Byggahus.se
Hej, behöver man kvistlacka detta tak innan man försöker få det ljusare? Trätak med synliga kvistar innan eventuell kvistlackering och ljusbehandling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild av en ljus träpanel med mörka kvistmärken och parallella räfflor.
Skapa konto

Det kan man aldrig veta, men jag hade gjort det.

Jag hade rullat på en heltäckande spärrgrund istället. Enklare.

• Gilla
Schwen92
  • Laddar…
Düsseldorff
Beror på vad du menar med att få taket ljusare. Ska du måla det? I så fall spärrgrund. Nåt annat? Shellack på kvistarna,

Jag har precis målat ett nästintill identiskt tak, 2 lager isolergrund och 2 svängar takfärg, blev suveränt (y)

Före och efter

• Interiörbild som visar ett träpaneltak och vitmönstrad tapet med en hängande ljuskrona och ett fönster.
    Skapa konto
  • Renoverat rum med vita takpaneler, mönstrad tapet och en tänd taklampa.
    Skapa konto
  • Gilla
Sarek8
  • Laddar…
Schwen92 Schwen92 skrev:
Jag har precis målat ett nästintill identiskt tak, 2 lager isolergrund och 2 svängar takfärg, blev suveränt (y)
Fruktansvärt tråkigt dock :crysmile:

• Gilla
Lexington
  • Laddar…
Schwen92 Schwen92 skrev:
Fruktansvärt tråkigt dock :crysmile:
Ett helvetesjobb!
Gjorde samma sak på en liten toalett för några år sedan, drygt 2 kvm, vidrigt jobb!

• Gilla
Schwen92
  • Laddar…
Kvistlacka alla kvistar i paneltaket eller ännu bättre grundmåla med en riktig spärrgrundfärg. Jag har målat om ett paneltak som blev grundat med vattenbaserad spärrfärg det taket syntes kvistarna igenom takfärgen efter ca ett år. Ett annat rum jag målade taket samtidigt i grundade jag med alkyd baserad spärrgrundfärg och det taket är fortfarande lika fint utan blödande kvistar.. Det luktar dock starkt i hela huset när man använder alkyd baserad spärrgrundfärg.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.