Byggahus.se
T
Jag ska bygga ett Attefallshus. Huset kommer stå på singel och sen 45x170 reglar som kommer stå på markplattor.
Golvreglarna kommer jag ha råspontsluckor under som isoleringen ska ligga på.

Vilken typ av isolering är att föredra?
Vanlig stenullsisolering eller cellplast?

Stenullsskivorna är 560mm breda vilket passar bäst för cc60 måttet på reglarna. Cellplast kommer tyvärr endast som 600breda.

Mineralullsskivor är gjorda för ändamålet och enklast att få tätt. Tänk på att sätta någon form av vindskydd i botten.

T Ejmelie skrev:
Jag ska bygga ett Attefallshus. Huset kommer stå på singel och sen 45x170 reglar som kommer stå på markplattor.

Stenullsskivorna är 560mm breda vilket passar bäst för cc60 måttet på reglarna. Cellplast kommer tyvärr endast som 600breda.
Råspontluckor var ett ovanligt val för trossbotten. Det måste om inte annat vara väldigt besvärligt att få på plats. Trossbottenskivor är avsedda för ändamålet.

• Gilla
HammarClark
  • Laddar…
T
A andersmc skrev:
Råspontluckor var ett ovanligt val för trossbotten. Det måste om inte annat vara väldigt besvärligt att få på plats. Trossbottenskivor är avsedda för ändamålet.
På vilket sätt skulle de vara svårare att få på plats menar du?

För att man måste fästa dom underifrån. Det vanliga är att man sätter läkt på sidan eller en bräda på undersidan av golvåsarna och lägger i trossbottenskivor uppifrån.

• Gilla
Tomture61 och 1 till
  • Laddar…
T Ejmelie skrev:
På vilket sätt skulle de vara svårare att få på plats menar du?
Jag ser att useless har svarat, ungefär som jag tänkte. När du spikar dit råspontluckorna måste du kralla in under golvreglarna och spika dem underifrån, uppåt. Näst intill ogörligt.

Eller får du bygga hela golvet uppochner och sedan vända det.

Men du kanske tänkte på något helt annat sätt?

T
useless useless skrev:
För att man måste fästa dom underifrån. Det vanliga är att man sätter läkt på sidan eller en bräda på undersidan av golvåsarna och lägger i trossbottenskivor uppifrån.
Ja det är precis så jag tänkte göra med råspontsskivorna. Trallbrädor under reglarna och sen skruva råsponten i dem uppifrån. De har ju i princip samma bredd som trossbotten skivorna så förstår inte varför man inte kan göra samma sak med råspontsskivorna.

Redigerat:
Rent tekniskt funkar det säkert, men det känns lite onödigt kraftigt för en blindbotten. Borde vara dyrare också än trossbottenskivor?
Sen är ju trossbottenskivorna fukttåligare än vanligt obehandlat trä.

T
De är marginellt dyrare. 130kr/kvm mot 120. Tänker att jag grundmålar dem först.

Köpte lite extra råspontsskivor när jag beställde hem virke tidigare.

T Ejmelie skrev:

Kör stenull helt klart. Svårt att få tätt med cellplast.
Du skriver att huset ska stå på singel och markplattor? Det låter inte som du får någon vidare ventilation under huset om du inte menar något annat?

Råspontluckor är inte så vanlig men kommer funka kanon. Varenda gammalt hus har brädor som blindbotten. Glöm inte att klä in botten med vindpapp innan isolering. Jag förespråkar den svarta lite tjockare pappen.

Lycka till med bygget.

• Gilla
Tovin
  • Laddar…
richardtenggren
Om du ska köra med råspontsluckor bör du väl kapa dessa på längden till fackets bredd, annars blir det ganska svagt? Nu blir ju lasten i princip bara egenvikten, men dessa är ju bara ihopklammrade?

richardtenggren richardtenggren skrev:
Om du ska köra med råspontsluckor bör du väl kapa dessa på längden till fackets bredd, annars blir det ganska svagt? Nu blir ju lasten i princip bara egenvikten, men dessa är ju bara ihopklammrade?
Kolla i gamla hus. Då ligger det lösa brädor. Så det viktiga är att lämna lite rörelsemån åt alla håll.

richardtenggren
Krille-72 Krille-72 skrev:
Kolla i gamla hus. Då ligger det lösa brädor. Så det viktiga är att lämna lite rörelsemån åt alla håll.
Ja precis men då ligger ju dessa på tvären, dvs vinkelrätt mot golvåsen? Jag tolkade att TS ville köra luckan i samma riktning som åsarna, då kommer de troligen hänga ner i mitten. Allt går ju att lösa så klart :)

Krille-72 Krille-72 skrev:
Råspontluckor är inte så vanlig men kommer funka kanon. Varenda gammalt hus har brädor som blindbotten.
Men då la man inte brädorna på längden. Då tog man stumparna som blev över från föregående bygge och la dem på tvären i blindbottnen.

• Gilla
1977bjorn och 1 till
  • Laddar…
Känns som brädor andas och har sig. Tanken har slagit mig med. Alternativet för mig är oljeboard 6mm eller fibercementskiva. Känns inte som att fibercementskivan andas så bra. Oljeboard kan hänga ner sig, men brädorna ligger där de ligger...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.