1 345 läst · 1 svar
1k läst
1 svar
Snabba frågor angående friskluftsventil
I huset vi köpte för ett par år sedan var det bytt till nya fönster utan spaltventiler i karmen. Självdragshus med 3 frånluftskanaler + imkanal. Dock spaltventiler på övervåning i fönstrena. Inga problem med för fuktig luft ligger runt 20-30 vintertid och 30-40 Rh som mest sommartid.
1. Funderade på att sätta in ett par frisklutsventiler i sovrummen nere. Stämmer det att med lite mer luftcirkulation så blir det varmare i huset? I och med att den kalla luften som kommer in, trycker ned värmen som annars hade stigit rakt upp?
2. Hus ventilation bygger ju på ett svagt undertryck, men självdrag är det väl svårt få undertryck och även övertryck? Man har ju ingenting som varken forcerar in luft eller drar ut luft? Bara rädd att störa balansen om jag monterar in två friskluftsventiler.
Tacksam för svar.
1. Funderade på att sätta in ett par frisklutsventiler i sovrummen nere. Stämmer det att med lite mer luftcirkulation så blir det varmare i huset? I och med att den kalla luften som kommer in, trycker ned värmen som annars hade stigit rakt upp?
2. Hus ventilation bygger ju på ett svagt undertryck, men självdrag är det väl svårt få undertryck och även övertryck? Man har ju ingenting som varken forcerar in luft eller drar ut luft? Bara rädd att störa balansen om jag monterar in två friskluftsventiler.
Tacksam för svar.
1. Nej det stämmer inte. Det finns massor av scenarios som skulle kunna tänkas. Men med mer öppningar mot det fria kommer det i första hand bli mer ventilation.N Niklaspe skrev:I huset vi köpte för ett par år sedan var det bytt till nya fönster utan spaltventiler i karmen. Självdragshus med 3 frånluftskanaler + imkanal. Dock spaltventiler på övervåning i fönstrena. Inga problem med för fuktig luft ligger runt 20-30 vintertid och 30-40 Rh som mest sommartid.
Tacksam för svar.
Att ha friskluftsintag på nedre våningen är det mest fördelaktiga för att säkerställa en funktion.
2. Ju större skillnad det är mellan ute och inomhustemperaturen, desto större blir tryckskillnaden och ju större effekt får luftrörelsen.
Med väldigt varma delar inne i huset kan man förstärka denna effekt, exempelvis genom en skorsten trots att skillnaden mellan inne och utetemperaturen inte är jättestor.
D v s desto mer modern värmelösning man har inne, desto sämre fungerar självdragsventilation.
Det är fördelaktigt att montera in nya friskluftsventiler på nedre plan. Det vore också fördelaktigt att samtidigt säkerställa ett flöde i hygienutrymmen om du upplever ventilationen som dålig idag, annars tror jag att du inte kommer att märka någon större skillnad.