Hejsan!
I min källare så har jag en lucka i golvet. När man öppnar den så ser man avloppsröret. Antar att det här är ett gammalt ställe för att kunna rensa sin brunn. Huset köpte vi i september.
I somras så var det inget vatten där, om jag inte minns fel. Men som ni ser på filmen så är det ett liiitet i flöde av vatten hela tiden, och en gång I tiden har man borrat ett hål i avloppsröret, så vattnet åker ner den vägen. Hålet var "igenbegat" för en liten tid sedan - vilket inte orsakade någon översvämning.
Så, vad tror ni om det här lilla vattenflödet? Varifrån kan det komma? Har du sett något liknande tidigare? Kan det vara grundvatten?
Som sagt....jag tror att det var torrt här i somras när vi tittade på huset. Vi flyttade in i september förra året, och sedan dess har det alltid varit lite vatten dör. Givet rosten på röret så borde det hör vara ett ganska gammalt bekymmer.
Men vad tror du? Var kan vattnet komma ifrån? Har du sett något liknande tidigare?
I min källare så har jag en lucka i golvet. När man öppnar den så ser man avloppsröret. Antar att det här är ett gammalt ställe för att kunna rensa sin brunn. Huset köpte vi i september.
I somras så var det inget vatten där, om jag inte minns fel. Men som ni ser på filmen så är det ett liiitet i flöde av vatten hela tiden, och en gång I tiden har man borrat ett hål i avloppsröret, så vattnet åker ner den vägen. Hålet var "igenbegat" för en liten tid sedan - vilket inte orsakade någon översvämning.
Så, vad tror ni om det här lilla vattenflödet? Varifrån kan det komma? Har du sett något liknande tidigare? Kan det vara grundvatten?
Som sagt....jag tror att det var torrt här i somras när vi tittade på huset. Vi flyttade in i september förra året, och sedan dess har det alltid varit lite vatten dör. Givet rosten på röret så borde det hör vara ett ganska gammalt bekymmer.
Men vad tror du? Var kan vattnet komma ifrån? Har du sett något liknande tidigare?
Du har troligtvis stopp i det utgående avloppet mot gatan, bulta av rensluckan och se om det står fullt med avloppsvatten i röret. Att det saknas pinnbultar och muttrar brukar var ett tecken på att rensluckan vart öppnad tidigare för avloppsrensning. Är det tomt i avloppet kan du ha ett läckage på inkommande vattenservisen. Såg din andra tråd om relining offert för fastighet från 1963 fick du några filer från rörinspektionen på avloppet från Sundahem?
Redigerat:
Precis...under filmningen stoppade jag ner en skruv i hålet. Det var helt torrt där. Så inget stående vatten i avloppet. Längre ut mot kommunala avloppet så kom vi till ett vattenfylld utrymme, och han från Sundahem trodde att det var stopp I den kommunala brunnen.Alsterfält skrev:Du har troligtvis stopp i det utgående avloppet mot gatan, bulta av rensluckan och se om det står fullt med avloppsvatten i röret. Att det saknas pinnbultar och muttrar brukar var ett tecken på att rensluckan vart öppnad tidigare för avloppsrensning. Är det tomt i avloppet kan du ha ett läckage på inkommande vattenservisen. Såg din andra tråd om relining offert för fastighet från 1963 fick du några filer från rörinspektionen på avloppet från Sundahem?
Jag ska hålla kolla nu under sommaren om det fortfarande kommer vatten. Annars bör det ju vara grundvatten. Kollade med farsan som trodde att det var grundvattnet.
Jadu... jag vet inte. Huset är ju omdränerat med en s.k platonnmatta. Jag har en brunn, som jag tror är en dagvattenbrunn. Den ligger i princip i anslutning till den här rensbrunnen: rensbrunnen är strax innanför dörren i källaren och utanför källarförråd, uppe mot huset, finns en brunn.
P Phasio skrev:
Finns det spolrör utanför huset till dräneringen? Om ja, skicka ner vattenslangen för att se om du får flöde i inspektionsluckan.F Filip_uppland skrev:
Ja, min farsa trodde likadant. Frågade om jag skulle försöka gräva ut och gjuta igen men då sa han nej: vatten hittar alltid nya vägar in och det är bättre att du har koll på var det finns och inte bygger upp tryck någonstans där man inte vill.L Luddasm skrev:
Det är ju väldigt fint och rent vatten. På filmen rörde jag om för att man bättre skulle se flödet
P Phasio skrev:
Jag tror inte det. Tog precis två bilder. Innanför dörren är rensbrunnen som jag filmade och så har du en bild på min brunn
Okej, ja det är jättesvårt att säga vad det kan vara. Men som din far sa så tycker jag du skall låta det vara tills iaf man vet vad det är för något. Det är säkert grundvatten från marken. det kom ifrån jord och stenmassorna i rensluckan om jag inte ser fel? När växtligheten är igång på allvar så kan det ha sjunkit så flödet försvinner. Tiden får ha sin gång här så man kan blocka av på listan vad det kan tänkas va/ inte varaF Filip_uppland skrev:
P Phasio skrev:Okej, ja det är jättesvårt att säga vad det kan vara. Men som din far sa så tycker jag du skall låta det vara tills iaf man vet vad det är för något. Det är säkert grundvatten från marken. det kom ifrån jord och stenmassorna i rensluckan om jag inte ser fel? När växtligheten är igång på allvar så kan det ha sjunkit så flödet försvinner. Tiden får ha sin gång här så man kan blocka av på listan vad det kan tänkas va/ inte vara
Ah, precis. Farsan tyckte inte att det här var så märkvärdigt. Han berättade att grundvattnet stått upp som en fontän en gång I vår gamla källare. Han tyckte jag var löjlig som oroade mig så mycket över detta - haha! Men som en annan sa: kan det vara något med vattenservisen? Tja, svårt att veta. Jag ska se vad som händer fram emot sommaren.P Phasio skrev:Okej, ja det är jättesvårt att säga vad det kan vara. Men som din far sa så tycker jag du skall låta det vara tills iaf man vet vad det är för något. Det är säkert grundvatten från marken. det kom ifrån jord och stenmassorna i rensluckan om jag inte ser fel? När växtligheten är igång på allvar så kan det ha sjunkit så flödet försvinner. Tiden får ha sin gång här så man kan blocka av på listan vad det kan tänkas va/ inte vara
Tack för att du tog dig tid Phasio.
Liknande trådar
-
Vattenutkast som frusit sönder?
Vatten & Avlopp -
Ackumulatortank till berg-/luft-vatten-värmepump? Värma på natten med billig el?
Värmepumpar -
Vad kan vara fel: brunt varmvatten från 5 år gammal Nibe VVM225-Cu
Vatten & Avlopp -
Skarva in kondensvattenrör på rensbrunn
Vatten & Avlopp -
Dagvattenbrunn, rensbrunn vad är vad?
Vatten & Avlopp