Hej hej från Jämtland
vi är på gang at köpa ett stort byggnad från kommun. Up till 2019 har kommun bedrivet byggnaden som dagis.
Det hus är kanoon bra och passar perfekt för mig och min familj. MEN... 20m från huset är en helicopterplattan från Rädningssjänsten. Kommun vill at vi ansöker om .. byta hyset till permanent boende.(årsäkta mig för den ...
oprofessionellt uttryck. Kommun säger att det KAN blir ett problem med helikopterplatzen in närheten så nära byggnaten. har en av er litten kundskab om detta?
Tack så mycket
Jag utgår från att det är detaljplanerat område. Ni behöver uppenbarligen en ny detaljplan där användningen ändras från skola (förskola) till bostad. I den processen vägs alla risker mot att det blir en bostad och då spelar helikopterplattan in. Men det verkar ju inte ha ansetts som en risk när det låg en förskola där så det är svårt att säga. Det är ju tex buller, och självklart själva risken för haveri som kommunen måste ta ställning till. En riskutredning och en buller utredning behövs.
Kommunen gör detaljplanen och ni får betala för den plus utredningarna som behövs.
Om ni inte behöver ny plan är ju användningen redan prövad och då är det ju bara nytt bygglov som behövs risken är prövad i fp och prövas inte i bygglovet igen.