Byggahus.se
A
"Alltså måste vi utgå från att TS och grannen har blivit goda vänner sen förra gången TS frågade om att ta ner träden."

Varför MÅSTE vi det?

P
Det har jag redan förklarat. "Måste" ska dock här inte läsas som ett kommando, utan som en argumentationsteoretisk term.

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
A
P pmd skrev:
Det har jag redan förklarat. "Måste" ska dock här inte läsas som ett kommando, utan som en argumentationsteoretisk term.
Okej..
Då hade jag bara missat att du förklarade detta.

Staffans2000
Maskintok skrev:
"Alltså måste vi utgå från att TS och grannen har blivit goda vänner sen förra gången TS frågade om att ta ner träden."

Varför MÅSTE vi det?
Nej det MÅSTE vi inte. Vi måste inte heller blint lita på att du är oskyldig, bara för att du blev frikänd, eller att jag är skeptisk till Coronavaccinen.
Men det blir meningslöst att diskutera genom att ifrågasätta uppgiftslämnarens uppgifter.
Ibland blir jag ändå tveksam. Framförallt när en trådskapare verkar helt rabiat, eller kommer med påståenden som på inget sätt behöver stämma. Som ditt påstående att den skjutglade miljardären är oskyldig till jaktbrott, bara för att brott inte kunde styrkas.

Staffans

A
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Nej det MÅSTE vi inte. Vi måste inte heller blint lita på att du är oskyldig, bara för att du blev frikänd, eller att jag är skeptisk till Coronavaccinen.
Men det blir meningslöst att diskutera genom att ifrågasätta uppgiftslämnarens uppgifter.
Ibland blir jag ändå tveksam. Framförallt när en trådskapare verkar helt rabiat, eller kommer med påståenden som på inget sätt behöver stämma. Som ditt påstående att den skjutglade miljardären är oskyldig till jaktbrott, bara för att brott inte kunde styrkas.

Staffans
nå jo.
Lite som vi kan ta i den tråden.
Men japp helt klart, jag bara reagerade på MÅSTE.. även om det i detta sammanhang inte betydde ett krav...När man inte förstår så frågar då jag iallafall... hellre än att anta slutsatser som kan vara felaktiga... Vilket det hade varit om jag tagit detta som ett krav..

Maskintok skrev:
Jag struntar fullständigt i vad mina grannar gör eller anser.. de brukar komma om de vill något, jag gör det inte. Har ingen anledning till att störa dem, för min mark ligger inte så jag behöver det.
Däremot så har grannarna önskemål om det ena eller det andra för att jag äger ca 4 km med strand vid älven... och har åkermark där.

äganderätten är för mig en kär sak, den blir dock misshandlad och folk respekterar inte ägande.. det vore på sin plats att detta ändrades.. har grannar som kommer på kaffe, vin mm men varför skulle jag ens bry mig om vad de håller på med?

Jag har fullt upp med att sköta mitt och se till att sköta jordbruket.. de flesta av mina grannar vill bara ha av mig utan att betala eller byta.. fälla min skog eller dans ner min sädd som jag ska leva av på vintrarna..
I fjol gick jag miste om 5000 kr då man valde att köra atv på åkern medans jag var i Härjedalen på jobb...
gör dina grannar detta? tror inte det.
De är säkert snälla människor men de flesta här är inte det... Jag vill inte ha med dessa att göra alls...

respekt, den respekt de får är den de visar mig. jag har inget problem med att visa acceptans för deras boende men respekt skall man inte få bara för att, det är något man gör sig förtjänt av... Inte genom att gnälla över att träd skymmer solen... Det gjorde de igår också... Och långt före dessa personer valde att köpa fastighet..

klampar man in hos mig och börjar tala om att få fälla träd, då har man inte visat respekt först.. Så enkelt är det för mig.
Ja, med sådana grannar tappar man ju snabbt lusten att vara givmild på något sätt. Tyvärr så tycker jag att det finns en mer egocentrerad tendens hos de flesta nu för tiden. Alla vill ha men ingen vill ge. Så dina grannars attityd är det man kan vänta sig numera.

• Gilla
1
  • Laddar…
A
ingenmansland ingenmansland skrev:
Ja, med sådana grannar tappar man ju snabbt lusten att vara givmild på något sätt. Tyvärr så tycker jag att det finns en mer egocentrerad tendens hos de flesta nu för tiden. Alla vill ha men ingen vill ge. Så dina grannars attityd är det man kan vänta sig numera.
Jo men det finns ju även skapliga grannar.
Har en som köper ved varje år.
Inga beskymmer där. han frågade över att få hyra mig och min vedkap.. Blev att han köpte veden klar av mig istället... När jag förklarade att det blev dyrare att hyra in hjälpen..

Staffans2000
Maskintok skrev:
Jo men det finns ju även skapliga grannar.
Har en som köper ved varje år.
Inga beskymmer där. han frågade över att få hyra mig och min vedkap.. Blev att han köpte veden klar av mig istället... När jag förklarade att det blev dyrare att hyra in hjälpen..
Är inte det samma sak?

Staffans

P
Är inte det samma sak?
Inte nödvändigtvis. Maskintok kanske är generösare mot sina grannar än han vill medge här i forumet. ;)

• Haha
Staffans2000
  • Laddar…
A
P pmd skrev:
Inte nödvändigtvis. Maskintok kanske är generösare mot sina grannar än han vill medge här i forumet. ;)
10 m3 kapat och klart kostar honom ca 4500 kr och lite kaffe.
hyra in mig och traktorn med kapen skulle ha kostat ca 7500 kr för samma mängd..
klart att traktorn och redskapet inkl förare är dyrare än att kapa upp ved.

står jag och kapar ved hemma för att sälja så räknar jag inte på 750 kr i timmen exkl förare.. plus moms vill säga.. ;)

• Gilla
skoge
  • Laddar…
A
jag är lika resonlig som jag är oresonlig..
Kan jag hjälpa till så gör jag det, men inte när det gäller om att ge bort egendomar..
schyssta priser för ved eller maskiner ja.
renoveringar ja.
Men det jag äger bestämmer jag när det lämnar gården...

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Maskintok skrev:
njo nog pratar jag med mina grannar och de med mig, men ingen av oss gamar på någon annans träd, iallafall inte nu längre.;)

Vill de något så frågar de, men gäller det träd så är vi alla överens om att de ska stå.
De vill ha skugga Och jag slippa se dem..
vinn vinn.. (y);)

Är kul att kunna dricka kaffe med närmsta grannen och prata om annat än att känna att vederbörande bara hälsar på för att gama på träden eller annat som jag äger, det är ingen vänskap det är falskhet..
Känner igen det där.

• Gilla
1
  • Laddar…
L
J Johansen skrev:
[bild] [bild] Vi är omgivna av träd över allt på våra tomter, och tomterna är som sagt runt 3000 kvm, så det är inte som att det saknas träd. Tvärt om så är det oftast så att tomter inte tas hand om ordentlig så träden växer till slut vilt.
Ja det är det som är problemet! En granne har aspar som tomtgräns o jag bara hans rötter. O skit som jag får gå och sköta. Men ska sätta upp stort staket så slipper jag all sly o krusbärsbuskar

Staffans2000
L Lowley skrev:
krusbärsbuskar
Krusbärsbuskar? Får du fjollanfall, även av dom?

Staffans

• Haha
Byggda och 2 till
  • Laddar…
L
Krusbärsbuskar? Får du fjollanfall, även av dom?

Staffans
Du vet vilda... brukar inte bli så bra bär! Om några alls

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.