4 546 läst · 14 svar
5k läst
14 svar
Hon har byggt sitt eget växthus
På konsumentens sida
· 2 938 inlägg
Ellen Hansson har lyckats med det som många bara drömmer om – att bygga sitt alldeles eget växthus. Inför tredje odlingssäsongen har hon dock misslyckats att minska antalet tomatsorter och istället dubblat dem – till 45!
Du kan läsa artikeln här: Hon har byggt sitt eget växthus
Du kan läsa artikeln här: Hon har byggt sitt eget växthus
Nja nu byggde hon det ju inte själv utan hon hade ju hjälp av sambon. Hade kanskeRedaktionen skrev:
varit en bättre titel...De byggde sitt växthus själva
Så fint, vilken drömRedaktionen skrev:
Så vackert med fina proportioner.
Stilrent, klassiskt och snyggt men samtidigt nutid. 5/5. Frågan är om det inte är den snyggaste kombinationen av konstruktion, materialval och miljö av ett växthus jag sett. Sen utsikten mot vattnet. Tänk och sitta där en varm sommarkväll med en kall i handen.
Hur gjorde de med bygglov och så?
Det är ju en rätt viktig del när man bygger växthus. Visserligen kan de falla under friggebod eller attefall, men det är ju något att kontrollera. Speciellt när man bygger något som mer än bara ett traditionellt växthus ☺️
Det är ju en rätt viktig del när man bygger växthus. Visserligen kan de falla under friggebod eller attefall, men det är ju något att kontrollera. Speciellt när man bygger något som mer än bara ett traditionellt växthus ☺️
Det är att betrakta som en komplementsbyggnad. Max byggnadsarea 30kvm utan bygglov. Sedan får inte taknockshöjden överstiga 4 meter.Appendix skrev:
I en del kommuner sitter det dessutom maktfullkomliga politiker och tjänstemän som ser alla bygglovsbefriade rättigheter som en skymf och ett hot mot deras överförmynderi. I sådana kommuner behandlas attefallshus i princip som vilket bygglov som helst med enda skillnaden att de inte kan neka. Samma skyhöga avgifter, samma omfattande byråkrati, samma krav på kvalitetsansvarig, osv. Eftersom de inte får tycka till eller neka åtgärden tar de ut denna förolämpning genom att vara överdrivet nitiska i allt det andra. Villaägarna gjorde en stor utredning om detta för några år och skillnaderna mellan kommuner är skrämmande. stora Hög tid att införa enhetliga nationella regler för regler, avgifter och krav vid bygglovsbefriade åtgärder!M MetteKson skrev:
https://www.gp.se/livsstil/bostad/skyhöga-kommuntaxor-för-attefallhus-1.234321
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/kommunala-skillnader-om-attefallshus
Ett citat som slår huvudet på spiken:
"– De bryter inte mot lagen men de bryter mot andemeningen i Attefallsreformen. Poängen var att det skulle gå fort, vara enkelt och billigt men en del kommuner ser det som ett bygglovsärende och vill fortfarande kontrollera processen mycket mer än vad de har fog för"
-- Jacob Eliasson, samhällspolitisk chef på Villaägarnas riksförbund
Tjänstemännen klarar helt enkelt inte av att rent kognitivt släppa sitt sjuka kontrollbehov och acceptera att lagstiftarna bett dem att sköta och låta vanligt hyggligt folk vara ifred!
Redigerat:
Jag fick också mer tid i trädgården med barn. Innan barn ägnade jag en massa tid åt byggahus.se och liknande men barnen fick upp mig ur soffan .
Och även om man passar en ganska liten har man tid att tänka på hur växthuset kan se ut. Fattar jag rätt tog det två år att få växthuset färdigt, man får ju inte mer tid ÅT trädgården.
Och även om man passar en ganska liten har man tid att tänka på hur växthuset kan se ut. Fattar jag rätt tog det två år att få växthuset färdigt, man får ju inte mer tid ÅT trädgården.
Liknande trådar
-
Badkar inbyggt med komposittrall ?
Badrum -
Har byggt byrå och sittbänk - vad skulle ni ha gjort annorlunda?
Möbelsnickeri -
Sitter fönstret på rätt höjd? Nybyggt garage
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Nån som kan reglerna med Höns och Tuppar i område som börjar bli / är tät bebyggt?
Övrigt husrelaterat -
Platsbyggt sittbänk på konsoler
Byggmaterial & Byggteknik