Byggahus.se
BirgitS
optimum optimum skrev:
Nu är ju inte smittvägen för HIV samma som för coronan.
Konstigt exempel.

Här får du en länk så kan du läsa på om HIV

[länk]
Precis, nästa pandemi kan bero på något som inte smittar på samma sätt som covid.
optimum optimum skrev:
Och om det kommer väldigt svåra virus som t.ex. ger att 50% av alla smittade kommer avlida så kommer väl många fortfarande förneka att munskydd hjälper.
Du har inte på något sätt begränsat dig till just virus som sprids via droppsmitta.

BirgitS BirgitS skrev:
Det var ju precis det jag skrev tidigare. De fyra städerna finns med i Jena-studien och i en av dem ökade smittspridningen när munskydden infördes.
Då kanske du kan göra mig en tjänst att peka på var i Jena studien dom finns?

Förstår jag dig rätt att du också misstror studiens glasklara resultat ett munskydd hade en stor inverkan på att minska smittspridningen överlag i de undersöka städerna?

Och du tror alltså att det beror på att forskarna inte förstått att andra åtgärder också har effekt och att man gav hela kreeden till munskydd i oförstånd?

BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Då kanske du kan göra mig en tjänst att peka på var i Jena studien dom finns?
Det har jag ju redan gjort!!!

Ulltand Ulltand skrev:
Förstår jag dig rätt att du också misstror studiens glasklara resultat ett munskydd hade en stor inverkan på att minska smittspridningen överlag i de undersöka städerna?
Studien visar att munskydd (eller annan händelse samtidigt) hade stor inverkan på smittspridningen i Jena men munskydd hade det verkligen inte i de andra fyra städerna.

Ulltand Ulltand skrev:
Och du tror alltså att det beror på att forskarna inte förstått att andra åtgärder också har effekt och att man gav hela kreeden till munskydd i oförstånd?
Jag kan inte hitta någonstans att de har tagit hänsyn till andra händelser och det är därför jag har frågat dig om det flera gånger.
Hur skulle de ha kunnat mäta hur mycket minskade sociala kontakter som skedde samtidigt?

BirgitS BirgitS skrev:
Det har jag ju redan gjort!!!
Bra då är det enkelt för dig att göra det igen eller peka på inlägget tack!

BirgitS BirgitS skrev:
Studien visar att munskydd (eller annan händelse samtidigt) hade stor inverkan på smittspridningen i Jena men munskydd hade det verkligen inte i de andra fyra städerna.

Detta är närmast otroligt påstående. Studien omfattar 400 tyska regioner inkl Jena.

""We quantify the effectiveness of face masks by employing the synthetic control method (SCM; refs. 25). Our identification approach exploits this regional variation in the point in time when face masks became mandatory. We use data for 401 regions in Germany (municipal districts) to estimate the effect of this particular policy intervention on the development of registered infections with COVID-19""

""A detailed analysis of the timing of all public health measures in the regions we study guarantees that we correctly attribute our findings to face masks (and not erroneously to other public health measures).""

BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Detta är närmast otroligt påstående. Studien omfattar 400 tyska regioner inkl Jena.

""We quantify the effectiveness of face masks by employing the synthetic control method (SCM; refs. 2⇓⇓–5). Our identification approach exploits this regional variation in the point in time when face masks became mandatory. We use data for 401 regions in Germany (municipal districts) to estimate the effect of this particular policy intervention on the development of registered infections with COVID-19""

""A detailed analysis of the timing of all public health measures in the regions we study guarantees that we correctly attribute our findings to face masks (and not erroneously to other public health measures).""
Vad har ditt inlägg att göra med mitt?
I bilagan jag länkade till och visade grafer från togs 4 städer upp där man visade verkligt utfall och hur det stämde med motsv. syntetiska städer. Det var det mitt inlägg handlade om.

BirgitS BirgitS skrev:
Vad har ditt inlägg att göra med mitt?
I bilagan jag länkade till och visade grafer från togs 4 städer upp där man visade verkligt utfall och hur det stämde med motsv. syntetiska städer. Det var det mitt inlägg handlade om.

Och var i Jena studien finns den?

Din Swiss sida har ju noll i trovärdighet och nämner inte ens Jena.

Det vore ju intressant att veta om iaf 1 av 400 städer inte hade någon positiv effekt av munskydd? Eller hur?

Ulltand Ulltand skrev:

Det vore ju intressant att veta om iaf 1 av 400 städer inte hade någon positiv effekt av munskydd? Eller hur?
Städer i sig är väl mindre intressant, länder är intressant. Hur har det gått för länder med munskyddskrav ? Bra eller anus?

BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:

Bland bilagorna, appendix eller vad de kallade. Tror det var C. och kanske avsnitt 9.

BirgitS BirgitS skrev:
Bland bilagorna, appendix eller vad de kallade. Tror det var C. och kanske avsnitt 9.
Jag skall leta. Men du brukar ju vara extremt noga med källan.

Jag tycker att om påstår man något explicit i en studie bör man kunna berätta var det står.

Var är @tusenett förresten? Som drog igång alltihop.

Staffans2000
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Städer i sig är väl mindre intressant, länder är intressant. Hur har det gått för länder med munskyddskrav ? Bra eller anus?
Det vet vi inte, eftersom det inte finns ett identiskt placeboland att jämföra med.

Anus:). Det var en ny liknelse!

Staffans

• Gilla
optimum och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Men du brukar ju vara extremt noga med källan.

Jag tycker att om påstår man något explicit i en studie bör man kunna berätta var det står.
Det gjorde jag ju den gången jag klistrade in graferna från Jena-rapporten.

BirgitS BirgitS skrev:
Det gjorde jag ju den gången jag klistrade in graferna från Jena-rapporten.
Från den ökända Swiss sidan. Ja det har säkert hittat garferna i Jena rapporten och valt 4 av 400 städer för sin propaganda.

Nu har jag läst hela appendixen i Jena rapporten (helt i onödan) och författarna har tydliga förklaringar varför data inte är relevanta för studien i vissa städer.

Tex hade man fått utbrott bland personalen på två sjukhus i en stad precis när munskydd infördes. Därför skenade smittan lokalt där och resultaten kunde så klart inte användas i studien.

Städerna finns alltså inte med i analysen för att de skulle inte finnas med.

Och då kanske vi kan enas om att smittan minskade i alla 400 undersöka städer pga munskydd i studien?

Ping @tusenett

optimum
Ingen som reagerat på plastskärmar som finns vid alla kassor.
De gör samma som munskydd, Stoppar spridningen av virus (salivdroppar).
Nu vill ju många inte använda munskydd och då behövs plastskärmar för att hindra stänk.

Om alla använt munskydd hade de varit överflödiga.

OBS. Ni hittar garanterat inga vetenskapliga fakta på att plastskärmarna som sitter vid alla kassor fungerar.
Ändå har företagen satt upp dem för att skydda sin personal.

Där går inte hålla rejäl social distans.

• Gilla
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Ingen som reagerat på plastskärmar som finns vid alla kassor.
De gör samma som munskydd, Stoppar spridningen av virus (salivdroppar).
Nu vill ju många inte använda munskydd och då behövs plastskärmar för att hindra stänk.

Om alla använt munskydd hade de varit överflödiga.

OBS. Ni hittar garanterat inga vetenskapliga fakta på att plastskärmarna som sitter vid alla kassor fungerar.
Ändå har företagen satt upp dem för att skydda sin personal.

Där går inte hålla rejäl social distans.
Nja, det jag funderat på är väl i så fall att man bedömt att plastskärmarna skyddar bättre än munskydd. Annars hade väl kassapersonalen använt munskydd istället?

• Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.