1 166 läst · 12 svar
1k läst
12 svar
Krånglande VVB felfri enl tillverkaren
Köpte i juli -20 en Oras 5-liters ”öppen/trycklös” varmvattenberedare med tillhörande blandare (köps i paket). Fungerade klockrent i sommarstugan i ca 2-3 månader (stickproppen endast ikopplad 4v semester+helgerna) men helt plötsligt en höstdag så slår jordfelsbrytaren ifrån och jag listar till slut ut att det beror på nya beredaren.
Provar t.ex koppla den på ett annat uttag som ligger på en annan säkring, dock samma central och jfb...resultatet är detsamma dvs precis när beredaren klickar igång värmen så slår jfb ifrån.
Demonterar beredaren och lämnar in hos återförsäljaren som skickar iväg den för reparation.
Efter några veckor får jag tillbaka samma vvb med förklaringen att de hittar inget fel på den...sommarvattnet är då avstängt så jag låter det bero över vintern.
Satte igång sommarvattnet och beredaren igår omkr kl 17, blir lite förvånad när den fungerar som den ska!
Men ca kl22 slår jfb ifrån...kopplar ur vvb och allt fungerar som vanligt...
Kan problemet vara något annat än beredaren?
Provar t.ex koppla den på ett annat uttag som ligger på en annan säkring, dock samma central och jfb...resultatet är detsamma dvs precis när beredaren klickar igång värmen så slår jfb ifrån.
Demonterar beredaren och lämnar in hos återförsäljaren som skickar iväg den för reparation.
Efter några veckor får jag tillbaka samma vvb med förklaringen att de hittar inget fel på den...sommarvattnet är då avstängt så jag låter det bero över vintern.
Satte igång sommarvattnet och beredaren igår omkr kl 17, blir lite förvånad när den fungerar som den ska!
Men ca kl22 slår jfb ifrån...kopplar ur vvb och allt fungerar som vanligt...
Kan problemet vara något annat än beredaren?
Här du provat att koppla förbi jordfelsbrytaren? De är känsliga gynnare som lätt blir lite kinkiga. Gissningsvis har firman testat den utan jordfelsbrytaren och då har den fungerat.
Det kommer säkert kompetentare svar än mitt, vad det lider.
Staffans
Det kommer säkert kompetentare svar än mitt, vad det lider.
Staffans
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 23 356 inlägg
Du har nog med säkerhet pekat ut denna VVB som felkälla. Då den verkar vara avsedd för fritidshus så borde den givetvis även fungera där. Jag tänker på att den står oanvänd i ett fritidshus i kanske månader och drar till sig fukt. Det är synd att tillverkaren inte närmare kunde ange hur de provat VVBn.
Det är ganska typiskt att värmeapparater löser JFBn när elpatronen blir varm. Här tar det dock ganska lång tid vilket är svårare att förklara. Det vore även intressant att se om det har en koppling till termostaten, speciellt när den slår ifrån. Fritidshus med svagt nät kan störa JFBn så att den bryter utan att det är något fel. Kanske är JFBn väldigt gammal?
För att komma vidare skulle du behöva hjälp med att mäta lite på den i din stuga. Var dock noga med att berätta för elfirman att de ska mäta isolation och läckströmmar så att de inte skickar nåt yngel med endast en Fluke T5'a bakfickan.
Det är ganska typiskt att värmeapparater löser JFBn när elpatronen blir varm. Här tar det dock ganska lång tid vilket är svårare att förklara. Det vore även intressant att se om det har en koppling till termostaten, speciellt när den slår ifrån. Fritidshus med svagt nät kan störa JFBn så att den bryter utan att det är något fel. Kanske är JFBn väldigt gammal?
För att komma vidare skulle du behöva hjälp med att mäta lite på den i din stuga. Var dock noga med att berätta för elfirman att de ska mäta isolation och läckströmmar så att de inte skickar nåt yngel med endast en Fluke T5'a bakfickan.
Vvb har jag vinterförvarat varmt och torrt hemma, som det står i instruktionsboken.
När jfb löser ut så är det precis när termostaten i vvb slår till (dvs när den ska värma).
Den stog urkopplad över natten men nu på morgonen så löser jfb ut direkt man slår på vvb, precis som det var i höstas när felet uppkom. Jag har inte provat koppla den förbi jfb.
Jfb är ca 10 år gammal och jag har inga som helst problem med att den slår ifrån ”av sig självt”. Inte heller några bekymmer med övriga apparater som ligger på samma jfb, bl.a en Nibe vvb.
När jfb löser ut så är det precis när termostaten i vvb slår till (dvs när den ska värma).
Den stog urkopplad över natten men nu på morgonen så löser jfb ut direkt man slår på vvb, precis som det var i höstas när felet uppkom. Jag har inte provat koppla den förbi jfb.
Jfb är ca 10 år gammal och jag har inga som helst problem med att den slår ifrån ”av sig självt”. Inte heller några bekymmer med övriga apparater som ligger på samma jfb, bl.a en Nibe vvb.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 23 356 inlägg
Det låter helt klart som ett fel på denna VVB. Du ska under inga omständigheter köra den utanför JFBn då den uppenbarligen läcker en farligt hög ström.
Du hade förvarat den hemma - har du möjlighet att testköra den hemma också? Om din JFB hemma löser ut vid testkörningen, så är det väl en mycket säker "indikation" på att VVB är kass och återförsäljaren får lära sig hur man isolationsmäter en apparat.
En tanke är att det kan ha att göra med att inkommande vatten är svinkallt och kondens bildas utanpå behållaren i närheten av värmeelementets anslutningar, vilket ger upphov till jordfelet...??
Det skulle förklara varför den fungerade några timmar igår medans ny kondens bildas...
Jag får nog hämta hem den igen och prova här hemma.
Det skulle förklara varför den fungerade några timmar igår medans ny kondens bildas...
Jag får nog hämta hem den igen och prova här hemma.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 23 356 inlägg
Det är möjligt, men då är i så fall VVBn felkonstruerad. JFBn löste ju även när den var varm väl?
Det kan räcka att vända på stickproppen för att jfb inte ska detektera fel. Felet finns naturligtvis där men felströmmen blir lägre.
Så testa båda riktningarna.
Kanske har en oerfaren reparatör testat ett läge och nöjt sig när dennes jfb inte utlöste.
Så testa båda riktningarna.
Kanske har en oerfaren reparatör testat ett läge och nöjt sig när dennes jfb inte utlöste.
Elektroniktokig
· Västra Götaland
· 671 inlägg
Det är inte så att vvb skapar en liten läckström som ihop med ev övrig läckström löser jfb? Som Bo skrev tidigare bör detta mätas ordentligt.
Eftersom den löser JFB'n direkt oavsett temperatur eller drifttid så borde det vara ganska snabbt gjort att göra en isolationsmätning.
I brist på isolationsprovare kan du mäta resistansen fas-jord och nolla-jord med en vanlig multimeter för att se om den detekterar nån överledning.
I brist på isolationsprovare kan du mäta resistansen fas-jord och nolla-jord med en vanlig multimeter för att se om den detekterar nån överledning.