare.