Byggahus.se
Krilleman
T Thomas_Blekinge skrev:
Säljaren hade nog hört att Cu rör är 12 eller 15 mm men att det förekom tidigare även 16 mm vilket är sällsynt idag. Eller så.
11mm & 13mm kopparrör då...

R11 och R13?

:rofl:

• Gilla
  • Haha
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
Synd att du bor i Östergötland, annars kunde du fått av mig. Har 10st liggandes sedan jag installerade 5 nya element. Vita och fina :)

• Gilla
fuselage
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
11mm & 13mm kopparrör då...

R11 och R13?

:rofl:
Jag hade en bil en gång som hette R4. Den var en smal jävel!

• Gilla
  • Haha
kulle och 2 till
  • Laddar…
Jag kunde inte riktigt släppa det där med huruvida jag har 1-rör eller 2-rör.

Som sagt, det enda som jag egentligen har att gå på som säger att det är 1-rör var att rörmokaren som installerade GV i badrummet på övervåning sa att det var 1-rör, och jag har svaga minnesbilder av att jag bara såg ett rör draget i bjälklaget. Vid 2-rör borde jag rimligtvis ha sett både retur och framledning där. Men eftersom minnet kan svika, finns det något sätt att ta reda på detta?

Är det helt orimligt att "bryggor" finns i golvet under varje radiator? Jag tror till och med rörmokaren sa att det var som ett "blad" som gick ner i ledningen och ledde upp vatten till radiator. Om det stämmer, då borde jag då sätta handvredet till "stängt" samtidigt som jag pluggar för att inte försämra flödet i framledningen onödigt mycket?

Du får kolla på rördragningen om den är synlig någonstans t.ex. vid värmecentralen. Normalt sitter strypningen i elementets koppel. Men det kanske finns andra varianter. Ja stänger du den så kommer väl flödet inte begränsas så pass mycket.

Gör ett litet tillbakahopp i den här tråden. Radiatorn är pluggad sedan länge tack vare era tips. Tack!

Så det här med 1-rör vs 2-rör. Häromdagen kom jag åt att öppna upp golvet på ett annat ställe på övervåningen. El och värme går i ett fack i bjälklaget längs med hela ytterväggen och när jag öppnade upp var detta allt jag såg. Inte kan väl två rör (framledning och retur) få plats i den svarta isoleringen? Nu verkar det som att det kan finnas ett dolt fack till under rören för direkt under dem är nån träskiva men utifrån sett så är facket dubbelt så djup (facket går på väggen i trappan mellan över-/undervåning och ser då ut att rymma mer än vad jag såg när jag öppnade upp). Separerar man framledning/retur på ett sånt sätt? Jag hade t.ex. väntat mig ytterligare ett plaströr för teleledningar (om det inte är tele jag ser och elen är dold i annat fack).

Det här påverkar ju ingenting i själva lösningen för pluggning, men jag är bara nyfiken.

Öppnat golv visar en vit rörledning och svart isolering i ett bjälklagsfack.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.