Byggahus.se
optimum
B b8q skrev:
Nja, det jag funderat på är väl i så fall att man bedömt att plastskärmarna skyddar bättre än munskydd. Annars hade väl kassapersonalen använt munskydd istället?
Jo men inte kunderna.
Och där man betalar är man ofta nära varandra, ca 1 meter.
Även där man hämtar ut alla postpaket som man numera handlar en hel del via.
Nu handlar jag på ICA och där finns scanner men inget motsvarande på posten.
Kanske borde postpersonalen ha munskydd.
Men det är rätt intressant att se på ytan på plastskydden. Ofta en hel del små fläckar vilka troligen kommer från kundernas salivdroppar. Så visst skydd ger de säkert.

• Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Jo men inte kunderna.
Och där man betalar är man ofta nära varandra, ca 1 meter.
Även där man hämtar ut alla postpaket som man numera handlar en hel del via.
Nu handlar jag på ICA och där finns scanner men inget motsvarande på posten.
Kanske borde postpersonalen ha munskydd.
Men det är rätt intressant att se på ytan på plastskydden. Ofta en hel del små fläckar vilka troligen kommer från kundernas salivdroppar. Så visst skydd ger de säkert.
De skyddar säkert lite mot stänk. Och de ger en tydlig signal att munskydd skyddar främst om det är den sjuke som bär dem.

• Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
optimum
B b8q skrev:
De skyddar säkert lite mot stänk. Och de ger en tydlig signal att munskydd skyddar främst om det är den sjuke som bär dem.
Ja till viss del men då viruset ofta sprids med aerosoler så är plastskivan långt ifrån ett fullgott skydd. Ventilation mm kan påverka spridningen.

Min syn på munskydd är att de blå lapparna ger ett visst skydd för bäraren och mest för att stänk inte ska spridas. Bättre skydd för bäraren med FFP2 och FFP3 och att de då sluter bättre till.

Nu är det ju rätt sällan jag behöva munskydd då jag kan hålla mig borta från sådan platser men ibland använder jag givetvis munskydd. Besöker man t.ex. ICA butiken när det är lite folk där så kan man hålla bra distans till alla och då anser jag att munskydd inte behövs.
Exempelvis ett besök nu söndag morgon kl 8 är det rätt så glest på ICA Maxi där jag bor.
Rätt bra om man vill ha färska frallor till frukost.
Systembolaget början av veckan ca kl 11 är rätt bra tid. Aldrig kl 16-18. Jo jag kan ofta tidigarelägga min lunch så de tiderna har ja lärt mig är rätt.
Dessutom är de tiderna jag använder nu rätt så behagliga. Gott om plats på parkeringen. Ingen trängsel och man kan plocka varor i lugn och ro. Betydligt bättre än forna kl 17-18 att handla.

BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Från den ökända Swiss sidan. Ja det har säkert hittat garferna i Jena rapporten och valt 4 av 400 städer för sin propaganda.
Nej, inte den gången utan första gången jag klistrade in graferna från Jena-studien så länkade jag till dem.

BirgitS
optimum optimum skrev:
Ingen som reagerat på plastskärmar som finns vid alla kassor.
De gör samma som munskydd, Stoppar spridningen av virus (salivdroppar).
Nej, plastskärmar bör jämföras med visir.

• Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Nu vill ju många inte använda munskydd och då behövs plastskärmar för att hindra stänk.

Om alla använt munskydd hade de varit överflödiga.

OBS. Ni hittar garanterat inga vetenskapliga fakta på att plastskärmarna som sitter vid alla kassor fungerar.
Ändå har företagen satt upp dem för att skydda sin personal.

Där går inte hålla rejäl social distans.
De hade varit överflödiga vid avstånd med. Och de går ju inte jämföra med ett munskydd, trams igen. Jämför med ett stort visir istället.
Plastskärmarna skulle suttit där innan fast i form av stabila kurer. Och då i syfte att skydda personal mot både spott och lusingar.

• Gilla
Nissens
  • Laddar…
optimum
BirgitS BirgitS skrev:
Nej, plastskärmar bör jämföras med visir.
Och visir skyddar också mot stänk precis som munskydd.
Så enkelt det kan vara.

Dock skyddar visir mot stänk i ögonen vilket är bra.
Jag använde visir ibland också.

Jag gillar att undvika smittas och att inte smitta andra.
Fortfarande frisk. :cool:

• Haha
Nissens
  • Laddar…
optimum
Redigerat:
  • Wow
Nissens
  • Laddar…
J
Då stämmer ju teorin att munskydd gör gemene man extra närgången. Åtminstone för dig som gillar anekdoter.

• Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
J Jocke Best skrev:
Då stämmer ju teorin att munskydd gör gemene man extra närgången. Åtminstone för dig som gillar anekdoter.
Nej. Vet du vad!
Det där är kön till 7:ans ölhall. Vilket förklarar att de ivrigt väntande trycker på lite för mycket. Om ivern att få fukta struparna i glada vänners lag minskat utan munskydd, vet varken du eller jag. Min gissning är att den varit densamma.
Jag föreslår att vi återupptar den diskutionen efter vår fjärde öl. Så har vi tur, kanske vi till och med kan få igång ett riktigt krogslagsmål. Det skulle vara uppfriskande efter så lång tid i isolering.:D

Staffans

• Gilla
nino och 1 till
  • Laddar…
Nissens
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Nej. Vet du vad!
Det där är kön till 7:ans ölhall. Vilket förklarar att de ivrigt väntande trycker på lite för mycket. Om ivern att få fukta struparna i glada vänners lag minskat utan munskydd, vet varken du eller jag. Min gissning är att den varit densamma.
Jag föreslår att vi återupptar den diskutionen efter vår fjärde öl. Så har vi tur, kanske vi till och med kan få igång ett riktigt krogslagsmål. Det skulle vara uppfriskande efter så lång tid i isolering.:D

Staffans
Nja, Jockes teori verkar betydligt bättre än din. :)

Nissens
J Jocke Best skrev:
Absolut! Har man munskydd så behövs inga avstånd.... det har man sett mer än en gång... :thinking:

Nissens
Nissens
optimum optimum skrev:
Nu vill ju många inte använda munskydd och då behövs plastskärmar för att hindra stänk.

Om alla använt munskydd hade de varit överflödiga.

OBS. Ni hittar garanterat inga vetenskapliga fakta på att plastskärmarna som sitter vid alla kassor fungerar.
Ändå har företagen satt upp dem för att skydda sin personal.

Där går inte hålla rejäl social distans.
Du är ju inte noga med forskningsresultat rörande munskydd, så det känns konstigt att du plötsligt är det när det gäller plastskärmar.

J Jocke Best skrev:
Jag kan bekräfta, rent anekdotiskt förstås, att munskydd gör folk mer närgångna.
Jag blev kindpussad för några veckors sedan. Vem säger nej till en puss av en italienska?
Givetvis använde hon munskydd!

• Wow
optimum
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.