Byggahus.se
Hej!

Har grävt ett dike och har fått bort gamla berberis (taggiga!) tillsammans med rötter men då de stått där säkerligen 40år så finns det rötter "utanför" diket.

Vad vore bäst att göra då thujorna kommer planteras i det diket?

Bild nedan

Nyligen grävt dike bredvid trottoar med synliga gamla rotsystem och jordhögar, avsedda för nya thujaplanteringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skjuter berberis rotskott? Annars är det bara att plantera som vanligt med tillägget att tujorna får lättare att sprida sina rötter då de tunnare rottrådarna från berberisen mulltnar och efterlämnar hålrum.

Väldigt bra fråga, det är inget jag känner till faktiskt.

Efter att kikat på diket så finns det väldigt många rötter. Problem?
Hur mkt kan jag räkna med att markduk gör nytta?

Det här vill du inte höra men berberis är känt för att leverera rotskott och vad jag ser från bilderna så finns massor av rötter kvar - och ris.

Markduk är ingen bra lösning på sikt, i början går det bra men så småningom tar naturen ut sin rätt genom att man förhindrar det viktiga kretsloppet, under markduken trivs inga nedbrytare eller maskar, jorden blir kompakt och syrefattig.

En tujahäck är en stor investering både ekonomiskt och med den arbetsinsats som krävs. Underarbetet är det som bestämmer resultatet och det som man bör satsa ordentligt på, genvägar är senvägar.

Jag vet inte vad som är bäst, en grävare som kan sanera jorden eller att göra det manuellt.

Tillägg; det ser ut som några stora träd alldeles i närheten av diket, träd som med sina rötter och skugga kan påverka tujorna. Beror på närhet och till viss del vilken sorts träd det är.

• Gilla
Karlia
  • Laddar…
C Chateau skrev:
Hej!

Har grävt ett dike och har fått bort gamla berberis (taggiga!) tillsammans med rötter men då de stått där säkerligen 40år så finns det rötter "utanför" diket.

Vad vore bäst att göra då thujorna kommer planteras i det diket?

Bild nedan

[bild]
Hur löste ni rotproblemet? Har liknande situation, men med hagtorn. Har gått runt med en sekatör och klippt så bra det går, men oklart om det är tillräckligt.

• Uppgrävd mark med synliga rotavsnitt nära en trädgårdsaltan och en studsmatta.
    Skapa konto
  • Grävd jordremsa längs kantsten med synliga kvarvarande små rötter och jordklumpar.
    Skapa konto
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.