Byggahus.se
Hej,

I samband med badrumsrenovering stängdes en slinga av i det vattenburna golvvärmesystemet från Thermotech som är från slutet av 90-talet.
När slingan åter öppnades så är det inget flöde på den slingan.
Det kunde snabbt konstateras att ventilpiggen kärvat igen i stängt läge. (Själva plastbiten kan man dra ur och ventilen sitter längre in i ventilhuset?)

Piggen har en vit plastkomponent som syns på bild. Det går inte att motionera den alls. Har provat att knacka på den med alla konstens regler såsom finns beskrivet i diverse trådar. Dock får jag inte piggen att släppa. Provar jag trycka in rör den sig inte ens en mm.

Finns det något mer man kan göra eller är det bara att byta hela ventilen?

Vit ventilpiggen på en vattenburen golvvärmesystemsventil som har kärvat fast, visas bredvid andra termostatventiler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ta ett tag med hammaren ( hackspett ) på metalldelen bakom, den tål myyycket så var inte rädd att bli lite elak på den. Stäng gärna av dom andra så pumptrycket hjälper till att ev öppna den.

J jonaserik skrev:
Ta ett tag med hammaren ( hackspett ) på metalldelen bakom, den tål myyycket så var inte rädd att bli lite elak på den. Stäng gärna av dom andra så pumptrycket hjälper till att ev öppna den.
Menar du metallpiggen i enligt bilden nedan?
Kan man montera loss plasten som ställdonet sitter på?
Närbild av ett radiatorställdon monterat på en ventil med metallpip.
Skapa konto

Absolut ska man kunna skruva av plastadaptern som ställdonet ansluts till.

J Josth skrev:
Absolut ska man kunna skruva av plastadaptern som ställdonet ansluts till.
kanske dum fråga men kan detta leda till att det rinner ut vatten?

Inte om det bara är en adapter. För att det ska rinna ut värmevatten behöver man lossa insatsen eller hela ventilen.

Adaptern är säkert skruvad på ventilen och kanske det är en snikvariant på ventilen som behövs för att få ställdonet på plats. Det jag menar med knacka på, är bara metallen bakom. Då kan det lossna i ventilen av skakningarna och sedan motionera den. .

Nästa bekymmer är att få loss adaptern, polygrip med tejp på funkade inte då det bara glider runt på plastadaptern, några andra tips?

Om den är i plast och sitter så hårt att inte ens en polygrip klarar det är mystiskt(?) Skulle ta bort någon annat ställdon och känna på om "plastadaptern" sitter lika hårt där.

J Josth skrev:
Om den är i plast och sitter så hårt att inte ens en polygrip klarar det är mystiskt(?) Skulle ta bort någon annat ställdon och känna på om "plastadaptern" sitter lika hårt där.
ok, tack fick bort plasten till slut. Fick ta i lite mer med polygrip helt enkelt.

Hackar lite med hammare men piggen sitter som berget och känns orubblig.
Vågar man försöka dra ut försiktigt med polygrip?

Närbild på en fastsatt metallpigg i ett rörsystem med synliga verktygsspår.
Skapa konto

Svar nej , då kan den komma ut helt och inte bra, samt att det kan bli grader på den. Går den att trycka in, serut att vara ute, kolla en annan för att se hur det ser ut. Annars bara knacka på den. lägg ett mejselskaft på piggen och knacka med hammaren med lite våld. Knacka på ventilens bakre del med, ini sitter det en kägla som ska röra på sig och den kan ha kärvat. Detta med att kärva är en klassiker på hösten, då den varit stängd hela sommaren.

J jonaserik skrev:
Svar nej , då kan den komma ut helt och inte bra, samt att det kan bli grader på den. Går den att trycka in, serut att vara ute, kolla en annan för att se hur det ser ut. Annars bara knacka på den. lägg ett mejselskaft på piggen och knacka med hammaren med lite våld. Knacka på ventilens bakre del med, ini sitter det en kägla som ska röra på sig och den kan ha kärvat. Detta med att kärva är en klassiker på hösten, då den varit stängd hela sommaren.
Jag knackade i säkert två timmar med en mindre hammare utan övervåld och det kom ut svart sörja. Provade försiktiga vrida med tång samt motionera in och lite ut och så fort man antingen vrider eller tar lite utåt droppar det vatten.

Resultatet av allt knackande blev inte så märkbart. Tar jag i med något hårt och försöker trycka in det kanske den åker den in cirka 2 mm nu (man får trycka hårt). Från tidigare 0-1mm.

De andra som fungerar kan man dra inåt säkert 4-5mm.

Blev inte så populär här hemma efter allt knackande :sweat:. Det är rätt varmt ute så svårt att bedöma ifall slingan släpper igenom något vatten. Har ytterligare en som kärvar enligt tidigare misstanke, tror den också går att trycka in mkt mindre än de andra.

Jag har faktiskt inte provat knacka så mycket på ventilens bakre del. Antar att man får köra ovanifrån på de runda partiet?
Det med skruvmejsel kanske jag också kan prova så man kan ta i lite mer. Dock skakar hela golvvärmefördelaren om man tar i lite så man är kanske lite väl försiktig. :rolleyes:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.