Byggahus.se
Hej! (Har ett gammalt hus byggt ca 1940-talet. Källaren är tilläggisolerad utifrån. Torr dränerande mark av sand, fullt fungerande 5 år gammalt dräneringssystem runt huset. I allmänhet en väldigt torr och trivsam källare) källaren var även torr innan dräneringen men vi genomförde dräneringen iaf.

Min fundering är: efter att jag rivit ut ett förråd (en sval) under källartrappen ned till putsen på källarväggen så reglade jag upp med plåtskenor mot golv/tak utan luftspalt (vilket jag i resten av källaren kommer bygga med rejäl luftspalt) och sedan plåtreglar ca 3 cm från väggen. I denna källarvägg så är det även en ventilationskanal, ett uppbilat hål genom hela väggen med ett ventgaller i plåt ute på hussockeln och en friskluftsvetil på insidan. Denna vent är placerad under entrébron som även har tak. Jag har gjort så att jag sågade upp ett perfekt hål i gipsen framför denna friskluftsventil och skruvade bort själva ”locket” på den gamla ventilen som sitter på den putsade källarväggen bakom gipset sedan sköt jag ett perfekt anpassat ventrör direkt mot detta genom gipsväggen och monterade sedan en inre friskluftsventil på gipsväggen. Jag får en känsla att det inte är korrekt. Och funderar om jag ska försöka täta ventröret som jag sköt in mot den gamla friskluftsventilen. Täta skarven mellan dem. Och sedan montera 4 ventgaller på gipsväggen så det inte kan samlas kondensvatten vid det röret bakom gipset?

Jag skulle vilja veta det optimala moderna sättet att konsturera detta men Google har ju blivit sämst sedan det blev annonsbaserat för några år sen.

Jag skulle ha löst detta innan jag gipsade och byggde ett stort förvaringssystem på denna vägg. Men ivrighet och snabba beslut tog över.

Tips och råd mottages tacksamt!

(bilder kommer)

Allt gott!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.