3 071 läst · 9 svar
3k läst
9 svar
Jordborr i lera
Jag ska bygga trädäck och behöver få ner 30-talet plintar. Huset står på gammal sjöbotten så det är mycket lera på tomten. Leran är riktigt kompakt och när jag hade en grävare här i ett annat ärenden fastnade leran hela tiden i skopan och fick petas bort manuellt.
Kommer motordriven jordborr att orka borra i leran? Tänker att jag behöver borra med ca 250mm borr åtminstone 1m djupt (för att sedan gjuta i 200mm rör).
Alternativet är att jag har en grävare på tomten i ett annat ärenden och om denne istället ska gräva ut ett antal gropar åt mig. Nackdelen som jag tror med detta är att det blir mycket skada på tomten och att jag flyttar på massor i onödan som kanske gör att plintarna får sämre "fäste", eller tänker jag fel?
mvh
Richard
Kommer motordriven jordborr att orka borra i leran? Tänker att jag behöver borra med ca 250mm borr åtminstone 1m djupt (för att sedan gjuta i 200mm rör).
Alternativet är att jag har en grävare på tomten i ett annat ärenden och om denne istället ska gräva ut ett antal gropar åt mig. Nackdelen som jag tror med detta är att det blir mycket skada på tomten och att jag flyttar på massor i onödan som kanske gör att plintarna får sämre "fäste", eller tänker jag fel?
mvh
Richard
Nybyggare
· Västmanland
· 205 inlägg
Jag borrade manuellt med en 250mm jordborr i kompakt lera, det gick.
Det jobbiga blir för dig att orka hålla imot. Är ni två går det med lite svett. (Antar att motorn är rejäl för det är en grymt bred diameter för motordrivet)
Det jobbiga blir för dig att orka hålla imot. Är ni två går det med lite svett. (Antar att motorn är rejäl för det är en grymt bred diameter för motordrivet)
HejByggglädje skrev:
Blir inte manuell/handdriven typ omöjlig med diameter runt 250mm?
Plintar på 200mm för trädäck?
Jag hade samma funderingar förra våren. Skurupborr alt. motordriven, en sån där motordriven med ställning, påla osv.
jag hade även en idé att jag skulle förborra med betongborr (960mm) för att luckra upp leran.
Det slutade med att jag köpte en manuell borr från jula. Prövade att borra med betongborr, gjorde ingen större skillnad. Jag vattnade och högg mig ner med spade, manuell jordbor och spätt.
Tog tre långa dagar... ungefär 35 hål och det djupaste blev nog 130-140 cm. I slutet får man lyfta upp leran med jordborren.
När hålen var gjorde packade jag leran som luckrats upp med en regel. Slog i 2 armering armeringsjärn, ställde röret 160mm, hällde i en hink grovbetong, lyfte röret några cm så att betongen flöt ut i botten. Sen fyllde jag jord runt röret så att jag kunde finjustera och ställa in höjdleden. Sen fyllde jag 3/4 av röret med betong. Dagen efter gjorde jag nästa gjutning med justerbara stolpskor.
Jag hade samma funderingar förra våren. Skurupborr alt. motordriven, en sån där motordriven med ställning, påla osv.
jag hade även en idé att jag skulle förborra med betongborr (960mm) för att luckra upp leran.
Det slutade med att jag köpte en manuell borr från jula. Prövade att borra med betongborr, gjorde ingen större skillnad. Jag vattnade och högg mig ner med spade, manuell jordbor och spätt.
Tog tre långa dagar... ungefär 35 hål och det djupaste blev nog 130-140 cm. I slutet får man lyfta upp leran med jordborren.
När hålen var gjorde packade jag leran som luckrats upp med en regel. Slog i 2 armering armeringsjärn, ställde röret 160mm, hällde i en hink grovbetong, lyfte röret några cm så att betongen flöt ut i botten. Sen fyllde jag jord runt röret så att jag kunde finjustera och ställa in höjdleden. Sen fyllde jag 3/4 av röret med betong. Dagen efter gjorde jag nästa gjutning med justerbara stolpskor.
Jag körde 45st, 80cm djupa hål med Julas 150mm borr. Ca hälften av hålen hade lera en bit ner. Till en början var leran ganska mjuk med resultatet att borren sög fast i leran. Ju längre sommaren gick så torkade leran vilket gjorde att jag fick "gnaga" mig ner cm för cm. Det gick men det var tungt. Det mesta av jobbet gjordes sommaren 2018, när det var som varmast
. Det skulle vara intressant att se hur en motordriven klarar jobbet.
Nybyggare
· Västmanland
· 205 inlägg
Jag testade att borra 1st 150mm hål i lördags. Fick låna en Jula motordriven jordborr på 48cc (kan det vara ca 1,5hk?). Det gick faktiskt över förväntan och ganska enkelt att borra ned till ca 80cm djup (hade ingen förlängare). Det var en sten ca 4x4cm som låg i ytterkanten på borrhålet och där tog det tvärstopp och fick rensa manuellt. Ganska obehagligt när maskinen bara nyper fast sådär. Ska nog hyra en kraftfullare maskin som även har typ koppling så borren börjar slira istället för nypa fast.