Byggahus.se

Jag hade önskat att kameran var;

• Helt dold

0 Röster 0,0%
  • Inbyggd i något annat

0 Röster 0,0%
  • Har utseende av något annat

0 Röster 0,0%
  • Jag har aldrig tänkt på dessa produkter

0 Röster 0,0%
  • Antal röster
    11
Hej!

Jag studerar sista året på Industridesign och gör nu en undersökning kring övervakningskameror och dess påverkan på det visuella intrycket i en lokal.

Jag skulle gärna vilja höra önskemål kring övervakningskameror och hur man hade velat integrera dem bättre i sin miljö. För att förenkla projektet så har vi tänkt en offentlig miljö som restaurang, hotell lobby, museum och liknande.

Svara gärna på omröstningen och skriv även om ni har några tankar kring detta.

Tack på förhand!

MVH
Studenten

V VeroT skrev:
Hej!

Jag studerar sista året på Industridesign och gör nu en undersökning kring övervakningskameror och dess påverkan på det visuella intrycket i en lokal.

Jag skulle gärna vilja höra önskemål kring övervakningskameror och hur man hade velat integrera dem bättre i sin miljö. För att förenkla projektet så har vi tänkt en offentlig miljö som restaurang, hotell lobby, museum och liknande.

Svara gärna på omröstningen och skriv även om ni har några tankar kring detta.

Tack på förhand!

MVH
Veronica
Frågan är vem som gynnas av att övervakningen är dold? Som slutkund/brukare tänker jag mig att man faktiskt vill se att man blir filmad, och har rätt att veta det. Att dölja övervakningskameror på estetiska grunder känns etiskt tveksamt och inte så fräscht helt enkelt.

• Gilla
splinter och 4 till
  • Laddar…
Karlia
Som kund skulle jag föredra att den syns så jag vet var den är. Jämför med hastighetskameror.

Som kund vill du inte bli övervakad. Så sannolikt är en dold installation så att kunden inte märker kameran. Men svaret blir, jag vill inte bli övervakad.

För mig är det stor skillnad på var kameran befinner sig. I ett museum, inga problem med synliga kameror. På restaurang vill jag inte bli övervakad när jag äter en god middag med frun/familjen. Därför är det lite svårt att svara på frågan. Men i princip vill jag såklart veta om jag blir övervakad, så synliga kameror är att föredra, alternativt dolda kameror (av estetiska skäl) med tydlig information att dolda kameror finns.

• Gilla
Nicro
  • Laddar…
Jag tror ju att du behöver fundera en vända till kring begreppet "offentliga lokaler".

• Gilla
splinter
  • Laddar…
B Bassrunner skrev:
För mig är det stor skillnad på var kameran befinner sig. I ett museum, inga problem med synliga kameror. På restaurang vill jag inte bli övervakad när jag äter en god middag med frun/familjen. Därför är det lite svårt att svara på frågan. Men i princip vill jag såklart veta om jag blir övervakad, så synliga kameror är att föredra, alternativt dolda kameror (av estetiska skäl) med tydlig information att dolda kameror finns.
Håller med på samtliga punkter.

• Gilla
splinter
  • Laddar…
Jag vill ha alternativet "Jag föredrar att kameran syns tydligt" innan jag kan rösta.

• Gilla
Keld och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.