42 371 läst · 226 svar
42k läst
226 svar
Nibe S 1255 1,5-6 kW går ej att duscha mer än 15 min
Jag har den äldre modellen, men det är väl i princip samma.
Den fungerar ju för att alla ska hinna tvätta av sig, men är man en hel familj som gillar långa varma duschar så förslår inte en beredare på 180 liter halvvarmt vatten långt.
Mina iakttagelser:
- Glöm ekonomiläget om du gillar att duscha varmt, även om mängden skulle räcka så går det inte att få en rejält varm dusch.
- Det går att tweaka temperaturinställningarna en del så att man kör en högre temperatur i normalläget utan att behöva komplettera med el.
- Det verkar ske en omblandning i behållaren en stund efter ett större varmvattenuttag. Om person 2 går in och duschar direkt efter att person 1 tagit en lång varm dusch så brukar varmvattnet räcka till, men om person 2 väntar en kvart så är vattnet ofta ljummet.
- Att ta loggar är bra för att kolla om något verkar fel.
Den fungerar ju för att alla ska hinna tvätta av sig, men är man en hel familj som gillar långa varma duschar så förslår inte en beredare på 180 liter halvvarmt vatten långt.
Mina iakttagelser:
- Glöm ekonomiläget om du gillar att duscha varmt, även om mängden skulle räcka så går det inte att få en rejält varm dusch.
- Det går att tweaka temperaturinställningarna en del så att man kör en högre temperatur i normalläget utan att behöva komplettera med el.
- Det verkar ske en omblandning i behållaren en stund efter ett större varmvattenuttag. Om person 2 går in och duschar direkt efter att person 1 tagit en lång varm dusch så brukar varmvattnet räcka till, men om person 2 väntar en kvart så är vattnet ofta ljummet.
- Att ta loggar är bra för att kolla om något verkar fel.
Den sitter monterad mellan utgående varmvatten och inkommande kallvatten. Om man t ex har 60 grader i en beredare, och har blandningsventilen inställd på 55 grader, då kommer det 60 gradiga varmvattnet att blandas ut med kallvatten till 55 grader. På så vis får man ut en större mängd varmvatten.E EmelieW skrev:
Det kan ju vara så att du redan har en monterad.
Att tänka på är att stopptemp på varmvatten ofta är lite lägre än den faktiska varmvattentemperaturen då den mäts en liten bit ner i tanken. Stopptemp på 55 grader ger nog nästan 60 grader i toppen på tanken.
Jag kan inte s1255 men har en f1255 3-12kw, så mitt svar är baserat på den - tror modellerna är ganska lika.
Installatören får ju fixa så gott det går, men en 6kw bör vara i underkant.
Det som går att göra på pumpen är att höja temperaturen, både maxtemp och när den börjar ladda. (Det blir dock sämre ekonomi), samt att ändra prioriteringen mellan varmvatten och värme. Jag tror min kör 30/30 minuter när det finns ett behov av båda.
Vi är en familj med två vuxna och ett barn och vi har aldrig tagit slut på varmvattnet i vår f1255 trots att vi duschar länge ibland, och då och då efter dottern har badat badkar.
Visserligen har vi mer effekt och ett 200m borrhål, men även vår pump har en 180l-beredare och nån gång på tre år skulle det ha inträffat att den kör sina 30 minuter värme precis när vi duschar, och därmed inte gör något varmvatten alls tycker jag.
Det är inte så att ni har ett gammalt duschmunstycke, dvs ett som inte är vattenbesparande?
180 liter 55-gradigt vatten är ändå ganska mycket.
Vad hade ni innan? Elberedare? Hur stor isåfall?
Installatören får ju fixa så gott det går, men en 6kw bör vara i underkant.
Det som går att göra på pumpen är att höja temperaturen, både maxtemp och när den börjar ladda. (Det blir dock sämre ekonomi), samt att ändra prioriteringen mellan varmvatten och värme. Jag tror min kör 30/30 minuter när det finns ett behov av båda.
Vi är en familj med två vuxna och ett barn och vi har aldrig tagit slut på varmvattnet i vår f1255 trots att vi duschar länge ibland, och då och då efter dottern har badat badkar.
Visserligen har vi mer effekt och ett 200m borrhål, men även vår pump har en 180l-beredare och nån gång på tre år skulle det ha inträffat att den kör sina 30 minuter värme precis när vi duschar, och därmed inte gör något varmvatten alls tycker jag.
Det är inte så att ni har ett gammalt duschmunstycke, dvs ett som inte är vattenbesparande?
180 liter 55-gradigt vatten är ändå ganska mycket.
Vad hade ni innan? Elberedare? Hur stor isåfall?
varför säger du att den är i underkant med 6kW?D Danieln84 skrev:
jag har en gammal 1210 på 7kW som värmer ett dubbelt så stort hus. Jag röstar för att det handlar om att prioritera VV produktion på alla sätt och räcker inte det är det vv-volymen det är fel på, inte effekten på vp. 180liter vatten i en värmepump har sina begränsningar, vill man runt det för man öka volymen, tempen eller både och.
Så många svar men fortfarande ingen som föreslagit att lufta beredaren?
Ett par deciliter luft lär nog hjälpa mycket!MathiasS skrev:
Microbubblor i nyinstallerade system (både på köldbärare och på värmebärare) är nog mer standard än undantag.
Till ts: hör du att det bubblar/porlar nånting i ditt värmesystem?
Det är nominellt. Man får aldrig ur 6 kW ur den här maskinen. Att jämföra med en on/off-pump blir inte riktigt rättvisande.MathiasS skrev:
varför säger du att den är i underkant med 6kW?
jag har en gammal 1210 på 7kW som värmer ett dubbelt så stort hus. Jag röstar för att det handlar om att prioritera VV produktion på alla sätt och räcker inte det är det vv-volymen det är fel på, inte effekten på vp. 180liter vatten i en värmepump har sina begränsningar, vill man runt det för man öka volymen, tempen eller både och.
Den här ger 2,87 kW vid 0 grader inkommande köldbärare och 45 graders framledning. Vid varmare borrhål och lägre framledning så förbättras siffrorna så klart.