Byggahus.se
M Mammakan skrev:
Nej, jag har för mig att de räknar med att man ska klara en ränta på 7%. Vilket känns helt orimligt eftersom man kan binda lånen på fem år...
Rimligt eller ej men då ett bostadslån normalt har avsevärt längre återbetalningstid än fem år vet jag inte om jag tycker ditt argument om "fem års bindning" påverkar rimligheten.

Alfredo Alfredo skrev:
Rimligt eller ej men då ett bostadslån normalt har avsevärt längre återbetalningstid än fem år vet jag inte om jag tycker ditt argument om "fem års bindning" påverkar rimligheten.
Nej, naturligtvis inte. Men om fem år har man ju amorterat en del och beloppet som räntan räknas på har således blivit mindre. Man kanske dessutom inte kommer upp i mer än 50-70% belåning eftersom huset då kommer vara värt mer.
Det var väldigt längesedan räntan var så hög som 7%...

M Mammakan skrev:
eftersom huset då kommer vara värt mer.
Eller mindre, vilket en del bittert fått erfara. Att basera kalkylen på tankar om värdeökning, tankar som högst troligt baseras på aktuell bostadsmarknad, kan nog vara rätt farligt.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Att kunna klara de 6-8 procenten har funnits ganska länge nu..

Det som var utmaning för oss var helt sonika att använda en person som icke boende i fastigheten.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.