Byggahus.se
Hej,
Vi har precis köpt en villa i Göteborg.
Värme systemet som sitter där nu är en gammal elpanna med vattenburen värme som troligt vis kommer behövas bytas ut inom en snar framtid.
Huset har ingen indragen fjärrvärme nu men fjärrvärmen finns utanför vid tomt gränsen.

Var i kontakt med Göteborg energi och dom sa att det skulle kosta 250000:- att ansluta villan till fjärrvärmenätet plus att det sen ska installeras i huset om man inte väljer att hyra utrustningen då.

Frågade också vad det skulle kosta om man gräver själv och då skulle det hamna på ca 200000:-
Jag tycker detta låter sjukt mycket!?
Då känns det bättre att satsa på luft/vatten pump.
Är det någon här som har kopplat upp sig på fjärrvärmenätet i efter hand och vad fick ni betala för kalaset?
Tackar för tips!

Hej Välkommen!

Djupborra.

• Gilla
pelkon
  • Laddar…
Hej,

Ja det lät ju allt annat än billigt :sweat:

För de pengarna så får du ganska många luft/vatten värmepumpar.
Är bergvärme uteslutet eller? Kan vara värt att kika på.

Henrik.woll Henrik.woll skrev:
Hej,

Ja det lät ju allt annat än billigt :sweat:

För de pengarna så får du ganska många luft/vatten värmepumpar.
Är bergvärme uteslutet eller? Kan vara värt att kika på.
Knappt tänkt på bergvärme innan, alltid trott att det skulle vara det dyraste alternativet.
Men nu blev jag så chockad när jag fick priset på fjärvärmen så får nog kolla på bergvärme också.

• Gilla
Bkungen
  • Laddar…
Installera bergvärme är väl typ 150 000kr.
Sen så smyghöjs avgiften för fjärrvärme hela tiden. Det som var billigt och ekonomisk med fjärrvärme för 10 år sedan känns inte lika ekonomiskt idag.
Hade valt bergvärme alla dagar i veckan.

Ja bergvärme alternativt luft/vatten
Jag hade inte velat sitta i knät på GBG energi med samma anledning som A.G skrev..

P
Med dagens elpriser så är det ju klart lönsammast med fjärrvärme, jag betalar 57 öre/kWh + en årlig avgift. För min villa på ca 180m2 så landar årsförbrukningen på ca 12MWh och då skall tilläggas att vi fyller upp jacuzzin med varmvatten flera ggr i veckan. I runda slängar en tusenlapp i månaden för min värme. Inte kul att sitta med en bergvärmepump som drar dyr el vintertid. En fjärrvärmecentral håller dessutom minst 25 år om du sköter den och går den sönder så billigt att reparera. Hur länge håller en berg/luft/värmepump? Dessutom tar värmen aldrig slut, inte kul att bada kallt siste man in. Jag hade hoppat på fjärrvärme alla dagar i veckan. Med en ränta på ca 1% så ligger kostnaden på ca 1400kr / år att låna 200k. Det tjänar du in redan första kalla månaden på året. De som sitter med pump gråter nu när vi har ett elpris på 6kr/kWh här i södra Sverige och höga elpriser vintertid får vi börja vänja oss vid.

Alla kalkyler du ser som säger att bergvärme billigast bygger på låga elpriser. Det kan du glömma framöver. Det krävs utbyggnad av elnätet och stora investeringar och det dröjer innan efterfrågan möts av större tillgång. Nu skall alla köra elbil och staten vill ha sin kaka. Vi importerar el från våra grannländer när vi inte kan möta behovet och de behöver sin egen el. Våra grannländer är nämligen duktiga på att ta betalt för sin fossil el, så vänj dig vid höga priser.

Redigerat:
Åter igen denna hjärndöda logik med att man inte vill sitta i knäna på fjärrvärmeleversntörerna. Men att vara slav under elpriset är ok ? att vara slav under moms, energiskatt och nätavgift är ok ?

Att fjärrvärmen har blivit dyrare senare beror till stor del på den ökade miljönytta som produktionen ger. Man eldar svårare avfall och det kostar mer. Dessutom så slår konjunkturer på bränsle och världsmarknader även här.

Völjer man fjärrvärme så väljer man någon som gagnar alla, VP gagnar i bästa fall sig själv. Det är ju paradoxalt med alla som tycker VP är en lämplig lösning samtidigt som det skapas tråd efter tråd om att man har hög elförbrukning trotts vp.

med det sagt så var det dyrt att installera. Kanske ligger ditt hus en bit ifrån en ledning eller svår terräng ?

• Gilla
possum77 och 1 till
  • Laddar…
Luftvattenpump plus solceller, enkelt val! Mellan 200-250tkr.

P
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Luftvattenpump plus solceller, enkelt val! Mellan 200-250tkr.
vad har du för glädje av solceller på vintern?

P enginolo skrev:
vad har du för glädje av solceller på vintern?
Kom igen med något vettigt eller skriv icke

P
Kom igen med något vettigt eller skriv icke
vad är det som inte är vettigt?

P enginolo skrev:
vad är det som inte är vettigt?
Tänk ”Stenmark”!

• Gilla
Zsam
  • Laddar…
F
P enginolo skrev:
Med dagens elpriser så är det ju klart lönsammast med fjärrvärme, jag betalar 57 öre/kWh + en årlig avgift. För min villa på ca 180m2 så landar årsförbrukningen på ca 12MWh och då skall tilläggas att vi fyller upp jacuzzin med varmvatten flera ggr i veckan. I runda slängar en tusenlapp i månaden för min värme. Inte kul att sitta med en bergvärmepump som drar dyr el vintertid. En fjärrvärmecentral håller dessutom minst 25 år om du sköter den och går den sönder så billigt att reparera. Hur länge håller en berg/luft/värmepump? Dessutom tar värmen aldrig slut, inte kul att bada kallt siste man in. Jag hade hoppat på fjärrvärme alla dagar i veckan. Med en ränta på ca 1% så ligger kostnaden på ca 1400kr / år att låna 200k. Det tjänar du in redan första kalla månaden på året. De som sitter med pump gråter nu när vi har ett elpris på 6kr/kWh här i södra Sverige och höga elpriser vintertid får vi börja vänja oss vid.

Alla kalkyler du ser som säger att bergvärme billigast bygger på låga elpriser. Det kan du glömma framöver. Det krävs utbyggnad av elnätet och stora investeringar och det dröjer innan efterfrågan möts av större tillgång. Nu skall alla köra elbil och staten vill ha sin kaka. Vi importerar el från våra grannländer när vi inte kan möta behovet och de behöver sin egen el. Våra grannländer är nämligen duktiga på att ta betalt för sin fossil el, så vänj dig vid höga priser.
En 8kW bergvärmepump drar runt 2kW och ger med golvvärme och en väl dimensionerad brunn en bit över 8kW med. Det blir inte så där jättedyrt även med priser som bitvis är 2kr/kWh på ett välisolerat hus. Fjärrvärmepriserna är trögare men du är naiv om du inte inser eller har förstått att fjärrvärmepriset kommer att följa med ett ökat elpris.

• Gilla
H-Thomasson och 2 till
  • Laddar…
P
Tänk ”Stenmark”!
Jag tror din klena hjärna skapar för mycket värme och det är väl den du använder till huset.

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.