Byggahus.se
O oxöga skrev:
Trist. Stå på dig och be dem hänvisa till vilken paragraf de lutar sig mot. De kommer, om de inte ändrar uppfattning, neka startbesked. Detta har förmodligen inte handläggaren/inspektören delegation på utan det bör vara bygglovschefen alternativt nämnden i din kommun. Förmodligen borde det då uppdagas att du följer gängse regler och krav. Kolla om delegationsförteckningen i din kommun med andra ord.
Förstår inte riktigt. Vad ska jag göra med deligationsförteckningen?

O
Lena Elisabet Lena Elisabet skrev:
Förstår inte riktigt. Vad ska jag göra med deligationsförteckningen?
Där står det vem som har delegation på att vägra ett startbesked för åtgärden. Det kan vara bra att veta vem i din kommun som har det i detta fall. Detta då det inte är säkert att chefen alternativt nämnden delar handläggaren/inspektörens bedömning.

H hempularen skrev:
Attefallsreglerna säger bara 4,5m från tomtgräns. Sedan får man antagligen inte bygga på själva vägområdet, det är väl någon form av nyttjanderätt som väghållaren har. Men vägområdet kan väl knappast sträcka sig 4,5 m in på tomten.
Är det vägområde så är det ju inte tomt, utan då börjar tomten där vägområdet slutar. De 4,5 meterna skulle då alltså räknas från där vägområdet slutar, inte vid fastighetsgränsen.

Men nu var det ju inte det som var problemet, utan verkar vara en kommun som sätter upp godtyckliga regler för att den vill styra byggnationen i området utan att ha rätt till det.

• Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
P
Nåja, PBL ställer krav på stads- och landskapsbild, så nog har kommunen rätt att ställa krav. En stads- eller landskapsbild finns alltid överallt. Däremot låter det väldigt ospecifikt att bara kräva 6 m hur som helst, de måste ha sagt något mer? Har du en anonym och bra detaljplan eller situationsplan som du vill dela med dig av?
Är detta något handläggaren ber dig att ändra, du har inte fått ett avslag?

Ska det vara så här ?
Nej.
I bland är det enklare att inte fråga och ta tilläggsavgifterna om man mot förmodan blir påkommen.

H
Vi ska bygga en komplementsbostadshus (Attefallshus). Inget garage
Kan kommunen ha missuppfattat? För det brukar ju vara 6 m in på tomten för garage om infarten är från vägen direkt in till garaget. Gå in på kommunens hemsida och läs vad de skriver där. Som andra skriver, titta på detaljplanen och se vad som är skrivit i den.

H
H hempularen skrev:
Som sagt så länge inte detaljplanen har explicita begränsningar för bygglovsfria byggnader. Så gäller reglerna i PBL (4,5m). Oavsett att det kan finnas en 6m regel i detaljplanen, en sådan gräns gäller i så fall för bygglov, inte för bygglovsfria byggnader.
(y)

H hempularen skrev:
Attefallsreglerna säger bara 4,5m från tomtgräns. Sedan får man antagligen inte bygga på själva vägområdet, det är väl någon form av nyttjanderätt som väghållaren har. Men vägområdet kan väl knappast sträcka sig 4,5 m in på tomten.
Attefallsreglerna kräver i omedelbar närhet av huvudbyggnad men inte hopbyggt. Det är ju bra för andra om omedelbar närhet inte tolkas alltför snålt, men 4,5 m är ju närmre än 6 m så det borde väl vara positivt ur regelverkets synpunkt. När kravet 4,5 m till granne ställs ska det väl tillämpas på båda sidor och då blir det ju 9 m mellan byggnaderna.

F FGLIN skrev:
Attefallsreglerna kräver i omedelbar närhet av huvudbyggnad men inte hopbyggt. Det är ju bra för andra om omedelbar närhet inte tolkas alltför snålt, men 4,5 m är ju närmre än 6 m så det borde väl vara positivt ur regelverkets synpunkt. När kravet 4,5 m till granne ställs ska det väl tillämpas på båda sidor och då blir det ju 9 m mellan byggnaderna.
Ja, men jag har ingen närhet till granne vid min två tomtgränser utan på andra sidan gränsen är kommunens mark.

Ja, men jag har ingen närhet till granne vid min två tomtgränser utan på andra sidan gränsen är kommunens mark.
Inget spelar någon roll, du får alltid placera attefallare 4,5 m från tomtgräns (finns några specialfall där det begränsas av detaljplan, men mycket ovanligt). Om din kommun kräver 6 meter har dom fel. Ta hjälp av din KA i diskussionerna med kommunen, får du inte bra hjälp så byt KA. Det är en av dom viktigaste sakerna då man väljer KA, stödet för att kunna slå kommunen på fingrarna om dom har fel (vilket inträffar alldeles för ofta).

Du skriver att det ska ligga i en del av tomten där cykel gång är på ena sidan och gata på andra?

Det är inte så att det är sikttriangeln som gör att ni måste dra in det till 6m?

I någon tråd tror jag en 6-metersgräns omnämndes som sade att för en byggnad inom 6 m från allmän plats så skulle bygghöjden räknas i förhållande till den allmänna platsens medelhöjd. Kan det vara så att du måste flytta huset bort från någon lågt liggande allmän plats?

• Gilla
MetteKson
  • Laddar…
P
F FGLIN skrev:
I någon tråd tror jag en 6-metersgräns omnämndes som sade att för en byggnad inom 6 m från allmän plats så skulle bygghöjden räknas i förhållande till den allmänna platsens medelhöjd. Kan det vara så att du måste flytta huset bort från någon lågt liggande allmän plats?
jisses vilken knölig regel!

R
P Patmark skrev:
jisses vilken knölig regel!
Den finns i Plan- och byggförordningen 1 kap. 3 §:
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...n--och-byggforordning-2011338_sfs-2011-338#K1
"Byggnadshöjden ska räknas från den medelnivå som marken har invid byggnaden. Om byggnaden ligger mindre än sex meter från allmän plats, ska dock beräkningen utgå från den allmänna platsens medelnivå invid tomten, om inte särskilda skäl föranleder annat."

P
R rolflidvall skrev:
Den finns i Plan- och byggförordningen 1 kap. 3 §:
[länk]
"Byggnadshöjden ska räknas från den medelnivå som marken har invid byggnaden. Om byggnaden ligger mindre än sex meter från allmän plats, ska dock beräkningen utgå från den allmänna platsens medelnivå invid tomten, om inte särskilda skäl föranleder annat."
ahh markhöjden. Jag missförstod inlägget, det där tycker jag inte är så knöligt.

Men jag tror att det här helt enkelt handlar om att de inte tycker att det ska byggas nåt hus och att de använder svepskäl. Det kan ju finnas en rimlig anledning i grund och botten men som saknar lagstöd. Eller så finns det ingen rimlig anledning.

Jag har svårt att tro att 1,5 meter gör så stor skillnad för stads- och landskapsbilden. Det skulle vara om alla hus står perfekt på samma avstånd från vägen. Isåfall tycker jag att de ska säga det.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.