Byggahus.se
H håbbe1961 skrev:
WC på betong o utan VVB har inget krav på tätskikt enl GVK
Detta var ett intressant inlägg. Kan jag hitta detta någon stans? Infomation direkt från GVK?

O Olf Oggler skrev:
Golvet är inte uppreglat. Inte på toan och inte i intilliggande rum.
Då skulle jag som sagt ha skitit i tätskiktet :) det gjorde vi när vi byggde nya toalett i källaren (y)

Men om jag skulle spekulera lite lätt på att installera en vägghängd toa med fixtur. Vågar man installera även en sådan utan tätskikt? Är det någon som gjort det i källare? I mitt fall skulle jag kunna ha hela fixturen öppen bakifrån. Angränsnde rum är ett grovförråd. Jag skulle inte behöva skiva den väggen. Det betyder att ett läckare skulle uppenbara sig i det förrådet istället för på WC-sidan. Fördelen med detta är ju servicevänligheten. Och att det är lättinstallerat. Superlätt att ansluta avloppet rakt bakåt och lätt att hålla koll så spolröret sitter rätt osv. Lätt att efterdra bultar och håll koll så allt sitter stadigt.

Man kan ju fråga sig vad reglementet säger om detta? Reglerna säger väl att man inte får ha rörskarvar dolt i vägg. Men om man inte skivar väggen så är det ju inte dolt.

Hur säkra är dessa fixturtoaletter? Inkommande vatten ansluter väl i cisternen väl? Läcker det där så går väl vattnet upp och går över något slags breddavlopp ner i toaletten?

Är det något som haft läckage med en sådan väggtoa. Läckage så vatten runnit fram ur skvallerhålet?

Staffans2000
Jag skulle som sagt struntat i "reglementet" och gjort som jag själv ville ha det.

Staffans

Om jag spekulerar lite fritt här. Skulle man kunna sätta en diskmaskinsavstängning till toan? En elektronisk diskmaskinsavstängning som har en timer. Vattnet till väggtoan går på när man tänder taklampan. Och sedan är det på en kvart eller halvtimme.

Staffans2000
O Olf Oggler skrev:
Om jag spekulerar lite fritt här. Skulle man kunna sätta en diskmaskinsavstängning till toan? En elektronisk diskmaskinsavstängning som har en timer. Vattnet till väggtoan går på när man tänder taklampan. Och sedan är det på en kvart eller halvtimme.
Ja.
Men varför skall du göra det. Dessutom får du ännu en potentiell läckagekälla.

Joxa inte till det.

Staffans

• Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
Om jag nu händelsevis skulle gå på en vägghängd toa. Och sätta fixturen mellan reglarna i väggen. Klarar man sig på 95-reglar då tro? Jag tänker mig alltså att jag ställer fixturens fötter på syllen som är 95mm djup. Och sedan sätter jag en 95 regel på varje sida om fixturen. Fixturen fäster jag sedan i sidled in i regeln. Fixturen är 113cm hög. Kan det vara stabilt nog? Eller kommer böjmomentet på 95-reglarna få dem att svikta. Det känns ju som att fixturen fördelar ut lasten ganska bra. Takhöjden är förresten 2,35m.

Hej,

jag har två separata badrum. Båda rummen har en timer schneider AT10A kopplad till handdukstork Dryson flex u-650. Plötsligt fungerar ingen av dem. Båda Timer löser ut efter ca 1-2 sekunder.
Vad kan ha hänt?

mvh
Thomas Olsson Handdukstork Dryson flex u-650 monterad på vit kakelvägg i badrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Timer Schneider AT10A och Dryson handdukstork styrenhet monterad på kakelvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.