134 744 läst · 2 345 svar
135k läst
2,3k svar
Papperspåse eller plastpåse när ni handlar ?
Det gör väl de flesta redan idag? Jag åker i.a.f. med en (papp)påse med plastförpackningar till återvinningen varje vecka. Jag trodde att det var standard att källsortera åtminstone papp, plast, glas, och metall nuförtiden.Nötegårdsgubben skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 16 843 inlägg
Ja, det saknades nog ett fortsätta i det jag skrev. För det är väl så med mycket av den källsortering vi har idag, att den initialt var relativt verkningslös, men att man i vissa fall sedermera effektiviserat återvinningsprocesserna så att sorteringen faktiskt gjort nytta.R RoAd skrev:
Kanske inte så dum idé... ska vi fortsätta att lägga ner kärnkraftverken så kanske vi kan bygga något färre kolkraftverk ifall vi bränner sopor och utvinner el/fjärrvärme.Nötegårdsgubben skrev:
Ingen långsiktig lösning, men snabbare än att bygga ny kärnkraft.
Med tanke på hur mycket dynga som köps här i landet via Amazon, wish och allt vad det nu heter så tror jag det går jämt upp.harry73 skrev:
Helt så enkelt är det inte.
Sverige har såklart en bra plastinsamling och det är lite som hamnar i naturen, och nästan all plast återvinns. så det är bra.
Problemet är att plasten i statistiken räknas som återvunnen, när man exporterar plasten för återvinning.
I Sverige exporteras mycket plast till östeuropa, men där finns inte kapacitet att återvinna all plast som kommer dit.
På en global skala exporterades mycket plast till Kina, där det återvinns i små familjeföretag. Det betyder att det finns en stor hög med plast på en gård/tomt, där folk sorterar plasten till olika fraktioner, och säljs vidare till som företag som gör plastpellets av det som kan säljas vidare till plastindustrin. Inte allt kan återvinnas, så skräpet eldas upp eller hamnar i naturen.
Nu har Kina satt stopp för den omfattande sop/plastimporten och är det grannländerna som tar hand om plasten, och det gör det på samma eller värre sätt.
Så det är inte omöjligt att en del av den plasten som Bangladesh eller Indonesien släpper ut, faktiskt är vår föredömligt sorterade och insamlade plastavfall som hamnade på villovägar.
Plast är ett internationellt problem och det kan bara lösas om vi i västvärlden sätter press på producenterna.
Alla är lika dåliga och ingen vill sen ta hand om skiten.
Mikael_L skrev:
Nötegårdsgubben skrev:
Så länge som vi har olika plaster som de facto bara är skräp så länge de inte kan separeras från varandra ska vi kanske inte hävda att vi källsorterat något. Då är det möjligt att det är bättre att bara energiåtervinna alltihop (bränna skiten).
Sen kanske man ändå ska försöka få gemene man att sortera plast för sig, i förhoppning att vi snart maskinellt kan sortera ut en stor del av plasterna.
Ansvaret för skräpet bör nog också hamna på konsumenten, /QUOTE]
Maskinellt återvinns plast av Svensk Plaståtervinning i Motala, jag tror det vore bättre och bättre energieffektivare att använda mer av plasten som energi cement produktion tex i Slite eller ren energiåtervinning tex på Gärstadverken i Linköping.Nötegårdsgubben skrev:
Ansvaret för förpackningarna måste ju ligga på producenten, annars finns det ju ingen ekonomisk morot/piska att utveckla okomplicerade lättåtervunna förpackningar.
Själv kör jag numera oftast med egensydda tygpåsar av återvunnen textil, nackdelen är ju att separata soppåsar måste tillverkas, distribueras, köpas in och om det är ekonomiskt eller miljömässigt lämpligt kan ju diskuteras.

hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 6 101 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 6 101 inlägg
Jag förstår inte helt hur du resonerar. Det som jag förstår är att du tycker att några(eller många) fattiga familjer i Asien ska ta ansvar för skiten du köper och sliten du slänger. Det är en väldig mogen inställning.Stefflo skrev:
Nej, det är precis så det inte borde vara. Men vi köper enorma mängder från dessa länder och redan det är fel då mycket av dessa produkter är rent skräp men väldigt billigt. Räkna själv på hur många mcdonalds leksaker det tillverkas som håller i medel 10 minuter.harry73 skrev:
Jag reagerade själv när jag råkade se att rullen med soppåsar jag höll på att köpa på willys var tillverkad i Kina. Jag fattar inte hur det kan vara möjligt att det är billigare att tillverka soppåsar där och frakta dem över halva jorden.Stefflo skrev:
Men varför köper du då skräpet? Det är dit ansvar som konsument.Stefflo skrev:
Kör med nätkassar till frukten. En förpackning med tre påsar kostade inte så mycket.
Systembolaget i Västerås har en trave med kartonger vid kassan så jag brukar ta en låda. Fungerar helt ok men en regnig dag gick en låda sönder och en flaska gick i kras.
Oftast har jag en korg av tyg som man kan trycka ihop och i korgen finns en ficka där jag förvarar två tygkassar. Gissar att den korgen har hängt med i ca 10 år. Även om jag köper mer än beräknat räcker den till för mina inköp.
När det gäller sopor betalar jag avgiften för soptömning men jag 5 stora 200 liters tunnor i garaget. bara att hänga in stora sopsäckar. När jag ska till stormarknaden och handla tar jag med mig några sopsäckar och slänger skräpet vid återbruket. Säcken med plastavfall blir snabbt full och så blir det en säck med tidningar. Kartonger och glas blir det inte så mycket av. Har bott i mitt hus i 21 år och aldrig använt soptunnan eftersom jag med tanke på miljön tycker att det är enkelt att sopsortera och ta med skräpet till återbruket.
Systembolaget i Västerås har en trave med kartonger vid kassan så jag brukar ta en låda. Fungerar helt ok men en regnig dag gick en låda sönder och en flaska gick i kras.
Oftast har jag en korg av tyg som man kan trycka ihop och i korgen finns en ficka där jag förvarar två tygkassar. Gissar att den korgen har hängt med i ca 10 år. Även om jag köper mer än beräknat räcker den till för mina inköp.
När det gäller sopor betalar jag avgiften för soptömning men jag 5 stora 200 liters tunnor i garaget. bara att hänga in stora sopsäckar. När jag ska till stormarknaden och handla tar jag med mig några sopsäckar och slänger skräpet vid återbruket. Säcken med plastavfall blir snabbt full och så blir det en säck med tidningar. Kartonger och glas blir det inte så mycket av. Har bott i mitt hus i 21 år och aldrig använt soptunnan eftersom jag med tanke på miljön tycker att det är enkelt att sopsortera och ta med skräpet till återbruket.

MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 4 692 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 4 692 inlägg
Amazon säljer till stor del exakt samma varor som du kan köpa i svenska butiker. Har du ens tittat på någon av deras sidor? Senast köpte jag kattmat av samma märke och förpackning som i Sverige, fast 1/3 av priset. Kom direkt från kattmatmärkets egna europeiska lager (etiketter kvar).Stefflo skrev:
Vill du stötta enbart svenska butiker, bra, men inget blir bättre av svepande och felaktiga generaliseringar.